Mijn eerste ervaringen met een elektrische auto, aldus Jack Alburg van TopX

Gastcolumn van Jack Alburg van TopX

Tot dusver had ik nog nooit echt goed nagedacht over de overstap naar een volledig elektrische auto. Totdat mijn huidige leasemaatschappij mij daarop attendeerde. Meteen borrelde de eerste vooroordelen op: je kunt met een elektrische auto niet ver rijden en bovendien heeft een elektrische auto toch wel een beetje een stoffig imago (met uitzondering van de Tesla). Toch kwam ik hier snel op terug na mijn eerste proefrit in een volledig elektrische auto. Ik was overtuigd, ik ga elektrisch rijden. Inmiddels rijd ik nu een aantal weken in de Nissan Leaf 2.Zero Edition, als voorloopauto op mijn Hyundai Kona Electric. Deze volledig elektrische SUV ga ik vanaf begin september rijden. Twijfel je nog over de overstap naar een volledig elektrische auto? In dit artikel deel ik graag mijn ervaringen en bevindingen met een elektrische auto.

Veelgestelde vragen over een elektrische auto

In eerste instantie had ik van te voren niet echt nagedacht over de overstap naar een volledig elektrische auto. Om mijn vragen over het elektrisch rijden te beantwoorden begon ik mijn zoektocht op het internet. Met name op de website van ev-database, kreeg ik antwoord op de meeste vragen. Een van de meest gestelde vragen over een elektrische auto is de actieradius. Ook in mijn geval was ik benieuwd of het bereik van de actieradius voldoende zou zijn voor mijn dagelijks rijgedrag. Het antwoord op deze vraag is ja. De Nissan Leaf 2.Zero Edition heeft een actieradius van 378 kilometer (NEDC). Mijn praktijkervaring is dat dit neerkomt op ongeveer 250 kilometer. Door mijn research kreeg ik tevens antwoord op mijn vragen over het laden, de bijtelling en de kosten voor mijn werkgever.

Waar moet je bij een elektrische auto rekening mee houden?

Ondanks het feit dat elektrisch rijden steeds populairder wordt, merk ik dat het nog steeds geen gemeengoed is in Nederland. Ik heb daardoor veel aan de informatie gehad over het laden bij openbare laadpunten/Fastned en over de laadkosten. Er is bijvoorbeeld voldoende gelegenheid om onderweg (snel) te laden. Dit geldt ook voor de locaties die ik voor werk bezoek. Er is altijd een mogelijkheid om te laden. De laadinfrastructuur zal in de komende tijd, ook in het noorden, flink uitbreiden. Ik vond het zoeken naar antwoorden leuk om te doen, maar ik kan mij goed voorstellen dat een ander hier anders over denkt.

Wanneer je overweegt om elektrisch te gaan rijden, moet je met een aantal zaken rekening houden. Het kan zo zijn dat het bereik van je actieradius vermindert. Zeker in het geval als je momenteel een diesel rijdt. Dat neemt niet weg dat een volledig elektrische auto een veel milieubewustere keuze is. De eerste vragen die gelijk zullen opborrelen zijn vragen over met wat voor vermogen je kunt laden en of dat voldoende is om ’s morgens weer met een volle accu te vertrekken. Wil je graag een laadpunt aan huis? Dan kan dit, mits je de auto op eigen grond kunt parkeren. Moet je de auto op de openbare weg, of in een gemeenschappelijke garage parkeren, dan kun je een aanvraag doen voor een openbare laadpaal bij jouw gemeente.

Mijn eerste praktijkervaringen met de Nissan Leaf

Wat mij meteen opvalt zodra ik de startknop indruk dat je (behalve de koelventilator) niets hoort. Voor mij was dit in het begin even wennen. Ik heb dan ook een aantal keer de startknop nogmaals ingedrukt, omdat ik dacht dat de auto niet gestart was.

De comfortabele stoelen zorgen voor een heerlijke zit en de bediening gaat eigenlijk vanzelf. Alles zit op een logische plek. Ik had hiervoor een Nissan Qashqai, dus de overgang is niet zo heel groot. Er is een uitgebreid navigatiesysteem met extra opties voor elektrisch rijden. De Nissan Leaf rijdt comfortabel en het rijden in een automaat is snel gewend. De informatie op het dashboard is duidelijk. Ik merkte toch al snel dat het leuk is om met de diverse rij-modi te spelen en om bij het afremmen zoveel mogelijk je actieradius te besparen. Wat ik erg fijn vind aan de Nissan Leaf is dat je het vermogen meteen tot je beschikking hebt. Het haalt echt het kind in je naar boven. Het is lang geleden dat ik een ‘stoplicht’ sprint wilde winnen. Nu lukt mij dat prima, maar daar ga ik uiteraard geen gewoonte van maken. De Nissan Leaf beschikt over een e-Pedal, waarmee je de auto met één pedaal kunt bedienen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar twee pedalen.

De Nissan Leaf opladen

Nissan Leaf Fastned opladen

Na een toch iets moeizamere start in verband met de activatie van de laadpas op mijn laadpunt, maakt het laden alles goed. Het werkt heel gemakkelijk. Je sluit de kabel aan, houdt de laadpas voor de lezer en voilà het laden begint meteen. Is je auto weer volledig opgeladen? Dan houd je de laadpas weer voor de lezer, het laden stopt en vervolgens koppel je de kabel los en berg je deze op. De Nissan Leaf heeft twee aansluitingen voor het laden: één voor het normaal laden en één voor het snelladen.

Snelladen bij Fastned vergt iets meer voorbereiding. De eerste stap die je neemt is de Fastned app downloaden, een account aanmaken, je laadpas koppelen aan het Fastned-account en vervolgens kun je gaan starten met laden.

De app van de Nissan Leaf

Nissan biedt een handige app aan voor bij de auto. Met deze app kun je op afstand starten met laden en de klimaatbeheersing starten. Als je niet meer weet waar de auto staat, dan weet de app raad. Je kunt onder andere meteen zien waar de auto staat, je vind informatie over het gebruik en er is een Eco ranglijst. In de basis werkt de app handig, maar zo af en toe is deze app best traag.

Rijden met de Nissan Leaf

Gewapend met allerlei handige apps voor het elektrisch rijden begon ik mijn eerste grote rit: een weekendje naar Brabant. Van te voren had ik goed gepland waar ik precies moest laden, maar kwam er gaandeweg snel achter dat je als je het pedaal dieper intrapt, dit een uitdaging is. Je netto reistijd vermindert als je hier beheerst mee omgaat, je hoeft dan niet zo vaak te laden onderweg. Het eerste laadpunt was er een van Fastned. Volgens de Fastned- app stond ik bij het verkeerde laadpunt, dus ben ik even geswitcht van plek. Kopje koffie en een broodje, na een kleine dertig minuten kon ik weer met een volle accu mijn weg vervolgen.

Aangezien ik niet heel veel gebruikerservaring heb, ben ik voor de zekerheid een keer extra gestopt om bij een Allego snellader te laden. Hier kon ik met mijn laadpas terecht. Op de plaats van bestemming, bij mijn hotel, was helaas geen laadpunt. Geen belemmering, want van te voren had ik uitgezocht dat 500 meter verderop een laadpunt beschikbaar was. Op een iets afgelegen plekje, maar de auto stond de volgende ochtend ongeschonden op ons te wachten.

Op de heenreis had ik bij de eerste keer laden nog 25% actieradius over. Bij de terugreis had ik ingecalculeerd dat ik op hetzelfde punt voldoende actieradius zou hebben om thuis te komen. Bij thuiskomst had ik een resterende actieradius van 12 kilometer. Gelukt, maar wel iets beheerster gereden.

Mijn conclusie: elektrisch rijden vergt een andere manier van rijden, je moet zeker iets meer plannen. Dit is zeker het geval bij een langere rit. Daar staat tegenover dat het met een elektrische auto veel relaxter gaat. Bovendien maak je een milieubewuste keuze en profiteer je van slechts 4% bijtelling. Twee uur rijden en een kwartier rust krijgt weer betekenis. Ik heb nu ongeveer 1.000 kilometer gereden en het bevalt mij prima! Ik kijk in september uit naar mijn Hyundai Kona Electric.

2 reacties

  1. Leo Hollander op zegt:

    Interessant een ervaring van een LEAF-rijder te horen!
    Ik denk overigens dat de veranderingen qua technologie rap gaan, de snelheid van de transitie is misschien wat matigjes…?

  2. Bas Oude Luttikhuis op zegt:

    Erg goed verhaal en leuk om je ervaringen te lezen. We merken ook dat de belangstelling voor elektrische auto’s flink toe begint te nemen. Toch hebben veel potentiële autokopers nog koud water vrees. Dit soort artikelen kunnen helpen dit gevoel weg te nemen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.