Dit zijn de trends voor het zakelijk rijden in 2022

Het nieuwe jaar is begonnen, hoog tijd om vooruit te blikken op het komende jaar. Wat kunnen we op het gebied van zakelijke lease in 2022 verwachten? Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat de EV ook in 2022 alleen maar populairder zal worden (ondanks de gewijzigde bijtellingsregels). Dit geldt ook voor de elektrische bedrijfswagen. Ook wint de EV steeds meer terrein bij de particulieren vanwege de aankoop subsidies. Daarnaast zien we ook een verschuiving in de mobiliteitsbehoefte vanwege de coronapandemie. In dit artikel praten we je bij over de belangrijkste trends.

1. Het tijdperk van de elektrische auto

Niet alleen Autofabrikanten, maar ook werkgevers zetten fors in op elektrisch rijden om hun wagenpark te verduurzamen. Vanwege de huidige wet- en regelgeving kunnen ze immers ook niet anders, om aan de maximale 95 gram CO2 uitstoot per kilometer te voldoen.

In de afgelopen jaren is het aanbod elektrische auto’s fors uitgebreid. Dit zal in de komende periode alleen maar toenemen. De technologische ontwikkelingen gaan namelijk hard. De verschillende elektrische modellen worden steeds beter en diverser. Hierdoor wordt elekrtische rijden voor een alsmaar groter publiek aantrekkelijk gemaakt doordat ze betaalbaarder worden, meer technologie bevatten en de laadsnelheid en actieradius optimaler worden.

De elektrische bedrijfswagen wordt ook steeds interessanter. Met name voor de ondernemer is het door de beschikbare subsidies een zeer interessante vorm van mobiliteit. De SEBA en MIA subsidies zorgen ervoor dat de investering fors lager uitvalt. Autofabrikanten zetten ook volop in op elektrische bedrijfswagens die ook daadwerkelijk bruikbaar zijn. De nieuwste modellen hebben een goede actieradius, adequaat laadvermogen en voldoende binnenruimte. Alhoewel de vanafprijs nog hoger ligt dan die van een brandstofequivalent, zijn de onderhoudskosten weer lager. Momenteel kun je in de binnenstad nog overal terecht met een bedrijfswagen met verbrandingsmotor, over een aantal jaren zal dat verleden tijd zijn. Vanaf 2025 laten 30 grote gemeenten alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens in hun binnensteden toe.

2. Elektrische occasions worden interessant

Nederland is voorloper in elektrisch rijden, dat mag duidelijk zijn. Dit zien we ook terug in de wereld van occasions. De eerste elektrische leaseauto’s van een aantal jaren geleden, worden nu interessant als occasion voor de particuliere consument. Denk bijvoorbeeld aan een Renault Zoe, Nissan Leaf, Tesla Model S en BMW i3.

Uiteraard is de toenemende vraag naar elektrische occasions een gevolg van de opgelopen levertijden van nieuwe elektrische auto’s door het grote chiptekort. Overigens kun je bij ons nog wel terecht voor een gloednieuwe EV mét 12% bijtelling. Ook heeft de coronapandemie bijgedragen aan de behoefte om individueel te reizen, waardoor de occasionmarkt populairder is dan ooit te voren.

3. Bijtellingsvoordeel in 2022

Het kopen of het leasen van een volledig elektrische auto wordt nog steeds gestimuleerd door de overheid. Wel wordt het bijtellingsvoordeel steeds kleiner doordat de overheid ieder jaar de bijtellingsregels wijzigt. Per 1 januari 2022 is de bijtelling namelijk gewijzigd van 12% (over de eerste 40.000 euro) naar 16% (over de eerste 35.000 euro).

Ondanks het feit dat de bijtelling voor een EV nog steeds lager ligt dan de bijtelling van een brandstofvariant, zal dit in de toekomst gelijk aan elkaar zijn. In dit artikel praten wij je bij over hoe de bijtelling voor elektrische auto’s er de komende jaren uitziet.

4. Werkgevers hebben behoefte aan flexibele mobiliteitsoplossingen

Thuiswerken blijft ook na de coronapandemie, dat blijkt uit onderzoek vanuit het CPB. Meer thuiswerken betekent automatisch dat er minder gereden wordt. De mobiliteitsbehoefte verandert. Dit betekent ook dat de werkgever meer behoefte heeft aan flexibele mobiliteitsoplossingen. Zoals bijvoorbeeld een shortlease auto. Je behoudt de flexibiliteit doordat je maandelijks het leasecontract kan opzeggen en mobiliteit hebt, zodra je het echt nodig hebt.

5. Reiskostenvergoeding vervangen voor een thuiswerkvergoeding

Het thuiswerken heeft ook gevolgen voor de reiskostenvergoeding. Als werkgever mag je een onbelaste reiskostenvergoeding (€ 0,19 per gereden kilometer) uitkeren aan werknemers die tenminste 128 dagen per jaar naar een vaste werkplek reizen. Gezien thuiswerken steeds meer de norm wordt, is het mogelijk om de reiskostenvergoeding te vervangen door een thuiswerkvergoeding van maximaal twee euro per dag.

Elektrische auto met 12% bijtelling leasen in 2022

Is dit ook voor jou het moment om een elektrische auto zakelijk te gaan leasen? Wij hebben nog enkele elektrische auto beschikbaar met 12% bijtelling.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *