CEO Fastned vertelt over toekomst en netwerkuitbreiding naar Europa

Een paar weken geleden zijn wij op bezoek geweest bij Fastned, op het hoofdkantoor in Amsterdam. We hebben gesproken met Michiel Langezaal, CEO en mede-oprichter van Fastned. Hij vertelt over de toekomst van Fastned, de netwerkuitbreiding naar heel Europa en wij vroegen hem naar de samenwerkingsmogelijkheden met andere partijen.

Kun je als CEO van Fastned iets meer over jezelf en over het netwerk Fastned vertellen?

Als CEO en mede-oprichter van Fastned begon het voor Michiel allemaal aan de Delftse universiteit, waar hij werktuigbouwkunde studeerde. In 2012 heeft hij samen met Bart Lubbers Fastned opgericht. Hij ontmoette Bart toen hij werkzaam was bij Epyon, een Delftse start-up gespecialiseerd in laadtechniek. Zij maakten toentertijd laadapparaten voor elektrische auto’s en zijn inmiddels overgenomen door lader fabrikant ABB. Daar zagen ze toen al dat autofabrikanten flink investeerden in de ontwikkeling van elektrische auto’s.

Vanaf jonge leeftijd vond Michiel efficiëntie en techniek al interessant. Toen Michiel vervolgens in aanraking kwam met Epyon kreeg hij steeds meer inzicht in de elektrische auto en werd zijn nieuwsgierigheid gewekt. In 2011 kwamen er met de boot in totaal 100 elektrische auto’s in Amsterdam binnen. Michiel kreeg als een van de eersten in Nederland een Nissan Leaf. Daar reed hij bijna een jaar in rond en ervoer zelf het elektrisch rijden.

Je gaat ermee rondrijden en komt dan tot de conclusie: dit rijdt ontzettend fijn, het is goed voor het milieu en het is helemaal stil.”

Uiteraard zag Michiel als echte techneut, allerlei zaken waar nog veel verbetering in nodig was. Hij zag dat de range van elektrische auto’s onvoldoende was, er betere en goedkopere batterijen nodig waren en de laadtechniek moest sneller. Voor Michiel en Bart een reden om hier wat aan te doen en de rest is geschiedenis. Fastned was geboren.

Op een gegeven moment dachten wij: die auto’s worden ook beschikbaar voor de consument. Dan moet er een laadnetwerk komen. Een beetje het kip en het ei verhaal. Opladen door heel Nederland en Europa. Wie gaat dit doen en wat is de reden om daarin te investeren?”

De vraag die zij vervolgens moesten beantwoorden was hoe kom je aan een grote hoeveelheid locaties? Uiteindelijk kwamen zij uit op de 245 locaties langs de snelweg. De zogeheten verzorgingsplaatsen met benzinestations en een parkeerterrein. Vervolgens gingen Bart en Michiel met Rijkswaterstaat in gesprek of het mogelijk was om op die locaties laadstations te bouwen. Aan deze vraag werd gehoor gegeven en in 2011 kondigde Rijkswaterstaat een tender aan. Door middel van concessies werden de laadstations langs de snelwegen verdeeld. 

Fastned heeft als doel: het bouwen van een Europees netwerk van snellaadstations en hiermee de vrijheid voor de elektrische rijder creëren. Momenteel heeft Fastned 63 snellaadstations verspreid door heel Nederland. Naast het netwerk in Nederland, werkt Fastned hard aan netwerkuitbreiding door heel Europa. De energie die Fastned levert is groene stroom van zon en wind. 

Fastned

Dan moet je ook toekomst zien in het elektrisch rijden…  

Al in 2011 zijn Michiel en Bart aan het traject Fastned begonnen. Een traject waarbij stations gebouwd moesten worden, vergunningen en netaansluitingen werden aangevraagd. Toentertijd was het elektrisch rijden nog niet zo up-coming als vandaag de dag. De elektrische auto zag je rijden op de Nederlandse wegen, maar dit was niet te vergelijken met het aantal elektrische auto’s dat er momenteel op de Nederlandse snelwegen rijden. De ontwikkelingen gaan op dit moment razendsnel en daar speelt Fastned heel slim op in. Zo’n duidelijke visie, daar heb je lef voor nodig. De visie van Bart Lubbers en Michiel Langezaal was duidelijk: wij gaan werken aan een emissievrije toekomst.

Door de ervaring om te werken bij een jong bedrijf, een start-up met als doel de ontwikkeling van techniek had ik eigenlijk al gezien wat de waarde was van iets doen wat nog niemand doet en daarmee vooruit te lopen op de markt. Daar zit een risico in, maar ook een hele interessante uitdaging. Along the way wordt het alleen maar bevestigd: dit is de juiste weg.”

Fastned station

Hoe toegankelijk wordt het dan om je elektrische auto op te laden?

In de toekomst zullen er alleen maar meer elektrische auto’s gaan rondrijden met een grotere range en die sneller kunnen laden. Dit betekent dat de behoefte aan snelladen toeneemt en dat er meer laadstations moeten komen. Naast Michiel en Bart heeft de overheid ook een duidelijke visie als het gaat over de toekomst van elektrisch rijden. De overheid stimuleert het elektrisch rijden en heeft een duidelijke ambitie voor 2030: een emissievrije toekomst waarbij alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. 

Fastned draagt daaraan bij door middel van de benodigde infrastructuur. Nederland loopt op dit moment voorop met het snellaadnetwerk van Fastned. Maar als je vijftien tot twintig jaar vooruit kijkt, dan zijn er natuurlijk heel veel spelers nodig.”

“Je ziet het Tesla bijvoorbeeld ook al doen. Tesla bouwt supercharge locaties waar tien tot twintig Tesla’s op een rij staan. Kijk wat het merk doet. Het merk loopt eigenlijk tien tot twintig jaar vooruit op de rest van de automerken. Dan kun je dus ook zien waar het heen gaat.”

Fastned

Kun je iets meer vertellen over het gebruik en de groei van jullie laadstations?

De ontwikkelingen op het gebied van het elektrisch rijden gaan razendsnel. Het aantal elektrische auto’s stijgt, het aantal nieuw verkochte EV’s is vorig jaar verdubbeld. Uit de kwartaalcijfers van afgelopen jaar blijkt dat het gebruik van de snellaadstations met 10 procent maand-op-maand toeneemt. Je ziet duidelijk een stijgende lijn in het gebruik. Mensen hebben behoefte aan het snelladen. Vandaag de dag hebben zij op iedere locatie tussen de vijf en twintig bezoekers per dag. Uiteraard is het aantal bezoekers afhankelijk van de locatie.

“De markt is nu echt gefocust op volledig elektrisch. Je ziet dat mensen nu volledig elektrische auto’s aan het kopen zijn. Dat zorgt voor een toename van het aantal bezoekers bij Fastned. Er komen steeds meer nieuwe en goedkopere modellen op de markt met een grotere actieradius, wat elektrisch rijden aantrekkelijk maakt. De markt is aan het versnellen. 

Hoe zie jij de toekomst van Fastned als Shell ook laadstations in gebruik gaat nemen?

Wetende dat alle auto’s elektrisch gaan worden, dan zijn er nog duizenden oplaadstations nodig en dus ook meerdere spelers die deze oplaadinfrastructuur realiseren. Deze partijen kunnen prima naast elkaar bestaan, kijk maar naar de huidige tankstations.”

De afgelopen periode is Fastned veel in het nieuws geweest. Fastned spande een rechtszaak aan tegen Rijkswaterstaat. De rechtszaak ging over het wel of niet toestaan dat oliemaatschappijen ook laadpalen mogen plaatsen op locaties waar Fastned en Mistergreen al de concessie hebben. De uitspraken van de twee zaken via de bestuursrechter waren in het nadeel van Fastned, waardoor zij in hoger beroep gingen. Fastned spande in januari 2018 een privaatrechtelijke procedure aan tegen de Staat, maar werd ook daar niet in het gelijk gesteld. Volgens de rechter is een laadstation niet gelijk aan een benzinestation en is van gelijke gevallen geen sprake. Fastned gaat in hoger beroep. 

Ik kijk graag naar de toekomst, naar het creëren van een toekomst. Dat neemt niet weg dat het niet fair is om partijen ongelijk te behandelen. Daar gaan die rechtszaken over. Die zaken gaan over het feit dat wij gelijkwaardig behandeld willen worden. Nederland zou niet moeten discrimineren tussen oliemaatschappijen en laadstations.”

“Wetende hoe ontzettend groot deze markt is, wat de capaciteiten zijn van de mensen, het team hier en wat wij doen dan heb ik er veel vertrouwen in dat wij een heel goed bedrijf gaan worden.”

Zie jij samenwerkingsmogelijkheden met andere partijen?

Een jaar geleden heeft Fastned met vier andere partijen de Open Fast Charging Alliance opgericht. Een samenwerkingsverband met bedrijven die gespecialiseerd zijn in een snellaadnetwerk. Zo’n samenwerking biedt veel perspectief voor de elektrische rijder. Hoe meer bedrijven hiermee bezig zijn, hoe meer laadmogelijkheden er in de toekomst bij zullen komen en samen kunnen we de oplaadervaring nog beter maken. Fastned laat hiermee wederom zien dat zij toekomst zien in het elektrisch rijden en een echte voorloper is.

Samen met andere partijen willen wij zorgen voor een snellaadnetwerk in heel Europa. Waar klanten op kunnen vertrouwen. Het zou heel fijn zijn als mensen met een Fastned registratie ook in Noorwegen, Frankrijk en bijvoorbeeld Duitsland kunnen laden. Wij zijn met verschillende partijen hierover in gesprek en ik verwacht dat dit de komende jaren werkelijkheid gaat worden.”

In deze video laat Tjillie het hoofdkantoor van Fastned zien en vertelt Michiel over de toekomst van het elektrisch rijden.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *