WLTP-test positief voor elektrische rijder

De afgelopen tijd is de nieuwe meetmethode de WLTP-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) het gespreksonderwerp van de dag in de automotive. De nieuwe meetmethode is accurater en zorgt voor een verbeterd inzicht in de daadwerkelijke CO2-uitstoot, wat in de meeste gevallen leidt tot een toename hiervan. De WLTP-testmethode leidt tot onzekerheid bij autofabrikanten, omdat het door het combineren van verschillende opties kan leiden tot enorme verschillen in uitstoot. De overheid heeft de nieuwe BPM-tabel tot dusver nog niet gepubliceerd, waardoor het onduidelijk blijft wat voor invloed dit heeft op de BPM.

WLTP test gevolgen voor de BPM

De WLTP-test meet het brandstofverbruik, CO2-uitstoot en geeft bij elektrische auto’s een realistisch beeld van de actieradius. Vanaf 1 september 2018 is de nieuwe meetmethode verplicht voor alle nieuwe modellen met uitzondering van de uitlopende series. Met ingang van 1 januari 2019 is alleen de WLTP-test geldig.

Het doel van de nieuwe meetmethode is om de vergelijking tussen auto’s op basis van brandstofverbruik en CO2-uitstoot betrouwbaarder te maken. De WLTP heeft invloed op de hoogte van de BPM, omdat de BPM (Belasting Personenauto’s en Motorvoertuigen) berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot. Dit betekent dat het verbruik ook van invloed kan zijn op de autoprijzen. Autofabrikanten wachten daarom met smart op de nieuwe BPM-tabel, echter heeft de overheid aangekondigd dat deze tabel pas na 1 januari 2019 volgt. Vooralsnog blijft het dus koffiedik kijken.

Eerste WLTP-testresultaten

Als we kijken naar de eerste WLTP-testresultaten, dan is gebleken dat de CO2-uitstoot van auto’s met een dieselmotor veel hoger uitkomen. In tegenstelling tot plug-in hybride auto’s, waarbij de CO2-uitstoot overeenkomt met de oude meetmethode (NEDC). De verschillende aandrijfsoorten zorgen ook voor verschillende uitkomsten in CO2-uitstoot. Dit zal er uiteindelijk toe leiden dat er nieuwe (prijs)verschillen gaan ontstaan tussen verschillende merken en modellen.

Elektrische auto’s

De introductie van de nieuwe meetmethode is een positieve ontwikkeling voor elektrische auto’s. Een 100 procent elektrische auto heeft geen CO2-uitstoot. Dit betekent dat de nieuwe BPM-tabel geen invloed heeft op de portemonnee van elektrische rijders. Bovendien geeft de WLTP-test, in tegenstelling tot de NEDC-test, een realistischer beeld van de daadwerkelijke actieradius. De Opel Ampera-e heeft volgens de NEDC-test een actieradius van 520 kilometer, terwijl de elektrische auto volgens de WLTP-test een actieradius heeft van 380 kilometer. Dit komt aardig in de buurt met de praktijkervaringen die wij hebben met deze auto.

In het tabel hieronder vind je een overzicht van de verschillen in actieradius van enkele elektrische auto’s tussen NEDC en WLTP.

NEDCWLTP
Nissan Leaf378 km270 km
Opel Ampera-e520 km380 km
Renault ZOE400 km300 km
BMW i3300 km255 km

 

Aanschafprijzen en leasetarieven als gevolg van de WLTP

We zullen dus nog even moeten wachten, om te kunnen beoordelen wat de precieze gevolgen op het gebied van consumentenadviesprijzen zijn van de nieuwe WLTP-testmethode. Pas daarna zien we de invloed op de leasetarieven. Wel kunnen we vaststellen dat het prijsverschil tussen bijvoorbeeld auto’s met een dieselmotor (die zwaarder zullen worden belast) en elektrische auto’s kleiner zal worden. Het wordt hiermee dus steeds aantrekkelijker om een 100% elektrische auto te gaan leasen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *