Resultaten onderzoek elektrisch leasen: 68% van de zakelijke rijders overweegt elektrische auto

Steeds meer zakelijke rijders overwegen een volledig elektrische auto te gaan leasen. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Mobility Service Nederland, gehouden in december 2017 onder ongeveer 200 zakelijke rijders. In dit artikel publiceren wij de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. 

Zakelijke rijder overweegt 100% elektrische leaseauto

Maar liefst 68% van de zakelijke rijders die hebben meegedaan aan het onderzoek, geven aan bij de keuze voor een nieuwe leaseauto een volledig elektrische leaseauto te overwegen. Van de groep die al ervaring heeft opgedaan met elektrisch of hybride rijden, is dit aantal nog veel hoger. Daar ligt het percentage op maar liefst 79%. 

Onbekend maakt onbemind

Daar staat tegenover dat mensen die nog nooit in een elektrische auto of hybride auto hebben gereden, veel minder positief zijn over elektrisch rijden. Uit het onderzoek blijkt dat voor de zakelijke rijders die nog nooit een elektrische auto geprobeerd hebben, de overstap naar volledig elektrisch rijden een grote stap is.

Vooral de beperkte informatievoorziening leidt bij deze groep tot onbekendheid en onzekerheid (actieradius, hoe werkt het opladen, te weinig laadpalen, opladen duurt te lang), de respondenten zijn daarom op voorhand veel minder enthousiast over een mogelijke overstap naar elektrisch rijden. Slechts 59% van de respondenten van deze groep overweegt als volgende leaseauto een volledig elektrische leaseauto. 

Bezwaren die respondenten opvoeren tegen elektrisch rijden

Kijken we naar de bezwaren die worden genoemd ten opzichte van elektrisch rijden, dan is met name de actieradius (te klein, niet realistisch) en de lange oplaadtijd een heikel punt. Daarnaast vinden respondenten dat er te weinig oplaadpunten zijn in Nederland en dat de aanschafkosten van een elektrische auto (en hierdoor het leasetarief) nog te hoog is. Ook ontbreekt het aan een heldere uitleg over elektrisch rijden. Respondenten geven aan dat ze eerst een hele zoektocht op touw moeten zetten, alvorens erachter te komen of elektrisch rijden haalbaar is. De haalbaarheid van de zomervakantie met een elektrische auto, is voor veel mensen ook een breekpunt. Een kleinere groep geeft aan niets met elektrisch rijden te hebben of het motorgeluid te missen.

Lage bijtelling belangrijkste reden om elektrisch te gaan rijden

Waarom overweegt een gedeelte van de leaserijders wel een elektrische leaseauto? Kijken we naar alle verschillende doelgroepen, dan is de meest gekozen reden om elektrisch te gaan leasen onbetwist de lage bijtelling. In 2018 geldt in Nederland voor auto’s met 0 gram CO2-uitstoot, een fiscale bijtelling van 4%. Alle andere auto’s zijn belast met 22% bijtelling (inclusief hybride auto’s).

Op de tweede plek komt het milieu/duurzaamheid. Besparing van overige kosten (opladen versus tanken, subsidies) wordt genoemd als derde reden. Ook is het comfort van een elektrische auto een reden om de overstap te overwegen. Een aantal mensen geeft aan dat elektrisch rijden hen een goed gevoel geeft, dat elektrisch rijden een positief imago heeft en dat elektrisch rijden de toekomst is. Tenslotte geven enkele respondenten aan dat zij de Tesla een mooie auto vinden en daarom over te willen stappen.

Elektrische rijders tevreden over hun elektrische auto

Onder de groep die op dit moment al rijdt in een elektrische leaseauto, werd gevraagd hoe zij hun auto waarderen. Zij geven een gemiddeld cijfer van maar liefst een 8,8. Ondanks dat bijna alle respondenten zeer tevreden zijn over hun elektrische auto, geeft ook iedereen toe dat er nog veel te verbeteren is op gebied van elektrisch rijden. Zo wordt er vaak aangegeven dat er nog steeds te weinig laadpalen zijn (in Nederland en in het buitenland) en dat de gepresenteerde actieradius niet erg betrouwbaar is, en nog altijd verder omhoog kan. Ook geven respondenten aan dat het gewenst is dat de laadtijd verkort wordt. 

Naamsbekendheid elektrische auto’s

Aan alle respondenten is gevraagd met welke elektrische auto’s zij bekend zijn. De meest bekende elektrische auto is toch onbetwist de Tesla model S.

  • 85% van de respondenten is bekend met de Tesla model S;
  • 78% van de respondenten is bekend met de Tesla model X;
  • 63% van de respondenten is bekend met de Opel Ampera-e;
  • 62% van de respondenten is bekend met de Volkswagen e-Golf;
  • 61% van de respondenten is bekend met de BMW I3;
  • 60% van de respondenten is bekend met de Tesla model 3;
  • 57% van de respondenten is bekend met de Renault ZOE;
  • 49% van de respondenten is bekend met de Nissan Leaf;
  • 38% van de respondenten is bekend met de Hyundai IONIQ EV.

Tenslotte is er nog een handjevol respondenten bekend met overige elektrische auto’s, zoals de Tesla Roadster, de Fiat 500e, de Smart, de Mitsubishi I-MIEV, Jaguar I-PACE, etc.

Demografische gegevens

Op basis van demografische gegevens, valt uit het onderzoek weinig verschil op te maken. Zowel mannen als vrouwen zijn positief over elektrisch rijden. Ook maakt het geen verschil hoeveel auto’s er momenteel in het gezin aanwezig zijn. Kijken we naar leeftijd, dan is de groep van 35 tot 55 jaar het meest positief over elektrisch rijden.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in december 2017 door Kevin van Veen, student Commerciele Economie aan de Stenden Hogeschool in Emmen, onder begeleiding van leasemaatschappij Mobility Service Nederland.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *