Leaseauto getest | Volkswagen e-Golf

We moeten nog even wachten op de allereerste volledige elektrische modellenlijn van Volkswagen, de ID. Op dit moment zullen we het moeten doen met de 100% elektrische uitvoeringen van de Up! en de Golf. Wij testen deze Volkswagen e-Golf. Dankzij een nieuw batterijpakket heeft de Volkswagen e-Golf een actieradius van maar liefst 300km (NEDC). Tijd dus om deze fiscaal aantrekkelijke auto uitgebreid te testen!

4% bijtelling

Wil je op dit moment leasen met 4% fiscale bijtelling en een actieradius van meer dan 200km, dan heb je globaal de keuze uit de Hyundai Ioniq, de Nissan Leaf, de BMW I3, de Renault ZOE of de Tesla. Nu komt daar dus de e-Golf bij, met een actieradius van 300km NEDC, wat in de praktijk zal neerkomen op ongeveer 200km.

Volkswagen E-Golf

De eerste indruk

De auto ziet er zowel van binnen als van buiten prachtig uit. Standaard zit de e-Golf al bomvol opties, het geteste model heeft hier nog een hele hoop extra opties aan toegevoegd. Van binnen valt het oog meteen op het digitale display, dat ziet er erg vernieuwend uit. Dit display bevat een duidelijke weergave van de snelheid, de range en bevat een kaart. Het voelt erg modern.

Daarnaast ervaar je complete rust als je wegrijdt. De auto is erg stil, dat rijdt echt heerlijk. Tenslotte is de auto ontzettend snel, als je het gaspedaal vol intrapt bij het stoplicht is de kans groot dat je als eerste weg bent (tenzij er een Tesla naast je staat ;)). Dit gaat overigens wel ten koste van je actieradius.

Hoe is de auto getest?

De auto heeft inmiddels bijna 4000 kilometer op de teller en is door verschillende collega’s uitvoerig getest. Zowel op lange afstanden van meer dan 250km als op wat kortere ritjes. Een ontzettend groot voordeel van deze auto is dat de auto ontzettend snel weer kan opladen, ongeveer 50 kWh per uur. Binnen een half uur kun je de auto weer tot 80% opladen. Hiermee is de e-Golf sneller onderweg op te laden dan bijvoorbeeld de Renault ZOE (die daarentegen weer een iets grotere actieradius heeft).

In de praktijk, onder andere afhankelijk van de buitentemperatuur en je rijgedrag, bedraagt de actieradius van de e-Golf circa 190 kilometer.

Wat zijn positieve punten van de Volkswagen e-Golf?

Positief is absoluut de wegligging, het rijgedrag en alle digitale ‘snufjes’. De auto is al in de basisuitvoering (vanaf 38.970 euro, inclusief laadpaal en 10.000km groene stroom) erg rijk uitgerust. De auto is daarnaast een plaatje om te zien. Geef je geen richting aan en ga je iets over jouw weghelft heen, dan grijpt de lane assist in en stuurt de auto jou lichtjes terug op de eigen weghelft, zonder dat je dit als storend ervaart. De auto geeft de huidige actieradius ook actief en duidelijk aan op het display en werkt de actieradius continu bij op basis van je rijgedrag. Op den duur kregen we zelfs de melding dat de range niet voldoende was om het thuisadres te bereiken en bood de e-Golf aan om laadpalen in de buurt te gaan zoeken. Wat dan wel weer suf is, is dat op het navigatiescherm de benzinestations staan aangegeven (daar zouden toch laadpalen moeten staan!)…..

Ook leuk is dat de auto een zogenaamde ‘Blue score’ berekent. Deze Blue score geeft aan hoe zuinig je rijdt, op basis van hoe je remt en optrekt. In mijn geval was het fijn om zelf een Blue Score te hebben van rond de 90, terwijl mijn vriend in de 30 scoorde (zie je nou wel dat ik beter rijd….). Bij de auto kun je ook de bijbehorende Mijn Volkswagen App activeren. Deze app werkt vrij makkelijk en geeft verschillende zaken weer, zoals de Blue score, een overzicht van jouw ritten, de locatie van de auto, de eerstvolgende servicebeurt en de actuele actieradius.

Display digitaal e-golf

Wat zijn minder positieve punten van de Volkswagen e-Golf?

 

Ondanks de mogelijkheid om de auto razendsnel weer op te laden, is de auto toch echt minder geschikt voor veel snelwegkilometers. Op de snelweg kun je het beste 100 kilometer per uur gaan rijden. Rijd je 130 kilometer per uur, dan zakt de actieradius wel heel erg snel terug…. Dat is echt een groot nadeel. Rijd je echter langzamer of binnen dorpen, dan blijft de actieradius soms constant en kun je veel verder komen.

De meeste Nederlanders rijden echter dagelijks voor hun woon-werkverkeer en andere ritjes niet snel meer dan 250 kilometer per dag, dus daarvoor is dit een hele fijne auto. Met deze elektrische auto op vakantie gaan zouden wij nog niet echt aanraden, ook vanwege de laadinfrastructuur in het buitenland.

Leasecijfer van deze auto

De Volkswagen e-Golf krijgt van ons een 7,5. Al met al zal deze auto de concurrentie aangaan met de Hyundai Ioniq Electric (vanafprijs 32.750 euro), de BMW I3 (vanafprijs 48.731), de Renault ZOE (vanafprijs 30.390) en de Nissan Leaf (33.590).

In 2018 komt er concurrentie van de Opel Ampera-e (vanafprijs 40.995) en de Tesla Model 3 (vanafprijs nog niet bekend, waarschijnlijk rond de 35.000 euro), echter zijn beide op dit moment nog niet leverbaar. Beide auto’s hebben een betere actieradius tegen een concurrerende prijs. Wij verwachten dat de e-Golf het moeilijk gaat krijgen zodra deze auto’s op de markt verschijnen.

Vanafprijs en bijtelling Volkswagen e-Golf

De vanafprijs van de Volkswagen e-Golf ligt op 38.970 euro. Je kunt de Volkswagen e-Golf full operational leasen vanaf 490 euro per maand. De netto bijtelling (uitgaande van 40,8% belasting) bedraagt een kleine 53 euro per maand. Hiermee is de auto zakelijk ontzettend interessant, tenzij je voor je werk als vertegenwoordiger heel veel snelwegkilometers per week maakt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.