Opel Ampera-e review
De Opel Ampera-e: in Noorwegen is hij vanwege populariteit niet meer te reserveren. De vraag is groter dan het aanbod. Ook in Nederland kampt Opel met leverproblemen, dus je zult vermoedelijk minimaal een half jaar moeten wachten voordat je daadwerkelijk kunt rijden. Heb je daarom interesse in het leasen van de Opel Ampera-e, dan raden we je aan om ruim voor het uitlopen van jouw leasecontract de auto te bestellen. In dit artikel een Opel Ampera-e review.
Waarom deze auto zo populair is, met name voor de zakelijke rijder? Nou, de auto heeft een groot accupakket van 60 kWh (met een NEDC-range van 520 kilometer), is relatief betaalbaar (leverbaar in twee edities, het instapmodel van 40k en het luxe model van 44k) en telt slechts 4% bijtelling.
Opel Ampera-e: de eerste 3000km op de teller
Bij Leaseblog.nl hebben we als een van de eersten in Nederland de Opel Ampera-e al een aantal maanden binnen. Inmiddels staat er al ruim 3000 kilometer op de teller, dus we delen graag onze praktijkervaringen, zodat jij alvast de beslissing kunt maken in hoeverre de Opel Ampera-e iets voor jou is!
Bijtelling Opel Ampera-e
Allereerst, wij hebben de Opel Ampera-e Launch Executive versie rijden. Dit is de meest luxe variant, met een prijs van 44.995 euro. Uitgaande van de zakelijke rijder (belastingtarief van 40,8%) dan komt dit neer op ongeveer 61 euro netto bijtelling per maand! De Opel Ampera-e Launch Executive is een ontzettend rijk uitgeruste auto. Zo bevat de auto stoelverwarming voor én achter, lederen bekleding, een Bose geluidssysteem, keyless go en heeft de auto tal van veiligheidsopties: volgafstand-indicatie, een achteruitrij-assistent, park assist, rijstrook- en dode hoek waarschuwing, een achteruitrijdcamera en verkeersbordherkenning. Ontzettend veel auto voor je geld dus!
Praktijkervaringen Opel Ampera-e
Het eerste wat opvalt, is dat de Opel Ampera-e in het dashboard netjes weergeeft wat de gemiddelde actieradius is, wat de minimale actieradius is en wat de maximale actieradius is. Je ziet dus meteen de effecten van je huidige rijgedrag. Wat ik persoonlijk dan wel weer een tegenvaller vind, is dat de maximale actieradius terwijl de auto helemaal is volgeladen, meestal rond de 350 kilometer staat. Met de ‘beloofde’ 520 kilometer die volop wordt gepromoot, is dat toch een lichte tegenvaller (Overigens geldt dit voor alle elektrische auto’s, in dit artikel meer over de NEDC-actieradius).
Realistische actieradius van 350 kilometer
Het gaat hierbij dan wel weer om een zeer realistische actieradius. In de praktijk blijkt ook echt dat de auto, natuurlijk afhankelijk van je rijgedrag, deze actieradius ook echt haalt. Van het Noorden naar het Zuiden van het land zonder onderweg op te laden, terwijl je gewoon 130 op de snelweg rijdt, is heel goed haalbaar, dat hebben we in de praktijk meerdere keren herhaald.
Uitstekende gezinsauto
Rijd je weg in de auto, dan valt natuurlijk op dat de auto heel erg stil is. Er is immers geen motorgeluid. Dat geeft je meteen een gevoel van rust. Hierdoor hoor je onderweg wel de banden licht suizen. Sowieso is de Ampera-e door de 17″ velgen wat ‘hoekig’ in het weggedrag. Verder rijdt de auto heerlijk. Ook is de auto heel erg ruim van binnen. Met mijn 1.84m kan ik probleemloos achterin zitten, zonder mijn benen dubbel te moeten vouwen. Het gewicht van de accu is tevens goed verdeeld op de bodemplaat, waardoor ook de kofferruimte erg groot is. De auto is dus een uitstekende gezinsauto, voor de zakelijke rijder die de auto in het weekend voor het gezin gebruikt.
Van 0 naar 100 in 7,3 seconden
De auto trekt erg snel op, je hebt meteen ontzettend veel power dankzij de elektromotor. De auto gaat in ongeveer 7,3 seconden van de 0 naar 100 en heeft ruim 200 PK. Echter heeft het snelle optrekken natuurlijk wel weer invloed op de actieradius 😉
Apple Carplay versus Android Auto
Heb je een Apple-telefoon, dan kun je de telefoon via Apple Carplay koppelen aan het scherm in de auto. Hierdoor kun je apps als Spotify bedienen via het scherm. Doordat de auto niet beschikt over navigatie, kun je gebruik maken van ‘Kaarten’ om zo de navigatie op het scherm te activeren. Dit werkt uitstekend. Jammer is dan wel dat er geen laadpalen worden aangegeven als extra ‘laag’ over de standaard navigatie heen. Hierdoor heb je dus toch nog weer je telefoon nodig om via een app beschikbare laadpalen op te zoeken in de omgeving.
Opladen Opel Ampera-e
Het opladen van de Opel Ampera-e is eenvoudig. Het makkelijkste is wel als je thuis of op je werk kan opladen, want zo kun je steeds met een volle accu vertrekken. Het laadnetwerk in Nederland (met bijna 15.000 publieke laadpalen en 173 snellaadlocaties) is inmiddels behoorlijk goed te noemen, op vrijwel iedere plaats in Nederland kun je de auto opladen. De oplaadtijd van de Opel Ampera-e aan het reguliere stopcontact is wel vrij lang, houd dan rekening met ongeveer 30 uur. Aan de laadpaal gaat het om ongeveer 9 tot 19 uur (afhankelijk van of het 16 Ampere of 32 Ampere is). Het komt echter in de praktijk niet zo veel voor dat je van helemaal leeg moet gaan opladen, meestal zul je de auto ’s nachts of op je werk wegzetten en laadt de auto op terwijl je toch niet aan het rijden bent. Snelladen kan daarentegen wel behoorlijk vlot. In 50 minuten is de auto vanaf leeg alweer voor 80% opgeladen.
Pluspunten Opel Ampera-e
- Bijtelling, bijtelling, bijtelling. bijtelling, bijtelling.
- Elektrisch rijden is beter voor het milieu. Heb je thuis zonnepanelen, en gebruik je die stroom om de auto op te laden, dan rijd je pas echt groen en bovendien gratis.
- De auto is ontzettend riant uitgerust met tal van luxe en veiligheidsopties.
- De auto is erg ruim van binnen en geschikt als familie-auto.
- Met de Opel Ampera-e ervaar je echt een nieuwe manier van elektrisch rijden.
- De actieradius is groot genoeg om al je ritten binnen Nederland eenvoudig te kunnen halen, vaak zelfs zonder onderweg op te laden.
Minpunten Opel Ampera-e
- Persoonlijk vind ik dat de stoelen wat meer versteld hadden kunnen worden.
- Navigatie ontbreekt (bewuste keuze van Opel), hiervoor kun je je de navigatie van je telefoon gebruiken en die via Apple Carplay op het scherm zetten. Heb je echter Android, dan is het wat lastiger, want in Nederland is Android Auto nog niet uit (eventueel is dit wel te omzeilen).
- De oplaadtijd aan de laadpaal of aan het reguliere stopcontact is niet heel snel. Heb je een afspraak aan de andere kant van het land die slechts enkele uren duurt, dan zul je wellicht gebruik moeten maken van snelladen via Fastned langs de snelweg. Hier zul je dan extra tijd voor moeten reserveren.
- Levertijd. Bestel je de auto nu, dan kun je vermoedelijk pas over een half jaar, of zelfs langer, wegrijden.
1 reactie
[…] Opel Ampera-e […]