Leaseauto getest | BMW i3s

Vorige week mochten wij via Ekris BMW & Mini een week lang de nieuwe BMW I3s testen. In deze video laat ik de BMW i3s zien en vertel ik wat ik van de auto vind. Veel kijkplezier!

Video: review BMW I3s

BMW I3s testen

De BMW I3s is sinds eind vorig jaar leverbaar en is het sportieve broertje van de ‘gewone’ BMW I3. Hij is met zijn 184 PK dan ook een stukje sneller dan de BMW I3 (170 PK). Daar staat dan wel tegenover dat de actieradius als gevolg van zijn sportieve gedrag (je gaat in 6,9 seconden van 0 naar 100) wat lager ligt. Deze actieradius is 280 km (NEDC) tegenover 290-300km (NEDC) bij de reguliere BMW I3. Ook de topsnelheid (160 km/h) is hoger dan die van de reguliere BMW I3 (150 km/h).

Qua uiterlijk kun je de BMW I3s herkennen aan een zwarte dakrand, de onderscheidend vormgegeven voorbumper met zwarte inzet, de krachtig gevormde achterbumper, het (10mm) verlaagde onderstel, de (40mm) grotere spoorbreedte, de zwarte wielkastranden en aan de exclusieve lichtmetalen 20-inch wielen met 20 mm bredere banden. Kijken we naar het design, dan kun je in ieder geval constateren dat de auto een opvallend design heeft. You love it or you hate it. Ook opvallend zijn de hoge en smalle wielen.

Interieur BMW I3s

Het interieur van de auto is heel mooi. De auto voelt heel ruim en je zit lekker hoog. Van binnen is het een echte BMW, met het fijne multimediasysteem. Wat mij betreft is dit een van de beste systemen die er zijn. Op het display wordt de actieradius weergegeven. Bij navigatie-instellingen is het tevens mogelijk om een extra laag aan te vinken, waardoor je oplaadpunten op de kaart zichtbaar maakt. Omdat er ook I3-modellen met range-extender op de markt zijn, is het ook mogelijk om tankstations op de kaart weer te geven. Als 100% elektrische rijder heb je daar echter niet zoveel aan, dus kun je dit uitzetten 🙂

Het nieuwe rijden

Het vermogen van de auto is ook heerlijk, de auto is heel erg snel. Net zoals bij andere elektrische auto’s sprint de auto vanaf de allereerste meters hard weg. Laat je het gaspedaal los, dan remt de auto behoorlijk fors. Dit is heel even wennen aan een andere manier van rijden, waarbij je de rem eigenlijk niet meer nodig hebt.

BMW I3s actieradius

Kijken we naar de werkelijke actieradius van de BMW I3s, dan zien we dat dit ongeveer in de praktijk zo’n 180 kilometer zal bedragen. Natuurlijk is dit afhankelijk van meerdere factoren: je rijgedrag, de buitentemperatuur, snelwegkilometers versus stadskilometers, etc.

Bij het testen merkten we dat de actieradius flink omlaag gaat wanneer je veel snelwegkilometers rijdt. Rijd je echter veel binnen de stad of maximaal tot 100 km/h, dan is de actieradius die op het display wordt weergegeven behoorlijk accuraat. Op dit punt vergelijk ik de auto met de Volkswagen e-Golf.

Bijtelling BMW I3s

De vanafprijs van de BMW I3s is 43.150 euro. Een behoorlijk bedrag voor deze auto. Kijken we naar de bijtelling, dan worden we vrolijk. Doordat de bijtelling op 100% elektrische auto’s in 2018 slechts 4% bedraagt, rijd je de BMW I3s privé al vanaf 59 euro bijtelling per maand. Deze auto is daarom voornamelijk interessant voor zakelijke rijders.

Lees hier informatie over het zakelijk leasen van de BMW I3s en bereken meteen jouw maandtermijnen. 

Samengevat ontdekte ik tijdens het testen de volgende plus- en minpunten van de BMW I3s:

Pluspunten BMW I3s

  • Snelheid: de auto auto heeft veel power en sprint vanaf het allereerste moment heel hard weg.
  • Bijtelling.
  • Elektrisch rijden is beter voor het milieu. Heb je thuis zonnepanelen, en gebruik je die stroom om je auto op te laden, dan rijd je pas echt groen en bovendien gratis.
  • Van binnen heb je het comfort van een BMW, inclusief de ontzettend fijne intuïtieve bediening van de klassieke navigatie/multimedia van BMW.
  • De auto is behoorlijk ruim van binnen, de stoelen zitten goed.
  • De snellaadtijd (in 23 minuten naar 80% opgeladen) is heel erg kort.

Minpunten BMW I3s

  • Het opvallende design van de auto: het is een kwestie van smaak
  • De actieradius gaat erg hard omlaag als je de auto sportief rijdt of als je snelwegkilometers rijdt.
  • De aanschafprijs is fors.
  • De suicide doors zijn onhandig bij krappe parkeerplaatsen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *