Praktijkervaringen met de Renault Zoe

Een paar weken geleden waren wij te gast bij Bart van Went, een van de oprichters van QING. Tijdens ons bezoek hebben wij het gehad over hun praktijkervaringen met elektrisch rijden. Aansluitend heeft Twan Voets, Sales Ingenieur bij QING, een video opgenomen en een artikel geschreven over zijn praktijkervaringen met de Renault Zoe.

Video: mijn ervaringen met de Renault Zoe

Waarom een elektrische auto?

Begin 2017 ben ik als Sales Ingenieur bij QING begonnen. Bij QING combineer ik mijn technische achtergrond met mijn drive om duurzame projecten te realiseren. Voor mijn rol als Sales Ingenieur is het belangrijk dat ik mobiel ben, hier hoort dus uiteraard ook een auto bij. Persoonlijk vind ik dat alles zo snel mogelijk op duurzame, opgewekte energie moet draaien, dus wilde ik graag een elektrische auto gaan rijden.

Actieradius Renault Zoe

Het aanbod in elektrische auto’s was begin 2017 nog niet zo groot, zoals het aanbod in elektrische auto’s vandaag de dag is. Binnen mijn leasebudget, moest ik kijken naar elektrische auto’s met een actieradius van ongeveer 400 kilometer (NEDC). De keuze voor een Renault Zoe was toen snel gemaakt. Als ik kijk naar mijn praktijkervaringen, dan rijd ik vaak niet harder dan 110 kilometer, omdat het verbruik daarboven een heel stuk ongunstiger ligt. In de zomer haal ik, wanneer ik relatief veel over de snelweg rijd met 110 kilometer per uur, ongeveer 280 kilometer op een volle accu. In de winter ligt dit aanzienlijk lager, vaak nog geen 200 kilometer. Ook duurt het laden in de winter veel langer door de hogere weerstand in de accu. Dit vergt dan wat meer planning.

Vanaf ons kantoor in Arnhem is een realistische actieradius van 200 tot 300 kilometer helaas net niet genoeg om relaties te bezoeken die verder van ons vandaan zitten. Als ik meerdere afspraken op een dag heb, moet ik van te voren even goed plannen. Toch is het tot nu toe altijd gelukt om tussendoor op locatie of bij de opdrachtgever op locatie mijn Renault Zoe op te laden.

Renault Zoe opladen

Bij ons hoofdkantoor in Arnhem hebben we snelladers, hiermee wordt de accu van 20 procent tot 100 procent geladen in ongeveer twee uur. Via normale laders duurt dit tweemaal zo lang. De Renault Zoe kun je thuis opladen, via openbare oplaadpunten of je kunt voor een Renault Zoe kiezen die kan snelladen.

Het aansluiten van de auto aan een oplaadpunt duurt alles bij elkaar nog geen 30 seconden. Inmiddels gaat dit proces op de automatische piloot. Als je ervan uitgaat dat ik gemiddeld telkens 100 kilometer laad met één minuut werk, waaronder het aansluiten en het loskoppelen, ben ik dus vijf minuten bezig voor 500 kilometer. Dit is vergelijkbaar met de tijd die je kwijt bent aan het tanken. Een groot voordeel met elektrisch rijden: je kunt bijna altijd op de mooie, gereserveerde plekjes parkeren, wat enorm veel tijd scheelt!

Vanuit Arnhem bezoek in de weekenden regelmatig mijn ouders en vrienden die in Brabant wonen. Als ik in het weekend wegga zorg ik ervoor dat ik mijn auto op het werk oplaad. Thuis heb ik namelijk geen laadmogelijkheden. Ik woon in een appartementencomplex met een privé-parkeerplaats ruim 60 meter van de straat en de meterkast. Dit betekent dat een flinke eigen bijdrage nodig zou zijn voor de aansluiting van de laadpaal. Binnen een straal van 350 meter van mijn woning zijn vier laadpunten beschikbaar, waarvan er altijd een beschikbaar is. Van te voren kan ik verschillende apps, waaronder de eigen app van de Renault Zoe, My Z.E. Online, raadplegen en meteen bekijken of de laadpunten beschikbaar zijn. Op vakantie met een elektrische auto behoort ook zeker tot de mogelijkheden, maar dat doe ik (nog) niet 😉 Het kan zeker, maar het is niet ideaal. Bovendien is twee uur opladen per 2,5 uur rijden toch best wel veel. Op vakantie met de elektrische auto is daarom niet aan mij besteed.

Mijn ervaringen met elektrisch rijden

Het elektrisch rijden bevalt mij ontzettend goed. Ik vind het een fijn idee dat de stroom die ik gebruik met een duurzame bron is opgewekt. Daarnaast is het geruisloze rijden en het ontbreken van een motorgeluid, erg prettig. Het rijden in een automaat en het snel op kunnen trekken maakt het rijden ook leuker. Toch probeer ik te voorkomen dat ik hard door de bochten rijd om mijn banden te sparen.

Al met al ben ik ontzettend blij met mijn elektrische auto. Iets meer actieradius zou fijn zijn, maar tot nu toe heb ik hier geen problemen mee ondervonden. Ik raad iedereen aan elektrisch te gaan rijden. Hoewel er wat kritische mensen zijn die beweren dat een elektrische auto nu nog niet duurzamer is, vanwege de benodigde stroom, geloof ik er wel in dat het een stap is in de goede richting en een stap is naar een elektrische toekomst!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.