Hyundai IONIQ – Een tussenstap in elektrisch rijden

Het is nog niet zo lang geleden dat Hyundai en Kia voornamelijk bekend stonden om hun ‘budgetvriendelijke’ auto’s. Geen auto’s waar liefhebbers voor naar de showroom gaan, maar praktische auto’s die je van a naar b brachten. Die periode is echter al een tijdje voorbij. Het Koreaanse concern wil voorop meedraaien en meedenken over nieuwe mobiliteit. Het uitbrengen van een volledig eigen geproduceerde elektrische auto staat daarom ook niet op zichzelf. 

De IONIQ electric, zoals het model volledig heet, staat model voor de ontwikkeling van Hyundai van afgelopen jaren. Ook het feit dat Hyundai dit model, inclusief accu-ontwikkeling en chassis, volledig eigenhandig heeft ontwikkeld, is reden om het merk serieus in de gaten te houden voor wat betreft elektrisch rijden. Hyundai doet ook meteen een duit in het zakje wat betreft autonoom rijden. De focus van het merk moet daarbij voornamelijk liggen op kostenreductie tegenover functionaliteit. De achterliggende gedachte is dat deze optie voor iedereen bereikbaar moet kunnen zijn binnen een aantal jaren.

Hyundai IONIQ autotest

Rijeigenschappen

Heel leuk al die vooruitstrevendheid, maar hoe rijdt dat dan zo’n elektrische Hyundai? In één woord: goed. Qua rijeigenschappen is de Hyundai echt een stap verder dan de Renault ZOE en de Nissan Leaf. De IONIQ stuurt goed, ligt goed op de weg en komt snel van z’n plek. Bovendien is er op het interieur niet bezuinigd, best uniek in de elektrische klasse, waar de dure ontwikkelingskosten terugverdiend moeten worden door de kosten voor het interieur laag te houden. De IONIQ grossiert niet in plastic en doet premium aan. Kijk overigens wel goed of de styling van de stoelen bij je smaak past. De stoffen bekleding doet niet namelijk niet heel premium aan. Leer is daarom eigenlijk de enige juiste optie.

Eén van de meest opvallende dingen in de auto is de zitpositie. Anders dan de Tesla komt het eigenlijk overal voor dat een elektrisch auto ietsje hoog moet zijn. Het accupakket moet immers ergens gestald worden. Omdat Hyundai echter volledig zelf voor de productie verantwoordelijk is, hoefden ze geen rekening te houden met bestaande accupakketten op het chassis. Hierdoor zijn er slimme keuzes gemaakt en lever je heel minimaal ruimte in. De auto is dus prima geschikt als gezinsauto, ook als er volwassenen achterin moeten.

Autonoom rijden

Volledig autonoom rijden is nog niet beschikbaar in de IONIQ in Nederland, een voorloper daarop echter wel. Een goede combinatie van adaptive cruise control en lane departure assist, maakt de auto heerlijk voor de lange afstand. Standaard helpt de auto je actief met sturen, zonder dat het irritant aanwezig is. Helemaal je handen van het stuur halen is er overigens niet bij. De auto heeft het door als je bezig bent met de radio, ook als de bijrijder dat doet, en adviseert je dringend middels een harde piep, dat je handen op het stuur thuishoren. Het systeem voelt echter niet één keer aan als een ‘gimmick’ en is op de snelweg een uitkomst.

Range

Dan het woord dat altijd in één adem wordt genoemd met elektrische auto’s: range. De Hyundai is niet heel goed, maar ook niet slecht als het gaat om de actieradius. Het positieve is de berekening van het aantal kilometers. De IONIQ is eigenlijk de eerste EV-auto die precies weet hoeveel kilometers je kan rijden. Of je nou 130 km/u rijdt, het -10 graden is, of als je heel zuinig bezig bent; de Hyundai doet altijd een hele accurate berekening.  Andere merken kunnen hier behoorlijk lering uit trekken! De range zelf is niet baanbrekend te noemen en schommelt ergens tussen 180-200 kilometer. Beter dan de ‘oudere’ elektrische auto’s, maar slechter dan de geüpdatete versies die dit jaar uitkomen. Toch zal deze range voor Nederlanders in 90 procent van de gevallen genoeg zijn voor woon- werkverkeer, helemaal als je ’s nachts oplaadt. Een stapje extra had Hyundai echter een stuk betere uitgangspositie opgeleverd ten opzichte van de concurrenten.

Conclusie

Zo op het eerste oog zou je de Hyundai IONIQ misschien niet de credits geven die het model verdient. In het dagelijkse verkeer valt de auto nauwelijks op. Dat is ook niet gek, de IONIQ is niet alleen in een elektrische variant beschikbaar, maar ook als benzine en hybrid. Ook van binnen is de Hyundai nauwelijks vernieuwend ten opzichte van een benzine-auto. Toch maakt de som van meerdere factoren de IONIQ een mooi en vooruitstrevend pakket die zeker het overwegen waard is als je in de markt bent voor een elektrische leaseauto.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.