Elektrische auto opladen in het buitenland

Ga je het wel of niet doen, met de 100% elektrische auto op vakantie naar het buitenland? Nederland en Noorwegen zijn koploper in elektrisch rijden, de nadelen hiervan merk je als je met de elektrische auto de grens over gaat. De laadinfrastructuur is niet in ieder land of gebied even goed ontwikkeld. Kortom, ga je op vakantie met de 100% elektrische auto naar het buitenland, dan roept dat meteen een hoop vragen op:

  • Hoe kan ik mijn reis het beste plannen?
  • Kan ik mijn elektrische auto opladen in het buitenland?
  • Hoe weet ik waar de laadpalen en oplaadpunten zijn in het buitenland?
  • Kan ik met mijn Nederlands laadpas opladen in het buitenland? Hoe ga ik ermee om als mijn werkgever de kosten in het buitenland niet heeft geactiveerd, schaf ik dan een extra pas aan?
  • Zijn laadkabels universeel of heeft ieder land zijn eigen kabels?
  • Wat doe ik als halverwege de snellaadpalen vol zijn en ik nog langer moet wachten?
  • Stel dat ik in de file beland, hoe snel gaat de accu dan leeg met de airco vol aan?
  • Hoe snel kan ik eigenlijk opladen met een extra stekker via het reguliere stopcontact?

Deze, en nog meer vragen, vind je eigenlijk op dit moment nog weinig online. Je vindt hooguit wat artikelen van pioniers enkele jaren geleden, maar deze artikelen zijn vaak ook alweer verouderd. Er is immers een hoop gebeurd op EV-gebied en ook in het buitenland is er in bepaalde gebieden flink geïnvesteerd in de laadinfrastructuur. In dit artikel helpen wij je zo goed mogelijk op weg. We beginnen daarom met het geven van antwoorden op bovenstaande vragen:

Hoe kan ik mijn reis het beste plannen?

Op vakantie met de elektrische auto valt of staat met een goede voorbereiding. Stippel je reis van te voren goed uit met behulp van kaarten waarop oplaadpunten staan aangegeven:

Chargemap: kaart met oplaadpunten in Europa

Openchargemap: kaart met oplaadpunten in Europa

Tesla superchargers en destination chargers (alleen Tesla)

Plan tussenstops nabij oplaadpunten en maak verschillende varianten zodat je flexibel bent. Sta je wat langer in de file en moet je hierdoor eerder een tussenstop maken, zorg dan dat je weet waar je terecht kunt en dat er diverse opties zijn. Je komt dan niet in de problemen als een oplaadpunt onverhoopt buiten gebruik of bezet is.

Maak je een tussenovernachting onderweg naar de bestemming? Het is dan natuurlijk handig om ervoor te zorgen dat je kunt opladen nabij de accommodatie. Zo kun je de volgende dag weer opgeladen vertrekken. Zeker als je met de Tesla op vakantie naar het buitenland gaat, kun je kijken naar destination chargers. Deze zijn vaak gesitueerd bij hotels en restaurants en gratis te gebruiken (en vooraf te reserveren in overleg met de accommodatie) voor gasten.

Kan ik mijn elektrische auto opladen in het buitenland?

Ja, je kunt je elektrische auto opladen in het buitenland. Er komen steeds meer oplaadpunten beschikbaar in diverse landen in Europa. In het geval van Tesla, kun je (zonder daarvoor extra moeite te hoeven doen) hiervoor onderweg gebruik maken van superchargers en destination chargers. Maak je gebruik van andere publieke laadpunten, dan zul je vooraf een en ander moeten uitzoeken met behulp van bovengenoemde kaarten. Het is daarbij handig als je er altijd voor zorgt dat je meerdere opties hebt en deze hebt genoteerd. Zo zijn deze toch toegankelijk, ook als je geen Wifi of 4G of 3G hebt.

Kan ik gebruik maken van mijn laadpas in het buitenland?

Het is lastig een eenduidig antwoord te geven op deze vraag. Dit hangt zowel af van jouw type laadpas (ANWB, Travelcard, Multi Tank Card, The New Motion, etc) als van jouw vakantieland/vakantieregio. Sommige landen werken met een eigen laadpas, dit moet je daarom vooraf goed uitzoeken om dergelijke verrassingen te voorkomen.

Zelf heb ik op vakantie probleemloos kunnen laden in Toscane (gratis bij de accommodatie, dus zonder laadpas), maar bij de Dolomieten bleek dat ik een aparte kaart nodig had. Ook in Oostenrijk en Duitsland heb ik onderweg (bij hotels) probleemloos en zonder laadpas kunnen opladen, omdat het laden werd geactiveerd bij de receptie van het hotel.

Rijd jij een elektrische leaseauto en heeft jouw werkgever tanken (en in jouw geval dus laden) in het buitenland niet geactiveerd, neem dan contact op met jouw werkgever voor de mogelijkheden. Wellicht kunnen ze laden in het buitenland activeren en de kosten hiervan met jou verrekenen. Je kunt sowieso via de ANWB een gratis oplaadpas aanvragen (zonder abonnementsverplichting). De ANWB rekent dan 0,28 cent extra per transactie voor het gebruik van de pas. Je kunt dan tevens gebruik maken van de ANWB Helpdesk. Een prima oplossing dus voor vakantieperiodes!

Ga je op vakantie met de elektrische auto naar Frankrijk? Bestel dan vooraf online een zogenaamde KiWhi Pass. Op deze pagina staat uitgelegd hoe je deze als buitenlander kunt bestellen.

Zijn laadkabels universeel of heeft ieder land zijn eigen kabels?

In de meeste gevallen kun je terecht met de reguliere Mennekes laadkabels (ook wel Type 2 genoemd). Echter wordt in Frankrijk en in Italië nog wel eens gebruik gemaakt van type 3C stekkers, al worden deze laadpunten veelal vervangen door type 2 stekkers. Controleer dus vooraf (indien de informatie beschikbaar is) welke stekkers er worden gebruikt. Optioneel zul je dus een extra laadkabel type 3C moeten aanschaffen, om zeker te weten dat je hier kunt opladen.

Wat doe ik als halverwege de snellaadpalen vol zijn en ik nog langer moet wachten?

Ben je Teslarijder en maak je dus gebruik van de Superchargers onderweg? Dankzij de update van februari 2017 kun je tegenwoordig zien wat de status is van superchargers (bezet of vrij). Hierop kun je dus enigszins jouw rit plannen.

FastNed laadstations zijn voorlopig alleen in Nederland, wel heeft het bedrijf plannen om te gaan uitbreiden richting Duitsland. We houden dit uiteraard voor jou in de gaten. Afhankelijk van jouw vakantiebestemming zou je er wel voor kunnen kiezen om jouw auto nog op te laden voordat je de grens overgaat, bijvoorbeeld bij FastNed in Maastricht, Venray/Nijmegen, Zevenaar of Hengelo. Je ziet hier alle FastNed-locaties op de kaart.

Stel dat ik in de file beland, gaat mijn accu dan sneller leeg?

Je zult wat flexibeler moeten zijn als je met de elektrische auto op vakantie gaat. Sta je lang in een hete file met de airco vol open, dan zul je wellicht eerder moeten stoppen om op te laden. Ook als het weer koud is, is de accu eerder leeg.

Zorg er dus echt voor, dat je flink wat oplaadmogelijkheden onderweg in kaart hebt gebracht en dat je een flexibele opstelling hebt. Plan niet het onmogelijke en voorkom ‘actieradiusstress’, dus plan geen route die zo strak in elkaar zit dat er geen enkele ruimte meer mogelijk is, maar neem wat extra tijd in acht.

Hoe snel kan ik opladen met een stekker via het reguliere stopcontact?

In de meeste gevallen is het mogelijk om bij jouw elektrische auto een laadkabel met een 220-volt aansluiting aan te schaffen. Dit betekent dat je dus kunt opladen bij het reguliere stopcontact, mits het stopcontact hiervoor geschikt is. Een aparte groep in de meterkast is aan te raden, om te voorkomen dat de stoppen doorslaan.

Het laden van jouw elektrische auto via het reguliere stopcontact is echter vrij traag. Dit is dan ook alleen aan te raden om te doen op een moment dat je de auto toch niet gebruikt, bijvoorbeeld bij een overnachtingsadres.

Op de website van de Tesla Owners Club staat informatie over het opladen via het stopcontact.

Met de elektrische auto op vakantie: flexibel & pionieren dus!

Ga je op vakantie met de elektrische auto, dan zul je dus een open & flexibele houding moeten hebben en het leuk vinden om een beetje te pionieren. We zijn heel erg benieuwd naar jouw ervaringen en vragen jou dan ook deze met ons te delen of hier een blog over te schrijven. Alvast een fijne vakantie allemaal!

9 reacties

  1. Bep de Vries op zegt:

    Zijn met de nieuwe elec, kona naar zuidspanje gereden in februari. Hadden ons goed voorbereid,diverse oplaadpassen van frankrijk en spanje bij ons,Alles wat je kan gebeuren,gebeurde ook,zeker in frankrijk.
    4 snellaadstations achter elkaar,die het niet doen is overmacht.Stond ook vooraf niet vermeld.Spanje was een aangename verrassing.Niet altijd erg snel,wel haast altijd gratis,altijd bij leuke terrassen en eetgelegenheden.Kortom,het was een geweldig avontuur en we doen het zo weer.

  2. Tjerk op zegt:

    Toevallig nog nieuwe inzichten of ervaringen? Gaan binnenkort elektrisch op wintersport (Aosta via Frankrijk) maar is erg lastig plannen. Nergens te vinden bij welk hotel een laadpunt is, route nergens te plannen op basis van bereik en laden en lijkt er op dat in frankrijk max 50kw beschikbaar is. Dus twee keer zo lang wachten als bij fastned.

  3. Rien Mertens op zegt:

    Ik ben enige malen door frankrijk gereisd met een Nissan Evalia E-NV200. dat is een full electric auto, met een bereik van 120km. Ik heb de eerste keer een resi gemaakt naar de omgeving van Clermont Ferrand. totaal 2300 km gereden, en slechts een maal hoeven betalen voor het laden. je hebt wel laadpassen nodig, ik had er eentje van SDE-03 wat een freshmile pas bleek te zijn, en een van Kiwhi, en een van Chargemap. Ook werken sommige laders in frankrijk al met nederlandse passen zoals die van New Motion en Ecotap.

    • Hilda Boerma op zegt:

      Bedankt voor je feedback! Gave reis heb je gemaakt met een EV, we gaan ons oriënteren op de buitenlandse laadpassen. Alvast een fijne vakantie als je dit jaar weer gaat!

  4. Mark Bassie op zegt:

    Ik heb dezelfde ervaring in Frankrijk. 2x opgeladen, afrekenen per minuut:
    € 21,62 ex BTW betaald voor 6,41 kwh (duur 4 uur 13 min)
    € 18,37 ex BTW voor 4,32 kwh (duur 1 uur 21 min).

    En ook bijzonder: 8x geprobeerd om op te laden. Eerst stekkers koppelen, dan met pasje om te kijken of hij laadt. 8x lukte dat niet. Niets opgeladen, meteen weggegereden. Kosten € 0,71 ex BTW per oplaadbeurt in rekening gebracht.

    Advies: niet opladen in Frankrijk! In België gaat het overigens wel goed, Nederlandse tarieven.

  5. Op vakantie geweest in Oostenrijk. Op de app van NewMotion staan dan de tarieven: in Nederland vaak iets van eur 0,30 thuis iets van eur 0,20 en in Oostenrijk stond er eur 0,14 bij een laadpaal. Niet duur denk je dan, dus laden maar. Thuis gekomen blijkt dat die eur 0,14 niet per kWh is maar per minuut, je betaald dus voor 5 kWh meer dan eur 10,- Schandalig en ik voel me opgelicht. Mijn advies: niet laden in het buitenland als je een plug-in hybride hebt.

    • Hilda Boerma op zegt:

      Hallo Frans, toevallig las ik een dergelijk verhaal een paar weken geleden, we gaan hier binnenkort aandacht aan besteden. Laadtarieven per minuut in het buitenland (ook Duitsland) zijn zeker erg opletten, vooral als je bijvoorbeeld tijdens een hotelovernachting bij een tussenstop de hele nacht aan de laadpaal staat….. Dank voor je reactie in ieder geval! Groet, Hilda

    • @Frans: Klopt, ik heb dezelfde ervaring.
      In Oostenrijk wordt de stroom geleverd door TIWAG en op hun site wordt er gemeld dat er €0,22 per kWh wordt gerekend voor mobiliteit. De organisatie has.to.be. rekent af per minuut.
      Ik volg je advies.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *