Dagboek van een EV-rijder | Alyssa Yskes

Elektrisch rijden. Het is even wennen. De gewoontes die je je jarenlang eigen hebt gemaakt, moeten ineens overboord. Niet meer tanken bij een tankstation maar stekkeren, niet meer schakelen en geen motorgeluid meer. Het hoort er allemaal bij. Hoe het zo’n nieuwbakken elektrische rijder vergaat, de eerste dagen na de overstap, lees je in het dagboek van Alyssa, medewerker bij leasemaatschappij Mobility Service Nederland. 

Dag 1

Gistermiddag de Renault ZOE aan het stroom gezet, maar door een storing in de laadpaal was ze vanmiddag voor vertrek 72 procent opgeladen. Daar zou ik 227 kilometer mee kunnen rijden gaf ze vriendelijk aan. Naar huis (geen laadpaal in de buurt) en terug naar werk morgen a 110 kilometer zou dus moeten lukken.

Na lang wachten was ze eindelijk daar! En ik ben erg enthousiast, vind dat ze er zoet uitziet maar ben toch bang of we in de buurt kunnen komen van de beloofde 400 kilometer range op papier. Alleen door te gaan rijden en ervaren komen we daar achter, dus ik neem jullie graag mee in de avonturen van mij en m’n nieuwe vriendinnetje ZOE!

Na slechts 10 kilometer te hebben gereden gaf ZOE aan dat mijn range al gezakt was naar 190 kilometer! Gelukkig zakte de range in de volgende kilometers niet zo hard. Ze is stil, reageert snel en rijdt soepeltjes. Zodra je op de stop knop hebt gedrukt verschijnt er een ritrapport waar je de informatie als afgelegde afstand, verbruik en gemiddelde snelheid kan zien. Veilig thuis aangekomen zie ik op het display dat ik 52 kilometer heb afgelegd (woon ik toch dichterbij dan ik dacht) en dat ik nog een range van 131 kilometer over heb. Goed nieuws dacht ik zo!

Na lang wachten was ze eindelijk daar! En ik ben erg enthousiast, vind dat ze er zoet uitziet maar ben toch bang dat we niet in de buurt kunnen komen van de beloofde 400 kilometer range op papier.

Hoogtepunt van dag:
Ik haalde een baby blauwe Nissan Leaf in waarvan de bestuurder heel enthousiast zijn duim naar mij en ZOE opstak! #Happymemberoftheelectricdriversfamily

Dag 2

Vanmorgen vertrokken ZOE en ik met een range van 117 kilometer van huis, en dat terwijl ik haar gisteren met 131 kilometer een goede nachtrust had gewenst. Blijkbaar was het vannacht koud en dus zat er vanmorgen niet meer dan 117 kilometer range in.

Na 52 kilometer te hebben gereden, waarin ik erachter kwam dat de antenne nog niet op het dak zat, waren we met een range van 54 kilometer op de zaak aangekomen. Tijd voor wat energie! Kabeltje erin en het zonnetje haar werk laten doen op onze zonnepanelen gevulde carport. Na 4 uurtjes was ZOE weer helemaal opgeladen en met 100 procent gaf ze een range van 233 kilometer aan. Geen beloofde 400 dus.

Op de heenweg heb ik rustig met de cruisecontrol gereden om er op de terugweg achter te komen dat ZOE niet harder dan 140 km/h gaat. Met de antenne op het dak en muziek door de speakers waren we snel thuis. Thuis aangekomen gaf de display aan nog 173 kilometer range te hebben. Ik kan nog niet wennen aan het (neppe) geluid van het knipperlicht, maar hoorde van Linda dat ik daar nog een ander geluid voor kan instellen. Ik ben benieuwd!!

Vandaag dus weer heerlijk gereden zonder problemen!

Dag 3

Vanochtend gaf ZOE aan dat we een range van 174 kilometer hadden en dat was verrassend 1 meer dan de avond ervoor. Na 52,6 kilometer te hebben gereden kwamen we op het werk aan met 54 procent en een range van 120 kilometer.

Vandaag heb ik de ‘Mijn Services’ in de auto geactiveerd. In de boekjes staat niets tot weinig over de Z.E. Services. Via Google kwam ik op een site om me te registreren:
Services.renault-ze.com, maar daar heb ik een activeringscode voor nodig. Hopelijk geeft ZOE deze straks zelf door als de services en apps in het R-link systeem allemaal geactiveerd zijn.
Toch wel handig om vanaf de app bepaalde functies van ZOE te kunnen volgen.

Naar huis heb ik op aanraden van een collega deels op Eco gereden. Tip: Als je gaat invoegen op de snelweg zet hem dan uit! Oeps.. vergeten en met 85 km/h invoegen is toch niet alles…
Thuis aangekomen heeft Zoe nog een range van 170 kilometer, dit wordt dus een aardige constante.

Dag 4

Vanmorgen gaf ZOE nog netjes 170 kilometer range aan, ze heeft het vannacht dus niet koud gehad. Aangekomen na 52,6 kilometer te hebben afgelegd, zitten we weer rond de 140 kilometer en een 50 procent volle accu. Na 2 uurtjes laden zat Zoe al weer vol energie!

Ik zet haar op cruisecontrol en ze brengt me rustig naar huis. 200 meter voor de flitspaal piept ze even en maakt ze me erop attent dat ik op de snelheid moet letten. Je kan kiezen uit 3 verschillende dynamische displays met elk een ander knipperlicht geluid. Ik ben toch maar gegaan voor het meest gelijkende geluid. De laadkabel bewaar je netjes in de bijgeleverde tas. Je rijgedrag is bepalend voor je rijbereik, want na een tijd 130 km/h over de snelweg is de totale range van ZOE ongeveer 230 kilometer. Mijn collega Linda rijdt veel op provinciale wegen en haar ZOE brengt haar 290 kilometer ver.

Al met al een hele fijne auto! Maar hoe de Z.E. App werkt ben ik nog niet achter…..

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *