Resultaten elektrisch rijden monitor ANWB

Jaarlijks onderzoekt de ANWB de huidige stand van zaken van elektrisch rijden in Nederland. Dit doet de ANWB in de zogenaamde ‘Elektrisch rijden monitor’. In deze blog bespreken we de resultaten van het ‘representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking’ gecombineerd met feiten & cijfers uit de markt.

Beschikbare EV’s met een aanschafprijs lager dan 50.000 euro

De ANWB heeft in de Elektrisch rijden monitor gekeken naar in 2017 beschikbare volledig elektrische auto’s die een aanschafprijs hebben die lager is dan 50.000 euro. Dat betekent dat zij de Tesla’s dus niet hebben meegenomen in het onderzoek. Opmerkelijk, want uit cijfers blijkt dat de Tesla model S de meestverkochte volledig elektrische auto’s in Nederland is.

Wel heeft de ANWB de Opel Ampera-e meegenomen bij ‘beschikbare elektrische auto’s in 2017′, ondanks dat deze auto kampt met grote leverproblemen in 2017. Volgens de ANWB blijven er op basis van deze criteria 18 elektrische auto’s over in 2017 die een aanschafprijs tot 50.000 euro hebben.

Top-5 volledig elektrische auto’s tot 50.000 euro

Volgens de ANWB is de top-5 van in 2017 beschikbare volledig elektrische auto’s met een aanschafprijs tot 50.000 euro als volgt:

  1. Opel Ampera-e (Vanafprijs 46.699 euro, actieradius (NEDC) 520 km)
  2. Renault ZOE (Vanafprijs 32.890 euro, actieradius (NEDC) 403 km)
  3. Nissan Leaf (Vanafprijs 34.940 euro, actieradius (NEDC) 378 km)
  4. BMW I3 (Vanafprijs 39.550 euro, actieradius (NEDC) 300 km)
  5. Volkswagen e-Golf (Vanafprijs 38.920 euro, actieradius (NEDC) 300km)

Het is echter onduidelijk waarop de ANWB deze top-5 heeft gebaseerd (op actieradius?).

Aantal elektrische auto’s in Nederland

Uit cijfers van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) bijgewerkt tot en met 31 oktober 2017) blijkt dat er op dit moment in Nederland 19.041 elektrische auto’s rijden. Er rijden op dit moment 98.376 plug-in hybride auto’s in Nederland.

Kijken we zelf naar de volledig elektrische auto’s, dan is dit de top-10 als je kijkt naar de rijdende auto’s in Nederland (bijgewerkt tot en met 31 oktober 2017). Achter het automodel staat steeds het aantal rijdende auto’s in Nederland:

  1. Tesla model S (7.417)
  2. Nissan Leaf (2.097)
  3. Renault ZOE (2.083)
  4. BMW I3 (1.663)
  5. Tesla model X (1.350)
  6. Hyundai IONIQ Electric (865)
  7. Volkswagen e-Golf (834)
  8. Nissan E-NV200 (790)
  9. Smart ForTwo (467)
  10. Kia Soul (208)

Aantal laadpalen in Nederland

Op dit moment zijn er volgens de Elektrisch rijden monitor van de ANWB 31.369 openbare laadpalen in Nederland. Dit genoemde cijfer moeten we ietwat nuanceren. Uit RVO-cijfers blijkt namelijk dat er sprake is van 14.487 openbare laadpalen (dus 24/7 toegankelijk) en dat er sprake is van 16.495 semi-publieke laadpalen (dus niet altijd 24/7 toegankelijk, bijvoorbeeld omdat het op een bedrijventerrein achter een slagboom zit).

De ANWB geeft tevens aan dat er sprake is van 949 snelladers in Nederland. Ook dit genoemde cijfer is helaas onjuist. Er is volgens het RVO sprake van 775 snelladers (deels publiek, deels semi-publiek), verspreid over 174 snellaadlocaties in Nederland. Het is hierbij wel onduidelijk welke bronnen worden meegeteld, vermoedelijk FastNed snelladers, maar waarschijnlijk ook Tesla Superchargers (die dus alleen toegankelijk zijn voor Tesla-bezitters).

Interesse in elektrisch rijden

Kijken we naar de kwalitatieve resultaten van het onderzoek, dan wordt het interessant. Van de ondervraagden (onduidelijk is hoeveel ondervraagden hebben deelgenomen aan het onderzoek en wat het profiel van de ondervraagden is) geeft 38% aan interesse te hebben in elektrisch rijden. 41% is neutraal en 21% heeft geen interesse.

Van de 38% die interesse heeft in elektrisch rijden, geeft 37% aan binnen nu en vijf jaar een elektrische auto te willen kopen.

Redenen om een elektrische auto te kopen

De ondervraagden die interesse hebben in het kopen van een elektrische auto, geven in het ANWB-onderzoek hierbij de volgende redenen:

  1. Beter voor het milieu (85%)
  2. Voordelig in gebruik (46%)
  3. Voorbereid op de toekomst (44%)
  4. Nooit meer hoeven tanken (41%)
  5. Goede rij-eigenschappen (38%)
  6. Ik houd van nieuwe dingen (38%)

Uit de antwoorden kun je hierbij afleiden dat er ofwel weinig zakelijke rijders hun mening hebben gegeven, ofwel hiernaar niet is gevraagd. Anders zouden wij fiscale bijtelling zeker verwachten als pluspunt.

Redenen om geen elektrische auto te kopen

De ondervraagden die geen interesse hebben in het kopen van een elektrische auto, geven in het ANWB-onderzoek hierbij de volgende redenen:

  1. Te duur om aan te schaffen (65%)
  2. Actieradius onvoldoende (31%)
  3. Wacht op meer gangbare auto (26%)
  4. Te weinig laadpalen (24%)
  5. Geen mogelijkheid om op te laden (16%)
  6. Niet te gebruiken op vakantie (15%)

Kosten elektrisch rijden

In de Elektrisch rijden monitor, geeft de ANWB aan dat de kosten voor elektrisch rijden hoger zijn dan de kosten voor het rijden in een reguliere benzine-auto. Op basis van 4 jaar gebruik en 15.000 kilometer per jaar, zijn de kosten voor elektrisch rijden 55,9 cent per kilometer volgens de ANWB, terwijl dat voor een benzineauto in het middensegment gaat om 50,6 cent.

Deze kosten zijn echter sterk afhankelijk van waar je gaat opladen. Heb je zelf een dak met zonnepanelen, of maak je veelal gebruik van snelladen langs de snelweg? Tesla-bezitters laden zelfs gratis door heel Europa met dank aan het supercharger-netwerk.

Daarnaast kun je als zakelijke rijder gebruikmaken van tal van fiscale voordelen (4% bijtelling in plaats van 22% bijtelling, geen houderschapsbelasting, de milieu investeringsaftrek) wanneer je kiest voor een elektrische auto. Tenslotte hebben elektrische auto’s veel minder onderdelen, dus zul je aan onderhoud veel minder kosten kwijt zijn. We zien de krantenkoppen ‘Elektrisch rijden is duurder dan benzine’ al voor ons, maar dit beeld moeten we dus wat nuanceren.

Elektrisch rijden monitor: verbeterpunten 2018

Kortom: het is een mooi initiatief dat de ANWB is gestart met de Elektrisch rijden monitor, maar we zien nog wel wat aandachtspunten die de ANWB hopelijk in 2018 meeneemt in het onderzoek.

7 reacties

  1. Dat electrisch rijden is gewoon een subsidiegedoen. Minister Wiebes vond het niet meer nodig om het belastingvoordeel op mijn hybride Kia Niro af te schaffen, maar ik rij in de stad electrisch en op de snelweg tot 90 km/h ook electrisch. Verder een een uitstoot van 88 gr/km. Bij ons voor de flat is een parkeerplaats opgeofferd voor een stekkerplaats voor iemand die hier een half jaar gewoond heeft. Hij had zo’n Hyundai die maar 60 km electrisch rijd en dan op benzine rijd. Hij is verhuisd en de stekkerplaats ( van onze belastingcenten) wordt nooit meer gebruikt terwijl wij al parkeerplaatsen tekort komen. Ik vind het ook niet eerlijk dat elektrische auto’s geen wegenbelasting betalen; zij gebruiken toch ook de wegen. Totaal misplaatste subsidies.

  2. Stephan Versteeg op zegt:

    Als ik bovenstaande lees word hier alleen maar gemikt op zakelijke(lease)rijders.
    Dus prive is een elektrische auto niet bereikbaar?
    Laat eens zien wat alleen prive een elektrische auto kost.
    Ik rij b.v. 20000 per jaar.
    Dank je wel
    Stephan..

    • Hilda Boerma op zegt:

      Hallo Stephan,

      We richten ons met deze website Leaseblog, zoals de naam al een beetje aangeeft :), inderdaad puur op de zakelijke rijder. Onze expertise ligt dan ook hier.

      Ik denk dat de website van Natuur & Milieu een mooi uitgangspunt is voor de beantwoording van jouw vragen over privé-gebruik van een elektrische auto:
      https://www.natuurenmilieu.nl/elektrisch-rijden/

      Ben benieuwd wat je tegenkomt in jouw zoektocht.

      Hartelijke groet, Hilda

  3. Alexander Haccou op zegt:

    Het grootste probleem met electrisch rijden is ONBEKENDHEID:
    a. ANWB heeft geen onderscheid gemaakt bij de publicatie tussen mensen die wel of geen ervaring hebben met e-rijden. Aanbeveling: doe eenzelfde onderzoek bij alleen ervaren e-rijders!
    b. pure Benzine-Diesel-LPG rijders denken veel te weten over hoe en wat E-rijden inhoudt, in de reacties op de Facebook oproep voor deelname aan het onderzoek, was al leesbaar dat men denkt dat E-rijders zwaar gesubsidieerd worden, dat E-rijders geen caravanrijders kunnen zijn en dat het energie-net op geen enkele wijze kan voldoen etc etc. Aanbeveling: verstrek juiste en eerlijk informatie!
    c. de Nederlandse overheid is onbetrouwbaar in haar doelstellingen met de daaraan gekoppelde maatregelen: iedere stimuleringsmaatregel wordt snel beëindigt als hij succesvol is. Aanbeveling: “polder” met alle partijen (ook politieke partijen) en maak duidelijke en langdurige keuzes!

    Kortom: ik zou willen pleiten voor volledige transparantie: open en eerlijke voorlichting aan rijders, onderhoudsbedrijven en aanbieders van diensten. Zodat iedereen kan weten wat de doelstellingen zijn, wat de maatregelen zijn, wat de consequenties van maatregelen zijn en hoe gemeten wordt wat de voortgang is etc etc

    • Hilda Boerma op zegt:

      Beste Alexander, dank voor jouw toevoeging!
      Het valt ons ook op dat er veel vooroordelen zijn omtrent elektrisch rijden.
      Leuk om alvast als scoop te kunnen melden dat wij bezig zijn met een onderzoek, waarin wij inderdaad de meningen van ervaren EV-rijders hebben gesplitst van niet-ervaren EV-rijders.
      We publiceren hier later deze maand over.
      Groet, Hilda

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *