Mijn eerste 1500 km elektrisch rijden – Volkswagen e-Golf

Sinds 15 juni ben ik de gelukkige ‘eigenaar’ van de Volkswagen e-Golf. Nadat ik mijn eigen Volvo V60 plug-in hybrid had ingezet, was ik op zoek naar een andere leaseauto. Ik wilde het liefste een Volkswagen, en dan met een stekker. De keuze viel al snel op de e-Golf: vanwege mijn interesse in elektrisch rijden. Er wordt een hoop over geschreven en geroepen, maar je weet pas echt wat het inhoudt als je het zelf ervaart. Omdat ik snel wilde rijden, ik zat immers zonder auto, heb ik gekozen voor een auto die al in bestelling stond bij de dealer (Vallei Autogroep) in verband met de snelle levertijd.

Mijn eerste 1500 kilometer elektrisch rijden

Ik heb nu, na twee weken, ruim 1500 km gereden met de e-Golf. Mijn ervaring zijn tot dusver heel erg positief. De afwerking van de auto is echt top, de auto is erg stil en biedt ook veel comfort. De moderne functies lane assist/traffic jam assist werken ook perfect, zeker in combinatie met de adaptive cruise control. Een leuke bijzaak is ook dat de leaseauto slechts 4% bijtelling heeft 🙂 Dit komt neer op een netto bijtelling vanaf 52 euro per maand!

Volkswagen e-golf Jan-Willem

Positieve punten over de Volkswagen e-Golf

Met name de ritten van minder dan 100 km bevallen mij erg goed. Je hoeft dan niet iedere keer bij een laadpaal of bij een Fastned punt bij te laden en tijdverlies door elektrisch rijden is er dan nauwelijks. Dit omdat ik dan voldoende stroom overhoud om thuis weer te kunnen laden. Ik heb thuis namelijk een laadpaal gekregen. Dit werkt ook goed door middel van de laadkey van Travelcard, waarmee mijn gemaakte kosten voor het opladen worden verrekend met mijn werkgever, Mobility Service Nederland.

Officieel heeft de leaseauto een range van circa 300km NEDC, maar in de praktijk ligt deze range grofweg rond de 200 kilometer. Maak ik langere ritten, dan plan ik ongeveer een half uur langer in voor reistijd. Dit omdat het advies is om niet harder dan 100 km/uur te rijden in verband met het verbruik. Boven de 100 km/uur gaat de accu veel sneller leeg.

Lange afstanden met de Volkswagen e-Golf

Ik merk dat als ik afstanden rijd van circa 180-200 kilometer, dit zijn dan vaak snelwegkilometers, dat ik net de 200 kilometer actieradius haal. Soms kies ik er daarom voor om even snel bij Fastned bij te laden. Dit bevalt erg goed. Het werkt makkelijk door middel van de app en de accu is na ongeveer 30/40 minuten weer helemaal vol! Ook na ongeveer 15-20 minuten bij Fastned kun je al gauw weer 100km verder. Het nadeel is wel dat langs de snelweg bij Fastned de km/uur prijs wat hoger ligt (rond de 0,59 cent). Ik vind de extra pauze die ik neem bij Fastned op zich prima: je kunt wat telefoongesprekken voeren, even inloggen op de laptop (er is gratis Wifi voor Fastned-gebruikers) en het is gezond om even de benen te strekken. Je gaat het gewoon wat rustiger aan doen en dat is prima.

Volkswagen e-Golf leasen

Negatieve punten over de Volkswagen e-Golf

Bij veel snelwegkilometers is de actieradius van de e-Golf toch wel beperkt.

Niet over de e-Golf, maar in zijn algemeen over volledig elektrisch rijden: Niet op alle plekken in Nederland is er makkelijk een laadpaal te vinden. Volgens officiële cijfers waren er eind 2016 in Nederland circa 26.700 publieke en semi-publieke oplaadpunten (een verviervoudiging in vier jaar tijd!). Ik merk in de praktijk echter nog wel dat deze laadpalen vaak gecentreerd bij de wat grotere plaatsen zitten en dat ze in mindere mate in kleinere dorpen aanwezig zijn. Ook Fastned zit nog niet overal. Bij lange afstanden vind ik Fastned toch het meest ideaal.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *