Mijn ervaringen met de Renault ZOE – Stefan Daamen

Vlak voor de zomervakantie riepen we lezers van Leaseblog.nl op om eens proef te rijden in de 100% elektrische Renault ZOE. Hier werd volop gehoor aan gegeven, bijvoorbeeld door Dennis Pettinga die zijn ervaringen met elektrisch rijden heeft gedeeld, maar ook door Lesley Strik die naar het buitenland ging met de Renault ZOE.

In dit artikel deelt Stefan Daamen, senior adviseur duurzaamheid bij Heijmans, zijn ervaringen met de 100% elektrische Renault ZOE met ons.

Ik stapte in en….

Ik heb 5 dagen mogen genieten van een bijzondere ervaring en ik ben tevens meerdere ervaringen rijker geworden! Het blijft bijzonder als je de startknop indrukt en er komt geen motorgeluid tot je. Hiervoor in de plaats komt er een space-achtige sound op je af…… hier gebeurt iets bijzonders! Na de eerste geluidloze meters viel me direct op dat de voetgangers en fietsers je niet opmerken als je langzaam rijdt. Bij hogere snelheden hoor je het geluid van de banden en kon ik niet meer “stiekem” over de weg suizen.

Mijn eerste indrukken

Zodra ik op de openbare weg kwam viel mij het snelle accelereren op, dat geeft wel een speciale kick en was ik menig sportieve bestuurder te snel af, ook die mooie snelle rode Alfa Romeo! Wat mij opviel aan de ZOE was het plastic-achtige interieur, dat vond ik minder, maar verder een prettige soepele goed geveerde auto (blijft een Franse auto). Mijn Lexus is een stuk stugger in de vering, maar heeft qua interieur veel meer comfort en uitstraling.

De eerste ‘lange’ rit van 200 kilometer: range anxiety

Mijn 2e rit ging over een afstand van 100 km. Met een acculading van 188 km zou ik prima op mijn bestemming aan kunnen komen, ik wist immers dat op die bedrijfslocatie een laadpaal stond. Bij aankomst heb ik de ZOE gelijk aangesloten, maar er kwam geen signaal dat de accu werd geladen. Toch nog een keer opnieuw proberen, maar nee, geen goede aansluiting. Dan maar even bellen met Mobility Service Nederland. Wat blijkt; Renault heeft een speciale stekker, die niet met alle laadpalen goed communiceert.

De accumeter gaf aan dat ik nog 124 km met deze lading kon rijden, dus ik moet die 100 km prima kunnen overbruggen en zonder bijladen thuis kunnen komen. Onderweg werd ik toch wel een beetje zenuwachtig en heb mijn snelheid aangepast en ben als het kon achter vrachtwagens blijven hangen.

Nu zou je zeggen stop bij een Fastned laadvoorziening en bijtanken, maar dat gaat ook niet altijd. Bij een Fastned station aangekomen moest ik eerst een app downloaden. Helaas is deze niet beschikbaar voor een Windows telefoon, dus geen tussentijdse boost voor de accu. Dan maar mijn weg vervolgen en tactisch gaan rijden. Bij aankomst thuis had ik nog een acculading van 26 km, dus had ik alles uit de accu gehaald wat mogelijk was. In de buurt van mijn huis staat een openbare laadpaal, dus maar hopen dat ik daar wel kan “tanken” die nacht. Gelukkig werkte het systeem hier wel en had ik na ruim 6 uur weer een volle accu.

De volgende dagen: een wegomleiding gooit roet in het eten

De volgende dag (287 km in de accu) kon ik ruimschoots op en neer naar mijn werk (90 km retour) en dit verliep prima. Die zondag op bezoek bij familie (afstand 112km). Ik heb mij nooit eerder gerealiseerd dat de afstand tussen mij en mijn broer 112 km is. Ben niet eerder zo bezig geweest met afstanden! Nu opnieuw een dilemma, ga ik met de ZOE of toch maar met mijn Lexus? Ik wil ervaren hoe het is om elektrisch te rijden dus toch maar de ZOE, wat ik had immers voor 287 km energie in mijn accu.

Bij mijn broer aangekomen zag ik dat ik de helft van de acculading verbruikt had op de heenreis. De grote vraag was, kom ik nog wel terug met deze acculading (mijn broer woont aan een afgelegen dijk waar in geen velden of wegen een laadpaal is te vinden). Met een goede ervaring achter de rug moest het mij nu ook lukken om zonder te “tanken” thuis te komen. Na 40 km zag ik een bord omleiding staan, iets wat een berekenende elektrische rijder niet graag ziet. Dit gooit roet in het eten; een omleiding van circa 30 km! Kom ik nu nog wel thuis, zonder Fastned? Volgens de navigatie zouden we niet thuiskomen, dit werd ons keurig gemeld!

Ervaringen met Fastned

Dus bij het volgende Fastnedstation maar gestopt om bij te “tanken”. Ook dit was voor mij een nieuwe ervaring! Ik kan het pasje nergens tegenaan houden om het laadproces op gang te brengen, zoals bij de gebruikelijke openbare laadpalen. Hier kan ik echt alleen via een app tanken. Gelukkig heeft mijn vrouw een Android telefoon, dus eerst de app gedownload, vervolgens een hoop administratieve rompslomp. Nadat de aanmelding was geslaagd kon het “tanken”beginnen. Maar welke stekker moet ik nu pakken, ik heb de keuze uit 3 stekkers. Ik heb gekozen voor de mij meest bekend voorkomende stekker en gelukkig een goede keuze. Via de app kon ik het laadproces starten. Deze ZOE is niet uitgerust met een snellaadmodule, dus dan maar gezellig samen in de auto wachten, gelukkig hadden we de krant bij ons, muziekje erbij, prima.

Na 20 minuten was de accu weer voor 50% gevuld en dit was ruim voldoende om tot de voordeur te komen. Thuis aangekomen had de accu nog een vermogen voor 96 km, dus actie geslaagd. Als je eenmaal de Fastned app op je telefoon hebt is het een fluitje van een cent om onderweg te “tanken” en is de kans dat je onderweg stil komt te staan nihil.

Mijn conclusie

Met een werkelijke actieradius van 220 km  kun je prima door Nederland zoeven met een elektrische auto, maar je moet wel over een Android of IOS telefoon beschikken om gebruik te kunnen maken van het snelladen bij Fastned! Ondanks de enigszins benauwde momenten heb ik geweldig genoten van het elektrisch rijden, zeker met de faciliteiten van Fastned achter de hand, is het genot vergroot.

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *