Een van de grootste vooroordelen van elektrisch rijden: je kunt nog geen twee uur rijden zonder je auto te moeten opladen. Of: je moet goed zoeken naar een oplaadpunt bij jou in de buurt. Niets is minder waar. Sterker nog, de toekomst van elektrisch rijden ziet er rooskleurig uit. Alle fabrikanten zetten volop in op de ontwikkeling van elektrische auto’s, er komen steeds meer goed geprijsde elektrische auto’s met een grote actieradius op de markt en de laadinfrastructuur in Nederland (en in veel landen om ons heen) verbetert. Voor 2030 heeft de regering een duidelijk doel voor ogen: de nieuw verkochte auto’s zijn allemaal elektrisch.
Elektrisch leasen interessant voor de zakelijke rijder?
Op dit moment rijder er op 98.217 elektrische en hybride auto’s op de Nederlandse wegen. Er rijden ruim 20.000 volledig elektrische auto’s. Ten opzichte van voorgaande jaren is het aantal elektrische auto’s enorm gestegen. Elektrisch leasen wordt steeds interessanter voor de zakelijke rijder. Dit merk je doordat de aanschafprijs daalt, door de 4% bijtelling, de actieradius steeds groter wordt en de laadinfrastructuur verbetert. Vier voordelen, waardoor de zakelijke rijder steeds vaker voor een elektrische auto kiest. Je merkt dat autofabrikanten ook niet stilzitten. Steeds meer autofabrikanten brengen elektrische auto’s op de markt.
Elektrische auto’s met grootste actieradius
De ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s gaan razendsnel. De actieradius van de nieuwste modellen wordt steeds groter. Aan de hand van de WLTP-test (voorheen NEDC-test) wordt de actieradius gemeten. De WLTP-meetmethode test de actieradius onder verschillende omstandigheden. Een beperkte actieradius is tegenwoordig geen reden meer om niet een elektrische auto te gaan leasen. Hieronder een aantal elektrische auto’s met de grootste actieradius:
- Jaguar I-PACE (2018), actieradius 300-350 km (NEDC)*
- Tesla model 3 (2018), actieradius 350-500 km (NEDC)
- Tesla model S, actieradius 490-632 km (NEDC)
- Tesla model X, actieradius 417–565 km (NEDC)
- Renault Zoe, actieradius 400 km (NEDC)
- Volkswagen E-Golf, actieradius 300 km (NEDC)
- Opel Ampera-e, actieradius 520 km (NEDC)
- Nissan Leaf, actieradius 390 km (NEDC)
- BMW I3, actieradius 300 km (NEDC)
*De NEDC actieradius kan afwijken van de actieradius in de praktijk.
Oplaadpunten in Nederland
Naast het aanbod van elektrische auto’s, heb je tal van mogelijkheden om je elektrische auto op te laden. Een eigen laadpaal bij huis, laden bij een publieke laadpaal of bij een snellaadpaal. Momenteel zijn er 113.630 oplaadpunten verspreid door heel Nederland. De publieke oplaadpunten kun je gemakkelijk terugvinden via verschillende apps of websites. Naast het adres van de laadpunten, staat aangegeven of het laadpunt beschikbaar of bezet is.
Toekomst van elektrisch rijden
Het aantal beschikbare modellen elektrische auto’s stijgt, de gunstige 4% bijtelling, de actieradius verbetert en de vele oplaadpunten. Geen enkele reden meer om niet een elektrische auto te leasen. De elektrische auto is de auto van de toekomst!
1 reactie
Dan zullen er toch meer cath. B auto moeten komen met een grote actieradius. Dat wil zeggen dat de prijzen drastisch omlaag moeten zodat de normale zakelijke rijder ook elektrisch kan gaan rijden. In zo’n kleine koek trommel wil je toch niet gezien worden, ik zou er nog niet eens mee de autobaan op durven.