WLTP test: wat zijn de gevolgen voor de zakelijke rijder?

Sinds 1 september 2017 vervangt de WLTP-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), de NEDC-meetmethode. Met de NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle) wordt het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van een auto gemeten. De nieuwe meetmethode zorgt ervoor dat de testresultaten, beter overeenkomen met de resultaten in de praktijk. Bovendien heeft de nieuwe meetmethode in de toekomst ook gevolgen voor de BPM.

WLTP nieuwe meetmethode voor het verbruik

De afgelopen tijd zijn er flinke twijfels over de NEDC-meetmethode ontstaan. De meetmethode hield bijvoorbeeld geen rekening met de nieuwste opties op een auto. Terwijl deze extra opties invloed hebben op het verbruik. Uiteindelijk bleek de CO2-uitstoot veel hoger te zijn dan in eerste instantie in de testfase werd vastgesteld. De WLTP test, moet accurater het verbruik meten. Uiteraard zijn er verschillende factoren en omstandigheden, waardoor het verbruik in theorie en in de praktijk van elkaar verschillen. Denk hierbij aan het weer, type weg, de verkeerssituatie en de belading van de auto.

De WLTP is een richtlijn en geeft een indicatie van het brandstofverbruik, CO2-uitstoot en het elektrisch bereik van een auto. De meetmethode bestaat, ten opzichte van de NEDC-meetmethode, uit langere en meerdere testfases met langere afstanden en een hogere snelheid. De WLTP-methode test met een lage-, middelhoge-, hoge- en extra hoge snelheid. Daarnaast houdt de test rekening met lagere omgevingstemperaturen en met de extra opties op een auto. Naast de testen in het lab, wordt het verbruik van de auto’s ook op de weg getest.

WLTP-test verplicht vanaf 1 september 2017

Vanaf 1 september 2017 is de WLTP-test verplicht voor alle modellen die na deze datum zijn uitgebracht. Voor modellen met een NEDC-typegoedkeuring geldt dat zij niet opnieuw getest moeten worden. Met ingang van 1 september 2018 is de WLTP-test verplicht voor alle nieuwe modellen. Een uitzondering op deze regel zijn de uitlopende series. Het jaar daaropvolgend moeten alle verkochte auto’s over een CO2-waarde beschikken, conform de WLTP-test.

Wat betekent dit voor de BPM?

De nieuwe meetmethode heeft ook invloed op de BPM. Vanwege het feit dat de belasting van personenauto’s en motorrijwielen, berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot. Het verbruik van de auto bepaalt tevens de consumentenprijs en dus de bijtelling voor de zakelijke rijder. De WLTP-test is accurater, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot bij auto’s toeneemt. Dit zou betekenen dat de zakelijke rijder meer moet gaan betalen. Om dit te voorkomen worden in 2017 en 2018 in de overgangsfase de huidige BPM-tabellen nog gebruikt. Na 1 januari 2019 volgt er een nieuwe BPM-tabel. Dit betekent een wetswijziging als gevolg.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *