Nissan Leaf in de praktijk

Onlangs waren wij samen met een van onze klanten, Sander van Rosmalen van Ledsvisual, op pad met onze Nissan Leaf’s. Hij heeft onlangs de overstap gemaak naar een volledig elektrische auto: de Nissan Leaf 2.Zero Edition. In dit artikel en in deze video deelt Sander zijn praktijkervaringen met de Nissan Leaf. Hij vertelt over zijn eerste weken en deelt tips waar je bij de aanschaf of met het leasen van een elektrische auto rekening mee moet houden.

Video: Nissan Leaf in de praktijk

Nissan Leaf: meest populaire elektrische auto 2018

De Nissan Leaf is een van de meest populaire elektrische auto’s van 2018. Dit komt door het leuke design, de complete uitrusting, het rijbereik, een gunstige vanafprijs en natuurlijk voor zakelijke rijders de lage 4% bijtelling.

Sander: “Ik heb heel bewust voor een Nissan Leaf gekozen. Ik zat al een tijdje de ontwikkelingen te volgen van de volledig elektrische auto’s. Sinds de modellen met een 40 kWh accu op de markt zijn gekomen, zijn de EV’s vooral voor de zakelijke rijder interessanter geworden. De vanafprijs en de gunstige 4% bijtelling voor de zakelijke rijder waren voor mij de doorslaggevende factoren. De Nissan Leaf 2.Zero Edition is standaard behoorlijk rijk uitgerust met onder andere de e-Pedal, ProPILOT en de Nissan Intelligente rijbaanassistent. Van de vele opties werd ik alsmaar enthousiaster!”

Nissan Leaf: design + wegligging

Sander: “De Nissan Leaf is een bijzonder fijne auto om in te rijden. Hij is heel stil, ruim en het directe vermogen wat beschikbaar is, voelt heerlijk en gaat ontzettend snel als je even moet inhalen bijvoorbeeld. De Nissan Leaf 2.zero edition is verkrijgbaar in twee kleuren: Brilliant Black en Sprint Cloud. Ik heb heel bewust gekozen voor de kleur Spring Cloud. Een aparte kleur om te zien, geen 13-in-een-dozijn. Als ik met mijn Nissan Leaf op pad ben krijg ik veel complimenten van buren en collega’s over de bijzondere kleur.”

Leaseauto met lage bijtelling

Sander: “Gezien de auto zakelijk wordt gereden, was ik op zoek naar een leaseauto met een lage bijtelling. Dit is uiteindelijk toch weer gunstig voor de portemonnee. De Nissan Leaf heeft een nettobijtelling van slechts 50 euro per maand (belastingschaal 40,85%).”

Actieradius Nissan Leaf in de praktijk

Als je kijkt naar de actieradius van de Nissan Leaf, is dit volgens de WLTP-testnorm is 270 kilometer en volgens de NEDC-testnorm 378 kilometer.

Sander: “Mijn eigen ervaring is dat dit in de praktijk neerkomt op ongeveer 250 kilometer. Uiteraard is dit afhankelijk van het rijgedrag. Vanaf Den Haag naar Amersfoort met 130 km/h over de snelweg had mijn Nissan Leaf een actieradius van 150 kilometer. Uiteindelijk kwam ik in Amersfoort met 2 procent accu aan. Achteraf gezien was dit niet heel fijn. Als ik dit van te voren had geweten, dan had ik tussendoor bij Fastned even 10 minuten snel bijgeladen. Als je rond de 100 kilometer per uur rijdt, dan is 250 kilometer actieradius zeker haalbaar. Zodra je 130 kilometer per uur gaat rijden, dan verbruikt de auto veel meer, dus daar moet je rekening mee houden.”

Nissan Leaf opladen

De Nissan Leaf kun je thuis opladen, via de snellaadpunten zoals Fastned en via openbare oplaadpunten. Inmiddels is de laadinfrastructuur zo ontwikkeld, er zijn op verschillende openbare plekken laadpalen beschikbaar.

Sander: “Ik probeer zoveel mogelijk thuis te laden. Dit is én voordelig voor de portemonnee en eenvoudig, omdat je de elektrische auto thuis aan de laadpaal zet en de volgende dag met een volle accu weer de weg op kunt. Erg fijn om iedere ochtend met een volgeladen Nissan Leaf te vertrekken. Zelf heb ik een laadpaal van NewMotion die tevens  zorgt voor een verrekening en de factuur van het opladen naar mijn werk verstuurt. De meeste ritten maak ik naar Amsterdam en Alkmaar. Met een volle accu lukt op en neer gemakkelijk. Bovendien vind ik het echt een uitdaging om te kijken hoever je met de Nissan Leaf kunt komen.”

Nissan Leaf op openbare plekken opladen

Sander: “Zodra ik mijn Nissan Leaf aan de laadpaal zet, merk ik dat mensen nieuwsgierig en geïnteresseerd zijn. Ik krijg regelmatig de vraag waarom de Nissan Leaf twee aansluitingen heeft en hoe het met de actieradius van de auto zit. De Nissan Leaf heeft twee aansluitingen. Een aansluiting voor het opladen op openbare plekken en een aansluiting voor het snelladen (50 kW). Wat ik persoonlijk erg leuk vind, op veel openbare plekken heb je de laadpalen bij de ingang. Dichtbij parkeren én je auto wordt nog geladen ook. Win-win! Dit is meestal met 6 kWh, dus dat is alweer twee keer zo snel als thuis.”

Sander: “Als ik van te voren mijn route uitstippel, bekijk ik altijd of er op mijn route ook een Fastned laadstation zit. Meestal zit Fastned naast een tankstation, waardoor ik tijdens het opladen kan genieten van een kop koffie.”

Nissan Leaf leasen

Sander: “Ik ben echt heel enthousiast over de Nissan Leaf en ik zou ook niet zomaar weer terug willen naar een conventionele auto. Elektrisch rijden is een nieuwe manier van rijden, maar het biedt zoveel voordelen. Bovendien maak je hiermee een milieubewuste keuze. Je kunt er ook voor kiezen om de Nissan Leaf te laten bestickeren, in mijn opinie is de auto door het opvallende design en het duurzame imago bij uitstek geschikt om te bestickeren.”

Zelf wegrijden in een Nissan Leaf?

Ben je enthousiast geworden door het verhaal van Sander en wil jij ook graag in een Nissan Leaf rijden? Wij hebben nog een aantal (de laatsten!) Nissan Leaf 2.Zero Editions op voorraad. Neem een kijkje op www.zakelijkelektrischleasen.nl en bekijk meteen het aanbod elektrische auto’s, stel online jouw ideale elektrische auto samen en bekijk jouw leasetermijnen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.