Toyota PROACE test in de praktijk

Toyota timmert hard aan de weg als het gaat om de line-up bedrijfswagens van het automerk. De nieuwe Hilux en Land Cruiser zijn hier twee voorbeelden van. Dit geldt ook met name voor de Toyota PROACE. We zien dat Toyota met de Toyota PROACE een nieuwe doelgroep probeert aan te spreken. Afgelopen periode is de bedrijfsauto van Toyota Drenthe Groep, de Toyota PROACE Long Worker met een dubbele cabine, uitgebreid getest door Maurice de Vries, onze expert op het gebied van bedrijfsauto’s.

Design en interieur Toyota PROACE

De Toyota PROACE is uitermate geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een bedrijfswagen waar je goederen in kunt vervoeren. De PROACE heeft een vanafprijs van 17.995 euro, heeft een laadvermogen tot ruim 1.500 kg en een trekvermogen tot maximaal 2.500 kg. 

De Toyota PROACE is als bedrijfsauto verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en lengtes. De Toyota PROACE Long Worker Verso Dynamic die wij hebben getest, heeft een lengte van ruim 5 meter, hoogte van 1,9 meter en een breedte van 1,9 meter. Deze Toyota PROACE Long Worker heeft een dubbele cabine, maar je kan ook kiezen voor een gesloten bestelwagen of een truck met bijvoorbeeld een meubelbak opbouw of een pick-up met kiep inrichting. Daarnaast kun je kiezen uit minimaal twee of maximaal 6 zitplaatsen. 

Wat direct opvalt is dat de Toyota PROACE ruim is. Het stuur voelt helaas wel iets plastic aan. Wat wel een pluspunt is, is dat je via het multifunctionele stuur kunt schakelen. De auto is voor de rest netjes afgewerkt en is van alle gemakken voorzien.

De stoelen zijn hoog, waardoor je uitstekend zicht hebt op de weg. Daarbij is de dodehoekdetectie ook erg handig. De Toyota PROACE Long Worker heeft een infotainmentsysteem dat snel en gebruiksvriendelijk werkt. Een mooie toevoeging is het panoramadak, de auto oogt daardoor gelijk ruimer en groter. 

Rijeigenschappen Toyota PROACE

Als we kijken naar de wegligging van de Toyota PROACE dan ligt de bedrijfswagen goed op de weg. De bedrijfsauto is bovendien goed geïsoleerd, mede dankzij de akoestische voorruit. De Toyota is hierdoor enorm stil. Wat een pluspunt kan zijn als je veel op de weg te vinden bent!

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat deze testauto geen 7 of 8 traps automaat heeft, waardoor de PROACE regelmatig relatief veel toeren maakt. Alhoewel de auto het nu ook netjes doet; bij 130 kilometer per uur maakt de auto 2000 toeren. Overigens is de 8-traps automaat wel beschikbaar voor de PROACE.

De Toyota PROACE heeft dezelfde motor als de Peugeot, Citroën en Opel, en heeft een vermogen van 177 PK.

Quote Leonie Mensen, Specialist Bedrijfsauto’s van Toyota Groep Drenthe: “Toyota was altijd al sterk in bedrijfswagens. Wie kent de Hiace nou niet! Nu met de PROACE zijn we weer helemaal terug. 

De PROACE is dé bus voor jouw klus en kan compleet naar wens worden ingericht. Verder ontzorgt Toyota je graag met één vast aanspreekpunt bij jouw dealer, die alles weet van onze meest zuinige bus in zijn klasse!”

Prijs Toyota PROACE

De Toyota PROACE Compact is verkrijgbaar vanaf 17.995 euro. De Toyota PROACE Long Worker Verso Dynamic die wij hebben getest, heeft een fiscale waarde van ruim 60.000 euro. 

Volledig elektrische Toyota PROACE

Vanaf 2020 is de bedrijfswagen ook verkrijgbaar als een volledig elektrische Toyota PROACE. De elektrische bedrijfswagen wordt leverbaar in de uitvoeringen: Compact, Worker, Long Worker, Dubbele Cabine en de truck. Toyota komt ook met een nieuw elektrisch model: de Toyota PROACE City. Qua grootte is deze vergelijkbaar met de Volkswagen Caddy en Citroen Berlingo.

Helaas heeft Toyota nog niets bekendgemaakt over het accupakket en de actieradius van de Toyota PROACE. Wel gaat het gerucht dat deze de markt zal doen verbazen, voornamelijk door het laad- en trekgewicht gecombineerd met de laadtijd en actieradius, aldus Toyota zelf.

Conclusie 

Ik heb nu enige tijd in de auto gereden en ik ben erg positief over de Toyota PROACE. Ondanks dat et een bedrijfsauto is, is er ook genoeg ruimte voor 5 personen. Je zou deze bus dus ook prima kunnen gebruiken als gezinsauto. Wat ik echt een voordeel vind, is dat de Toyota PROACE aanvoelt als een personenauto. Misschien heeft dit ook te maken met de twee losse stoelen voorin, in plaats van een bank voor drie personen.

Mijn advies zou zijn om te kiezen voor een lange uitvoering met een dubbele cabine, in dit geval heb je voldoende beenruimte. Als je kiest voor een kleinere uitvoering, dan moet je ook inleveren op de beenruimte.

Toyota PROACE leasen 

Ben je als zelfstandig ondernemer op zoek naar een bedrijfswagen, dan is de Toyota PROACE zeker een goede optie. Heb je interesse in het leasen van een Toyota PROACE? Een voordeel is dat je drie jaar garantie (of bij 100.000 kilometer) op de bedrijfsauto hebt. Je kunt de Toyota PROACE naar eigen wens samenstellen. De Toyota PROACE is verkrijgbaar in een gesloten bestelwagen, een dubbele cabine, personenbus (7 of 9 personen) of een truck. Alle opties zijn mogelijk.

1 reactie

  1. Fokke op zegt:

    Daar waar wij na 40 jaar service nu in een nieuwe Pro-ace long worker automaat met 180pk rijden is de service ver te zoeken. De Pro-ace heeft een slecht werkende brandstofmeting, na het afrijden van een helling verdwijnt er gewoon een liter of 25 brandstof. Daarna bij een horizontale rit herstelt het niveau zich niet. Op de snelweg begint er dan een waarschuwingssignaal zich te roeren en brandt er een irritant lampje in de display. Toyota verving de vlottermodule geheel echter zonder resultaat. Mijn inziens heeft het te maken met of de bouw van de tank of is het een softwarematig probleem. De stress slaat toe als de alarmbellen afgaan, bij het tanken blijkt er dan nog 25 liter aanwezig te zijn. Een prachtig rijdende franse Toyota met een pittig prijskaartje. Het juist weergeven van het brandstofniveau echter is niet mogelijk. “Daar moet je maar mee leren leven”aldus Toyota. Een slechte zaak voor een merk op dit niveau.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *