Innovatie in de automotive: de gelijkenissen tussen de Ford Model T en de Tesla Model 3

‘Een goede elektrische auto maken is niet zo moeilijk. Een efficiënte productielijn wel’. Dat zal de afgelopen maanden regelmatig door het hoofd van Elon Musk, CEO van Tesla, hebben gespookt. Dat het nog niet zo gemakkelijk is om in de automotive mee te kunnen doen met de gerenommeerde merken, wordt pijnlijk duidelijk als je het aantal geproduceerde Tesla Model 3’s tegen het aantal geproduceerde Nissan LEAF’s afzet. Gaat Tesla het lukken om dit snel op orde te krijgen? Geld is er in het leven van Tesla nog niet verdiend. Inmiddels wordt er zelfs flink gesneden in het personeelsbestand om enige vorm van winst te behalen. Ook klanten worden ongeduldig en aandeelhouders zijn zenuwachtig.

Toch hoeft dit niet te betekenen dat het Amerikaanse automerk er over twee jaar niet meer is. Sterker nog, het merk vertoont juist veel verwantschap met het meest verkochte automodel ooit: de Ford Model T. Hoop voor de toekomst?

De overeenkomsten tussen de Tesla model 3 en de Ford model T

Bekijk je de moeilijkheden die Tesla op dit moment ervaart, dan zou je de clichés als ‘de geschiedenis herhaalt zich’ zomaar in de groep kunnen gooien. Zou het toevallig zijn dat de Model 3 en de Model T fonetisch praktisch hetzelfde klinken? Allebei hebben de modellen in ieder geval exact hetzelfde probleem: een efficiënte productielijn.

Het jaar 1908 was het officiële jaar dat de Ford Model T het levenslicht zag. Toch was de auto al enkele jaren op de markt. De reden voor deze officiële lancering was de introductie van een zeer efficiënt productieproces, die in de jaren daarna alleen maar efficiënter zou worden. In 1920 kostte het produceren van de auto nog maar $260, daar waar het enige jaren daarvoor nog $850 kostte. De daadwerkelijk innovatie was daarom niet de Model T, maar de productielijn van de Model T. Dit maakte de auto niet alleen beschikbaar voor de massa, maar ook een winstgevend product. In die tijd uniek voor een automaker.

Tesla zit als merk in hetzelfde schuitje. Er is meer dan voldoende vraag naar de Model 3, maar de levering laat op zich wachten en de winstgevendheid is ver te zoeken. Een innoverende productielijn bedenken en neerzetten is een ontzettend cruciaal punt gebleken. Iets wat Elon Musk in 2017 al beaamde, toen hij aangaf dat het productieproces een ‘hel’ zou worden. Afgelopen maanden maakt het merk echter goede stappen en begint het productieproces op gang te komen. Ook de ontslagen van de afgelopen weken zijn in het licht van bestaansrecht en winstgevendheid een goed teken: alle pijlen worden gericht op een gezond automerk, met een goede productie die de vraag en concurrentie ook de komende jaren aan kan.

De verschillen

Over de concurrentie gesproken. De productieproblemen van Henry Ford en Elon Musk mogen dan hetzelfde zijn. De wereld waarin ze leven is dat niet. Gerenommeerde automerken als Volkswagen en Toyota hebben inmiddels ontzettend veel ervaring met een efficiënte productielijn en maken dagelijks veel winst op hun automodellen.

Dat geeft je te denken waarom de typisch grote Duitse merken niet eerder met een 100% elektrische auto zijn gekomen. Zou het te maken hebben met onkunde, of hebben ze eerst gekozen om onderzoek te doen naar een efficiënt productieproces en denken ze vervolgens aan een goede elektrische auto? Er zijn redenen om aan te nemen dat het laatste het geval is. Zo gaf Volkswagen bijvoorbeeld meer dan 7 keer zoveel uit aan onderzoek en ontwikkeling in 2017 dan Tesla.

Inmiddels zijn een aantal gerenommeerde merken zo ver met de ontwikkeling en de uitlevering van elektrische auto’s, waaronder de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf dat Tesla zich serieus zorgen moet gaan maken. Het merk kan zich niet meer beroepen op de enorme technische voorsprong op de rest van de autowereld, want die is er straks niet meer. De Jaguar I-Pace wordt zelfs al zachtjes een ‘Tesla-killer’ genoemd. Uiteraard zal Tesla met de Tesla model S en de Tesla model X niet direct omver vallen van de eerste echte concurrentie, het merk heeft nog steeds een grote schare fans, maar het benadrukt wel de urgentie van het snel op orde brengen van het productieproces.

De toekomst

Gaat Tesla failliet? Waarschijnlijk niet. Maar dat is ook niet het enige waar we ons op moeten focussen. Laten we niet vergeten dat Elon Musk met het merk Tesla één voornaam doel voor ogen had en dat is de autobranche in een stroomversnelling brengen naar het gebruik van schone, duurzame brandstof. Iets wat volledig gelukt is, zo goed zelfs dat het merk binnen 10 jaar in één adem genoemd wordt met premium merken die al meer dan vijftig jaar aan de weg timmeren.

Een merk blijven met bestaansrecht zal komende jaren moeilijk worden, maar zeker niet onmogelijk. Bovendien zet Tesla sinds dit jaar behoorlijke stappen de goede richting op. Daarnaast heeft het merk een grote groep trouwe fans die aankomende jaren gewoon Tesla’s zullen blijven bestellen. Wel blijft het zaak het productieproces op orde te krijgen, anders zal Tesla straks genoegen moeten nemen met een kleiner marktaandeel. Want; anders dan 100 jaar geleden zit de concurrentie niet stil en is het klaar om het stokje over te nemen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *