Tesla model S leasen? Wij hebben ‘m uitgebreid voor je getest! (inclusief video)

Meestal gebruiken we deze rubriek om de wat nieuwere modellen voor jou uit te testen, deze keer een uitgebreide review van de Tesla model S, een auto die alweer in 2013 voor het eerst op de Nederlandse markt is verschenen. Twijfel je nog over het leasen van de Tesla model S? Lees dan onze uitgebreide review of bekijk de video hieronder. De Tesla model S is de meest populaire 100% elektrische leaseauto in Nederland van de afgelopen jaren.

Tesla model S leasen

De Tesla model S is nieuw te bestellen in verschillende varianten, de 75D, de 100D en de P100D. De D staat hierbij uiteraard niet voor ‘Diesel’, maar de D staat voor Dual Motor: oftewel een dubbele elektromotor (vierwielaandrijving). Van oudsher was de Tesla model S ook leverbaar in andere varianten, zoals de 60 en de 60D (van juni 2016 tot april 2017), 85 (van mei 2015 tot februari 2016) en 90D (van april 2015 tot april 2016). Hierbij staat het getal achter de auto voor het aantal kWh van de batterij. 

Het huidige instapmodel, de Tesla model S 75D, heeft een bereik tot 490km (NEDC). De Tesla model S 100D heeft een bereik tot 632km (NEDC) en de Tesla model S P100D heeft een bereik van 613km (NEDC). Het bereik op basis van de nieuwe WLTP-richtlijnen is nog niet bekend. Spectaculair feitje: de Tesla model S P100D gaat van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 2,7 (!) seconden. Kies je voor de 75D, dan hoef je alsnog niet veel geduld te hebben. Met de Tesla model S 75D ga je in 4,4 seconden van 0 naar 100.

Eerste indrukken Tesla model S

Allereerst: wat een auto! De vergelijking is al vaker gemaakt, maar dit is gewoon een iPhone op wielen. De bediening van de Tesla model S gaat via het multimediascherm ter grootte van een flinke iPad. Dit werkt ontzettend makkelijk en intuïtief. Daarnaast werkt het erg snel. Geen wachttijden, je klikt en het werkt. Het mooie van de Tesla is dat de software zeer regelmatig wordt geupdate. Waar andere auto’s na het verstrijken van tijd steeds minder worden, heb je met een Tesla juist het omgekeerde: je Tesla heeft iedere keer weer meer functies dan dat hij daarvoor had. Ook leuk: het feit dat Spotify geïntegreerd is, ook zonder eigen Spotify-abonnement.

Rijgedrag Tesla model S

Ik vind dat de Tesla echt fantastisch rijdt. Je merkt wel dat het een vrij zware auto is, maar de wegligging is heel erg fijn doordat het gewicht van de auto voornamelijk in de bodemplaat zit, de acceleratie is natuurlijk fantastisch en bovenal ervaar je een gevoel van complete stilte.

Standaarduitrusting Tesla model S

De Tesla model S is standaard behoorlijk rijk uitgerust. In tegenstelling tot andere automerken heb je zelfs in de meest minimale versie al een heleboel opties:

  • keyless entry;
  • stoelverwarming (voorstoelen);
  • automatische achterklep;
  • multimediascherm inclusief Spotify, Google Maps, DAB+;
  • toegang tot de app & koppeling met de agendafunctie;
  • memoryseats;
  • achteruitrijcamera.

Ruimte Tesla model S

De Tesla model S is een hele ruime auto. De kofferbak en de bank aan de achterzijde zijn behoorlijk riant. Opvallend detail is natuurlijk dat je ook nog kofferruimte hebt aan de voorzijde!

Dankzij zijn ruimte en uitstraling is het niet bepaald een onopvallende auto. Je ziet de Tesla wel steeds meer in het straatbeeld verschijnen, maar je merkt toch nog best veel reacties als je de Tesla rijdt. Zowel veel vragen (hoe bevalt het nou? mag ik een rondje mee?) als veel reacties (variërend van ‘wat gaaf’ tot allerlei vooroordelen die mensen hebben over elektrisch rijden of over Tesla ‘elektrisch rijden is niks, geef mij maar gewoon benzine’ en ‘ik wil de motor kunnen horen’).

Memoryseats Tesla model S

De Tesla staat bekend om het gebruikersgemak. Als bestuurder hoef ik nergens om te denken: ik kom aanlopen en de Tesla opent automatisch en ik kan de auto starten. Als ik gebruik maak van Easy Entry, dan schuiven de memoryseats naar achteren en/of het stuur naar voren (dit is allemaal zelf instelbaar) zodat ik makkelijk kan in- en uitstappen en zodra ik eenmaal zit, schuiven ze in de door mij ingestelde stand. Als ik weg wil rijden, hoef ik de auto alleen maar in de D of in de R te zetten en ik rijd weg. Ben ik op mijn bestemming gearriveerd, dan zet ik de auto in de P, schuift hij de stoel wederom naar achteren zodat ik makkelijk kan uitstappen en loop ik gewoon weg. Ik loop niet te knoeien met sleutels of instellingen. 

Bioweapon Defence mode

Heb je last van hooikoorts, dan is het handig om te weten dat het filter in de Tesla volgens eigen zeggen honderd keer efficiënter is dan gebruikelijk in de automotive. Sterker nog, kies je voor het Premium Interieurpakket, dan is de zogenaamde Bioweapon Defence Mode inbegrepen. Ik heb het zelf gelukkig nog nooit nodig gehad ;), maar je kunt volgens Tesla een bio-aanval van militair niveau overleven door in de auto te blijven zitten. Tesla zegt zelf: “De Bioweapon Defense Mode is geen marketing uiting, het is echt”.

Exterieur en interieur Tesla model S

Wat betreft exterieur: je kunt kiezen uit zeven verschillende lakken. De standaard is de Solid Black, daarnaast heb je nog verschillende kleuren metallic lak: zwart, zilver, blauw, wit en rood. Wat betreft interieur heb je ook de keuze uit verschillende opties. Standaard is de auto voorzien van een glazen dak, optioneel kun je kiezen voor een zonnedak. 19 inch lichtmetalen velgen zijn standaard, optioneel kun je kiezen voor andere 19 inch of 21 inch velgen. 

Autopilot & Zelfrijdende functie

Optioneel kun je de Tesla bestellen inclusief Verbeterde Autopilot en/of Zelfrijdende functie. Kies je hiervoor, dan kan de Tesla helemaal autonoom rijden. In dat geval past de Tesla de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden en aan de hand van het verkeer, de Tesla behoudt de positie op de rijstrook, de Tesla verandert zelf van rijstrook, neemt zelf de afrit als je de bestemming nadert, etc. Een en ander is afhankelijk van de instellingen, zo kun je het autonoom rijden zo instellen zoals jij dit wenst.

In Nederland is het niet toegestaan om autonoom te rijden, daarom moet je de Autopilot zien als een assistentiefunctie voor jou als bestuurder. De Tesla geeft zelf ook een waarschuwing als je jouw handen langer dan enkele minuten van het stuur houdt. Negeer je de waarschuwingen te vaak, dan kun je gedurende je rit de autonome functie niet meer gebruiken.

Het is ook mogelijk om de Verbeterde Autopilot en/of Zelfrijdende functie na levering van de auto in te schakelen, dan betaal je hier echter wel meer voor dan als je dit meteen bij bestelling aanvinkt.

Mijn persoonlijke mening: de eerste keer autonoom rijden is fascinerend. Gebruik je het echter vaker, dan zul je nog wel wat oneffenheden merken. Bijvoorbeeld het feit dat de Tesla weleens de neiging heeft om zelf af te remmen als je onder een viaduct doorgaat. Daarnaast merk ik – net als bij adaptive cruise control – dat je met autonoom rijden vaak genoeg ongemerkt aan het plakken bent achter een vrachtwagen terwijl je met 90 km/ph over de snelweg tuft……

Actieradius

De Tesla model S 75D heeft een NEDC-actieradius van 490 kilometer. Ik heb de ervaring dat dit in de praktijk neerkomt op ongeveer 300 tot 350 kilometer. In mijn display wordt vaak een maximale actieradius aangegeven van circa 380 kilometer. Natuurlijk is de werkelijke actieradius afhankelijk van jouw rijgedrag en van de weersomstandigheden. Ik denk dat het reëel is om in de winter bij vrijwel alleen maar snelwegkilometers nog steeds ongeveer 280 kilometer aan actieradius te rekenen.

Wat heel fijn is aan de Tesla, is dat de actieradius die in het scherm staat weergegeven ook echt de actieradius is. Bij andere merken zie je nog wel dat er flink wat kilometers vanaf gaan op het moment dat je bijvoorbeeld 130 op de snelweg rijdt. Bij de Tesla is dit niet het geval. Kom je toch onderweg in de knoei qua actieradius, dan geeft de Tesla dit zelf aan door bijvoorbeeld te melden dat je niet harder dan 100 moet gaan rijden om op jouw bestemming te arriveren. Ook gaat de Tesla (op basis van jouw bestemming) suggesties geven om onderweg te gaan snelladen. 

Opladen

De Tesla model S kan worden opgeladen via het normale stopcontact, bij de laadpalen of bij de speciale Tesla Superchargers of Destination Chargers. Standaard ontvang je bij de Tesla model S een laadsnoer om te kunnen laden aan het stopcontact en een laadsnoer (de zogenaamde ‘Mennekes’-kabel) om te kunnen laden bij openbare oplaadpunten. Bij de Tesla superchargers zit het laadsnoer in de Tesla-supercharger. Je hoeft dus alleen maar het snoer te koppelen, de auto doet de rest. 

Er is inmiddels een behoorlijk netwerk van Tesla Superchargers in Europa. Maak je een langere reis met jouw auto, dan geeft de Tesla automatisch de Superchargers op jouw route weer. Je hoeft zelf dus niet vooraf te gaan rekenen, de auto regelt het voor jou en geeft meteen weer hoe lang je aan de Supercharger moet blijven staan. Meestal is dit ongeveer 30 tot 50 minuten. Het netwerk van Superchargers wordt continu uitgebreid.

Zelf ben ik een keer met een Tesla model S naar Italië gereden en ik heb goede ervaringen met het gebruik van de Superchargers onderweg: ze liggen op gunstige plekken, vrijwel altijd in de buurt van een restaurant en ik kon altijd vlot en zonder wachttijden mijn weg weer vervolgen. Waar je bij andere oplaadpunten, zeker in het buitenland, nog weleens geknoei hebt met pasjes en betaalmethoden, bij de Tesla superchargers heb je helemaal nergens last van.

Ken je iemand die al in een Tesla rijdt, dan kun je via een speciale referralcode gebruik maken van onbeperkt gratis superchargen. Je betaalt dan helemaal niets voor het gebruik van de Tesla Superchargers. Er geldt hierbij wel een fair use policy. Degene die jou de speciale referralcode verstrekt, ontvangt tevens een beloning via het zeer interessante loyaliteitsprogramma van Tesla. Zitten er geen Tesla-bezitters in jouw netwerk, neem dan even contact met ons, dan helpen we jou graag verder. 

App

Heb je eenmaal een Tesla in jouw bezit, dan kun je toegang krijgen tot de Tesla-app. De app van Tesla biedt behoorlijk wat voordelen. Ik gebruik de app het meest om op afstand te zien of de auto aan het laden is en hoe lang de auto nog moet laden. Je kunt ook alvast de temperatuur instellen. Mocht je de auto een keer uitlenen, dan zie je waar de auto zich bevindt. 

Helemaal handig is het om jouw persoonlijke agenda te kunnen synchroniseren met de auto. De auto weet dan al welke afspraken jij hebt staan en stelt alvast de navigatie voor je in.

Tesla model S leasen

De Tesla model S 75D is verkrijgbaar vanaf ongeveer 87.000 euro. Je kunt de Tesla model S 75D zakelijk leasen vanaf 949 euro, uitgaande van een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.

Twijfel je nog over het leasen van deze auto, dan is het fiscaal aantrekkelijk om toch in 2018 de sprong nog te wagen. In 2018 is er namelijk over de gehele fiscale waarde nog sprake van 4% bijtelling. In 2019 geldt de 4% bijtelling alleen over de eerste 50.000 euro. Je moet er dan wel voor zorgen dat jouw auto in 2018 nog op kenteken komt te staan.

Je profiteert in 2018 dan nog maximaal vijf jaar van 4% bijtelling over de gehele fiscale waarde. Sowieso is het gunstig om te kiezen voor een looptijd van vijf jaar, niet alleen is er dan sprake van een lager maandtarief, ook kom je hiermee in aanmerking voor de zogenaamde MIA, de Milieu Investeringsaftrek.

Levertijd Tesla model S

Op dit moment bedraagt de levertijd van de Tesla model S ongeveer drie tot vier maanden. Je kunt hier online eenvoudig jouw Tesla model S configureren en meteen jouw leasetermijnen berekenen. Ook zijn er diverse voorraadmodellen (zowel nieuw als occasions) beschikbaar die je meteen kunt leasen. 

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *