Elektrische Mercedes: de Mercedes Benz EQC

Al in 2016 presenteerde Mercedes-Benz zijn nieuwe product- en technologiemerk voor elektromobiliteit EQ. Twee jaar later was het gisteren in Stockholm dan zo ver: de officiële onthulling van het eerste model van deze lijn, de EQC. Volgens het persbericht ‘het symbool van een nieuw mobiliteitstijdperk bij Daimler’. ‘Toevallig’ vond de onthulling van de EQC net eerder plaats dan de onthulling van de elektrische Audi (die staat gepland op 17 september in San Francisco).

Afmetingen en design EQC

Op basis van zijn afmetingen is de EQC een Crossover-SUV. Met een langgerekte daklijn, lage taillelijn en de coupé-achtige aflopende achterzijde houdt de EQC het midden tussen een SUV en een SUV-Coupé. Opvallend aan de voorzijde is het grote zwarte paneel met daarin de koplampen en grille. Over de bovenkant van het paneel loopt een lichtstrook die de fakkelvormige dagrijverlichting links en recht optisch met elkaar verbindt. Dat zorgt in het donker voor een vrijwel ononderbroken horizontale lichtband.

Aandrijving EQC

De EQC heeft een volledig nieuwe aandrijflijn met een compacte elektromotor aan de voor- en achteras, waarmee hij de rijeigenschappen heeft van een vierwielaangedreven auto. Om het energieverbruik te verminderen en de dynamiek te verhogen, zijn de twee elektromotoren verschillend geconfigureerd. De voorste is geoptimaliseerd voor een zo groot mogelijke efficiëntie en de achterste juist voor rijdynamiek. Samen produceren ze een vermogen van 300 kW (circa 408 PK) en een maximumkoppel van 765 Nm.

Accupakket en actieradius EQC

De gemelde actieradius van meer dan 450km volgens NEDC valt voor een elektrische auto die zijn marktintroductie vermoedelijk pas in 2020 gaat maken toch iets tegen. Sowieso vreemd dat er geen (veel realistischere!) WLTP actieradius wordt aangegeven. Met een NEDC-actieradius van 450km, moet je denken aan een realistische actieradius van ruim 300km. Kijken we naar de concurrentie, zoals de Jaguar I-Pace, dan presteert de Jaguar I-Pace 543km volgens de NEDC-richtlijn en dit gaat om een auto die op dit moment al op de markt is. Ook de Tesla model S 75D (al verkrijgbaar sinds 2013) presteert vergelijkbaar als de EQC. De concurrentie zal dus niet erg geschrokken zijn van de aankondiging van de eerste elektrische Mercedes.

De lithium-ion-accu van de elektrische cross-over heeft een capaciteit van 80 kWh (NEDC). Het energieverbruik en de actieradius hangen heel erg af van de rijstijl van de bestuurder, dus ondersteunt de EQC hem of haar met vijf rijprogramma’s: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT en een individueel instelbaar programma. In de zuinige rijprogramma’s speelt het haptische gaspedaal een grote rol. Met haptische feedback helpt het de bestuurder energie te besparen. De bestuurder kan ook de mate van energieterugwinning instellen met tuimelschakelaars (paddles) achter het stuurwiel.

Opladen van de EQC

De EQC heeft standaard een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kW, waarmee hij zowel thuis als bij openbare oplaadstations kan worden opgeladen. Helaas kan er slecht op één fase worden opgeladen op 32A. Zeker voor een auto die nog op de markt moet komen, zou je minstens verwachten dat deze auto drie fase moet kunnen laden. Snelladen is wel mogelijk met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu dan van 10% oplaadniveau naar 80% (voorlopige cijfers).

Productie EQC

De productie van de EQC gaat in 2019 van start in de Mercedes-Benz fabriek in het Noord-Duitse Bremen, waar de voorbereidingen op dit moment al in volle gang zijn. De accu’s voor de EQC zullen worden gebouwd in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. We zullen dus nog even moeten wachten totdat de EQC daadwerkelijk zijn introductie maakt in de Nederlandse showrooms, we verwachten dit pas in 2020. Ook zijn vanafprijzen nog niet gecommuniceerd.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *