Met de elektrische auto naar het buitenland – Lesley Strik

Weet jij het nog? Je eerste auto, dat gevoel van ultieme vrijheid. Instappen, voltanken en wegrijden, van niemand afhankelijk. Een auto is meer zoveel meer dan een vervoersmiddel. Het gemak waarmee je naar welke bestemming dan ook rijdt, is met geen andere vervoersmiddel zo hoog. Nu de elektrische auto steeds belangrijker wordt, lijkt dit gevoel van vrijheid wat ingeperkt te gaan worden. Want; range, kosten en onduidelijkheid over laden in het buitenland maken je reis stressvoller. Toch?

Lesley Strik van Draaijer+partners reageerde op onze oproep en nam de proef op de som. Hij ging de uitdaging aan en nam de volledig elektrische Renault ZOE mee naar Duitsland.

Wat viel je als eerste op toen je onderweg was?

De auto is rustig qua geluid. Boven de 120 komt er wel aardig wat windruis in de cabine. Hier stoor je je meer aan dan bij een normale auto, omdat er geen motorgeluid aanwezig is. Over de snelheid gesproken: de actieradius fluctueert wat mij betreft nog te veel bij verschillende snelheden. Daardoor zit je een tikkeltje gespannen in de auto.

Wat waren je eerste indrukken?

De auto trekt lekker snel op en is best comfortabel. De auto is verder niet anders dan elke andere. De auto laat zich makkelijk bedienen en behoudens het knopje van de cruisecontrol, zit alles zit op de logische plek.

De rit naar het Duitsland en de auto opladen. Hoe beviel dat?

De auto rijdt heel rustig, maar toch zit je niet helemaal rustig op je stoel. In Nederland is het laden best goed geregeld. Je kan een helder overzicht krijgen van de laadmogelijkheden. Maar zodra je bij een Fastned lader staat, is het maar de vraag hoe snel de auto weer vol is. De ene keer duurde het ruim driekwartier, de andere keer duurde het laden een half uur. Een tijdplanning kan dus eigenlijk in de prullenmand. Bovendien waren enkele laadstations buiten werking. Iets waar je in je planning ook rekening mee dient te houden.

Dan het laden in Duitsland. Het is niet veel beter gesteld met de laadfaciliteiten bij onze oosterburen. Niet altijd is het duidelijk waar je met een elektrische auto terecht kan. Bovendien kun je niet bij elke paal in het buitenland met je laadpas betalen. Soms is daarvoor een andere betaalmethode noodzakelijk. Ben je eenmaal aan het laden, dan zijn laadtijden van 4 uur niet zelden de realiteit. Ook de kosten voor het opladen in Duitsland vallen erg tegen. Voor een volle accu betaal je al snel €20,-.

Wat is je conclusie?

Ik draag elektrisch rijden een warm hart toe en wil me graag inzetten voor een duurzamere wereld. Daarom wilde ik graag een keer testen hoe elektrisch rijden bevalt als je een weekendje naar het buitenland gaat. Ik merk dat de infrastructuur nog niet klaar is voor langere internationale ritten met een elektrische auto. Ik wacht daarom nog even op de volgende generatie elektrische auto.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *