Vijf redenen om in 2019 nog een elektrische auto te leasen

Waarom je in 2019 nog de overstap moet maken naar een volledig elektrische auto? Alleen in 2019 profiteer je nog van de 4% bijtelling tot 50.000 euro (fiscale waarde). In dit artikel geven wij vijf redenen waarom het in 2019 extra interessant is om een elektrische auto te gaan leasen.

Reden 1: Profiteer van 4% bijtelling in 2019

Waarom zou je in 2019 nog een elektrische auto gaan leasen? In 2020 verdubbelt de bijtelling voor een 100% elektrische auto naar 8% tot 45.000 euro (fiscale waarde). Dit betekent dat je alleen in 2019 nog profiteert van de 4% bijtelling tot 50.000 euro.

Als we kijken naar het verschil in bijtelling voor de Tesla Model 3 in 2019 of 2020. Dan betaal je in 2019 voor de Tesla Model 3 een bijtelling 165 euro per maand. In 2020 betaal je voor een Tesla Model 3 een bijtelling van 275 euro per maand (belastingschaal 51,75%). Het is dus fiscaal gezien zeker de moeite waard om in 2019 nog de overstap te maken.

Reden 2: Direct beschikbaar

In 2020 komen er behoorlijk wat elektrische auto’s uit op de markt. Ondanks dat het aanbod elektrische auto’s in 2020 verder uitbreidt, zijn er momenteel een aantal elektrische auto’s uit voorraad leverbaar of met een korte levertijd. De Hyundai Kona Electric of de Tesla Model 3 zijn hier twee voorbeelden van. Dit zijn momenteel twee van de meest populaire elektrische auto’s. Ze hebben beiden een actieradius van ruim 400 kilometer en zijn standaard al rijk uitgerust.

Reden 3: kom in aanmerking voor de MIA subsidie voor een elektrische auto

Als je een elektrische auto wilt gaan leasen, kun je in aanmerking komen voor de MIA subsidie. De Milieu Investeringsaftrek is een eenmalige subsidie voor bedrijven die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen zoals een elektrische auto, waterstofauto of een elektrische bestelauto. In 2019 kun je 27% MIA subsidie voor personenauto’s claimen tot een maximum bedrag van 40.000 euro. Bij een Tesla Model 3 kan de subsidie oplopen tot 2.700 euro. De leasemaatschappij vraagt de MIA-subsidie aan en vervolgens wordt deze verrekend in het maandtarief van de elektrische auto.

Reden 4: kosten besparen met een elektrische auto

Hoe fiscaal aantrekkelijk is een elektrische auto vergelijkbaar met een brandstofauto? Het is zeker de moeite waard om de kosten van een elektrische auto te vergelijken met een brandstofauto. Wij hebben de kosten vergeleken van een Tesla Model 3 met een Volvo V60 en de Volkswagen Polo met een Nissan Leaf. In beide situaties ben je goedkoper uit met een elektrische auto.

Reden 5: laadpalen en snellaadstations in Nederland

Last but not least, de laadinfrastructuur in Nederland breidt zich alsmaar verder uit. Nederland telt momenteel de meeste laadpalen in heel Europa. Als we kijken naar het aantal laadpalen in Nederland, dan gaat het hard. In juli telde Nederland ruim 40.000 laadpalen. Des te meer reden om in 2019 nog een elektrische auto te gaan leasen.

Bovendien zijn er allerlei apps die je helpen met het vinden van een beschikbare laadpaal op je route. Het is dus anno 2019 geen belemmering meer om je elektrische auto op te laden.

Elektrische auto leasen in 2019

Wil je graag in 2019 nog een elektrische auto leasen? Als we kijken naar de beschikbare elektrische auto’s in 2019, dan zouden wij adviseren om eens te kijken naar de Hyundai Kona Electric, Tesla Model 3 of Kia e-Niro. Alledrie hebben zij een range van ruim 400 kilometer, zijn standaard rijk uitgerust, en hebben een lage bijtelling. Als je ook uitstekend uit de voeten kunt met iets minder rijbereik (ruim 200 kilometer), dan zijn de Nissan Leaf of Renault Zoe ook twee opties.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.