Elektrisch vs niet-elektrisch rijden

De meeste argumenten voor elektrisch rijden kennen we inmiddels wel: de auto’s hebben minder uitstoot en het helpt je als bedrijf een duurzaam imago op te bouwen. Maar is het financieel ook aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden? Is dit al het moment om over te stappen op elektrisch rijden als we er puur kostentechnisch naar kijken?

Tesla Model 3 VS Volvo V60

In dit voorbeeld gaan we twee personenauto’s met elkaar vergelijken: de Tesla Model 3 Performance & de Volvo V60 2.0 T5 Geartronic Momentum. We gaan voor beide auto’s uit van een jaarkilometrage van 30.000 km en een looptijd van 60 maanden, operational lease. Voor de elektrische auto nemen we de kosten voor het plaatsen van een laadinstallatie mee. Voor de brandstofkosten heb ik een tarief van 1,426 euro/liter ex. btw gerekend, voor elektriciteit een tarief van 0,29 euro/kwh ex. btw.

Tesla Model 3 Performance Dual Motor AWD
Leaseprijs per maand excl. verzekeringen €820,-
Leaseprijs per maand incl. verzekeringen €932,-
Stroomkosten per maand (ex btw.) €118,90
Laadinstallatie €36,83
Totale maandkosten ex. verz /  incl laadinst. €975,73
Totale maandkosten incl. verz / incl laadinst.1087,73
Bruto Bijtelling per maand €460,-

Volvo V60 T5 250pk Geartronic Momentum
Leaseprijs per maand excl. Verzekeringen €776,51
Leaseprijs per maand incl. Verzekeringen €885,66
Brandstofkosten per maand (ex btw.)  €306,59
Totale maandkosten excl verz €1083,10
Totale maandkosten incl verz1192,25
Bruto Bijtelling per maand €954,84

Elektrisch financieel aantrekkelijker

In de bovenstaande vergelijking is elektrisch duidelijk financieel aantrekkelijker. Hoewel de kale leaseprijs per maand hoger ligt, wordt dit verschil door de lagere brandstofkosten gecompenseerd. Tevens is de bruto bijtelling per maand aanzienlijk lager, wat het privé rijden van de auto aantrekkelijker maakt. Daarbij heb je natuurlijk wel de mogelijkheid nodig om op te laden. Een positieve ontwikkeling op dit vlak is dat het laadnetwerk in Nederland een steeds betere dekking heeft.

Moet ik nu al elektrisch gaan rijden?

In werkelijkheid is de vraag of je al elektrisch moet gaan rijden natuurlijk niet alleen een financiële vraag. Een van de grootste beperkende factoren is het lokale laadnetwerk. Wanneer je in de buurt van je huis of werk goede mogelijkheden tot opladen hebt, is elektrisch rijden op dit moment erg aantrekkelijk.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *