Hyundai Kona Electric praktijktest en snelladen bij 175 kWh oplaadstation (video)

De Hyundai Kona Electric heeft nog maar amper een voet op de Nederlandse bodem gezet, of hij is al volledig uitverkocht voor 2018 en voor de eerste drie kwartalen van 2019. De populariteit van deze 100% elektrische SUV is ongekend onder zakelijke rijders in Nederland. In de onderstaande video vertellen wij je hoe dit komt en wat deze auto zo geschikt maakt. Daarnaast onderwerpen we de Hyundai Kona Electric Premium aan een praktijktest bij een 175 kWh oplaadstation: 

Populariteit Hyundai Kona Electric

Hoe het komt dat de Hyundai Kona Electric zo populair is onder zakelijke rijders? Nou, allereerst is er weinig concurrentie als je kijkt naar de combinatie van een zeer sterke actieradius en een gunstige vanafprijs. Hierdoor is deze auto voor veel leaserijders binnen bereik en is deze elektrische auto een volwaardig alternatief voor een conventionele auto. Daarbij wordt de zakelijke rijder extra gestimuleerd door de lage fiscale bijtelling van 4%, waardoor de netto bijtelling neerkomt op circa 50 – 60 euro per maand.

Deze lage bijtelling geldt overigens niet alleen voor leasecontracten die nog in 2018 worden aangegaan, maar geldt ook voor leasecontracten die worden aangegaan in 2019 en in 2020, gedurende de volledige looptijd van het leasecontract van maximaal vijf jaar. Overigens profiteer je bij leasecontracten met een looptijd van 60 maanden ook van de interessante MIA-subsidie

Verschillende varianten Hyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric is verkrijgbaar in drie verschillende versies, de Premium, de Fashion en de Comfort. Het model dat in 2018 in Nederland verkrijgbaar is, is de Premium. Dit is de meest complete uitvoering en deze auto bevat werkelijk alles wat je wilt en nog veel meer: Advanced Smart Cruise Control, Draadloos opladen van je telefoon, DAB+, Apple Carplay, Stoelverwarming (en stoelverkoeling) voor, Achteruitrijcamera met hulplijnen, Elektrisch verstelbare stoelen, Parkeersensoren voor en achter, Navigatie (lijkt logisch, maar de nieuwe Opel Ampera-e heeft dit niet!), Head-Up Display, Start/stop knop en diverse veiligheidsopties (dode hoek detectie, lane keeping assist, voetgangerherkenning en nog veel meer).

Wegrijden in de Hyundai Kona Electric

Zoals bij veel elektrische auto’s is het eerste wat opvalt zodra je wegrijdt de stilte, het volledig ontbreken van motorgeluid. Op hogere snelheden hoor je alleen het geluid van de banden. De Hyundai Kona Electric heeft maar liefst 204 PK en bij elektrische auto’s is deze power meteen beschikbaar, waardoor het optrekken erg snel gaat: je kunt van 0 naar 100 in 7,6 seconden. De auto rijdt heerlijk en ligt echt als een baksteen op de weg, doordat de (zware) accu in de bodemplaat zit. Je kunt de auto in diverse standen zetten, bijvoorbeeld Eco, Comfort en Sport. Daarnaast kun je de regeneratie instellen zoals jij dit prettig vindt. Qua ruimte is het een B/C-klasse auto, de nieuwe Nissan Leaf is bijvoorbeeld net iets ruimer. Zitten er twee kinderen achterin, dan wil het prima. Met twee volwassenen achterin is de ruimte wat krapper.

Het navigatiescherm werkt vlot en goed, het touchscreen reageert erg snel op het ingevoerde. Ook handig is dat er bij afstanden die buiten de actieradius liggen, er suggesties worden gedaan voor snellaadstations onderweg. Minpuntje is dat niet alle snellaadstations op de kaart staan, dus het blijft altijd wel handig om zelf een app erbij te hebben met diverse laadmogelijkheden.

Tenslotte een leuke extra die we je niet willen onthouden. De Utility Mode. De auto kan namelijk ook als stroombron dienen, waardoor je thuis of op de camping jouw apparaten kunt voorzien van elektriciteit. Helemaal handig als powerbank als je thuis zonnepanelen hebt en deze gebruikt om jouw auto op te laden.

Actieradius Hyundai Kona Electric

De WLTP-actieradius van deze auto is maar liefst 482 kilometer volgens de nieuwe realistische WLTP-testnorm. In de afgelopen weken hebben wij de auto uitvoerig kunnen testen, en we merken dat de actieradius van de Hyundai Kona Electric in de praktijk ook erg realistisch wordt weergegeven. Ook bij veel snelwegkilometers houdt de auto het ontzettend goed, waardoor de realistische actieradius (natuurlijk ook altijd afhankelijk van rijgedrag en temperatuur) zeker 400km bedraagt.

Opladen Hyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric kan worden opgeladen aan het stopcontact, bij laadpalen en langs de snellaadpunten langs de snelweg. Omdat er sprake is van een-fase-laden, duurt het thuis aan het stopcontact wel minstens 20 uur voordat de auto van helemaal leeg naar helemaal vol gaat. Dit is behoorlijk lang, maar de vraag is wel hoe vaak je de auto van helemaal leeg naar helemaal vol oplaadt. Zelf rijd ik nu twee jaar in een elektrische auto en laad ik bij al mijn ‘rustmomenten’ de auto op, waardoor hij eigenlijk vrijwel nooit helemaal leeg is (behalve die ene keer per jaar op vakantie met de elektrische auto). Heb je een capaciteit van 32A, dan duurt het ongeveer 10 uur voordat de auto helemaal vol is.

Hyundai heeft het erg goed voor elkaar als het gaat om snelladen. De Hyundai Kona Electric kan maximaal met 90 kilowattuur laden. Je ziet steeds meer snellaadstations die op zeer hoog vermogen (175 kilowattuur) kunnen laden in binnen- en buitenland, en in de bovengenoemde video hebben wij er eentje opgezocht. In een stop van 20 minuten hadden wij 26 kWh bijgeladen.

Nadelen Hyundai Kona Electric

Kunnen we dan nog wat nadelen bedenken aan de Hyundai Kona Electric? Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is een handige en simpele app, zodat je ook op afstand kunt zien of de auto aan het laden is of waardoor je alvast de verwarming of airco kunt aanzetten. Tenslotte zou het fijn zijn als de auto op den duur drie-fase kan laden, waardoor de oplaadtijd aan het stopcontact wordt verkort.

Leasen Hyundai Kona Electric

Heb jij interesse in het leasen van de Hyundai Kona Electric? Neem dan een kijkje op zakelijkelektrischleasen.nl en configureer jouw auto en calculeer meteen jouw maandtermijnen. We hebben als specialist in elektrisch leasen in een zeer vroeg stadium een hoop auto’s op voorraad besteld, dus de lange wachttijden in Nederland gelden niet voor onze klanten!

3 reacties

  1. […] Nog voor zijn marktintroductie was de Hyundai Kona Electric in 2018 én 2019 volledig uitverkocht. Niet zo gek, gezien de Hyundai Kona Electric beschikt over een 64 kWh accupakket, standaard bomvol opties zit, voldoende ruimte biedt, kan snelladen met maximaal 77kW DC en heeft fijne rijeigenschappen. Ook wij kunnen deze pluspunten beamen, gezien onze ervaring met de Hyundai Kona Electric. […]

  2. Jan van Heun op zegt:

    Het laden op 1 fase met 25A duurt erg lang. Gemiddeld wordt 2.5 Kwh geladen en met een accu van 64 Kwh is dat een laadtijd van ruim 25 uur. Dit duurt te lang. Ik heb een laadpaal van New Motion en zij zijn er al 5 keer voor geweest. Nieuwe software, andere laadpaal maar nog steeds geen verbetering. In combinatie met een ‘slimme meter’ zou een hogere laadsnelheid mogelijk moeten zijn. Helaas. Meer ampère thuis naar 35A betekent een fors hogere rekening van de energie maatschappij. Ook geen optie dus.
    Maar verder rijdt de auto super!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *