Hyundai IONIQ Electric testen

De afgelopen tijd hebben wij uitgebreid de Hyundai IONIQ Electric getest. De Hyundai IONIQ Electric is sinds 2016 op de Nederlandse markt verschenen. Het Premium model dat wij getest hebben komt uit 2018 en is volledig elektrisch. Naast de volledig elektrische auto is de IONIQ ook verkrijgbaar als hybride of plug-in hybride. De volledig elektrische auto heeft 120 pk en accelereert van 0 naar 100 in net iets minder dan 10 seconden. De Hyundai IONIQ heeft volgens de NEDC-testnorm een actieradius van 280 kilometer. Ben je benieuwd naar de Hyundai IONIQ Electric? In dit artikel en in onderstaande video delen wij onze ervaringen.

Hyundai IONIQ leasen

De Hyundai IONIQ Electric is alweer in september 2016 voor het eerst op de markt verschenen. Deze 100% elektrische auto is er in verschillende uitvoeringen. Je kunt kiezen voor de Hyundai IONIQ Comfort of voor het Premium model die wij vandaag testen. De IONIQ Electric heeft een vanafprijs van 33.995 euro. Het door ons geteste model heeft een vanafprijs van 37.495 euro.

Als we kijken naar vergelijkbaar geprijsde elektrische auto’s, dan zien we vooral concurrentie van de Nissan Leaf. Als we kijken naar de achterzijde van de auto, dan merken we dat deze wat zwaar is. Dit is vergelijkbaar met hybride auto’s die het accupakket in de kofferruimte hebben zitten. Zoals de Golf GTE en de Volvo V60. Je merkt hierdoor dat de auto niet alleen als elektrische auto is ontworpen. Als je kijkt naar elektrische auto’s zoals de Volkswagen e-Golf is het gewicht mooi verdeeld onder in de bodemplaat in plaats van achterin.

Opties Hyundai IONIQ Electric

De Hyundai IONIQ Electric is standaard uitgerust met verschillende opties. Je kunt de auto in drie verschillende standen qua regeneratie instellen, je merkt dit met name doordat de auto zelf afremt als je het gaspedaal loslaat. De Hyundai IONIQ Electric heeft allerlei veiligheidsvoorzieningen die je helpen om de veiligheid van je passagiers en omstanders te waarborgen. Denk hierbij aan automatisch remmen om een kop-staart botsing te voorkomen, adaptive cruise control, dodehoek detectie en lane assist. Lane assist helpt je bij het sturen en kun je zo instellen dat de auto automatisch terugstuurt naar je eigen rijbaan. Sommige van deze opties zijn optioneel, anderen zijn standaard inbegrepen.

Een leuke extra van de Hyundai IONIQ Electric is het draadloos opladen van je smartphone. In het midden ligt een speciale mat. Zodra je je telefoon op de mat neerlegt, laadt de telefoon automatisch op door middel van inductie. Deze fijne optie is overigens niet voor iedere smartphone geschikt. 

Het multimedia systeem van de Hyundai IONIQ Electric werkt makkelijk, snel en is overzichtelijk. Het menu spreekt voor zich en in een paar klikken op het 8-inch beeldscherm ben je bij het navigatiesysteem, zie je de oplaadpunten en koppel je je telefoon.

Ruimte en interieur Hyundai IONIQ Electric

Wat mij opvalt aan het interieur is dat ik genoeg beenruimte heb en het interieur netjes is afgewerkt. Wat ik zelf een leuk feitje vind, is dat de materialen die voor het interieur gebruikt zijn, milieuvriendelijke en duurzame materialen zijn. Zit je met volwassenen op de achterbank, dan zal met name de wat langere medemens krap zitten.

Actieradius 

Als ik kijk naar de actieradius van de Hyundai IONIQ Electric en het vergelijk met andere, nieuwere modellen zoals de nieuwe Nissan Leaf, de Renault ZOE en de Opel Ampera-e dan heeft deze auto niet de grootste actieradius. De Hyundai IONIQ Electric heeft een batterij van 28 kWh en heeft 120 pk. Volgens de NEDC-test heeft de elektrische auto een actieradius van 280 kilometer.

Als ik het vergelijk met mijn eigen praktijkervaringen, dan komt dit in de praktijk neer op een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Hierin merk ik wel verschil in de winter- en zomerperiode. In de winterperiode stond de actieradius in de kou zelfs op maximaal 170 kilometer, toen was het echter wel extreem koud. Wat ik positief vind aan de Hyundai IONIQ Electric is dat de actieradius ook echt de accurate actieradius is. Het is niet zo dat als je bijvoorbeeld 130 rijdt dat de kilometers er sneller afgaan.

Opladen

Wil je je Hyundai IONIQ Electric opladen? Je kunt de elektrische auto opladen aan het stopcontact, bij een openbaar oplaadpunt of bij een snellaadstation. Een groot pluspunt is de tijd die de auto nodig heeft voor het snelladen. Binnen 23 minuten bij 100 kW kun jij je weg weer vervolgen. Voor het opladen aan het stopcontact heeft de Hyundai IONIQ Electric 12 uur nodig en bij een openbaar oplaadpunt is binnen 4,5 uur de Hyundai IONIQ Electric weer volledig opgeladen.

App oplaadpunten

Ben je op zoek naar een beschikbare oplaadpunten en snellaadpunten onderweg? Dan heb je net zoals veel andere elektrische auto’s ook een losse app nodig. Op het display zijn de oplaadpunten en snellaadpunten weergegeven, maar zij geven niet een actuele status op basis van beschikbaarheid.

Hyundai IONIQ Electric leasen

Ben je op zoek naar een elektrische auto? Dan is de Hyundai IONIQ Electric wellicht iets voor jou. De vanafprijs van de Hyundai ONIQ Electric is 33.995 euro. Het door ons geteste model heb je vanaf 37.495 euro. Door de gunstige bijtelling van 4% heb je een nettobijtelling van ongeveer 50 euro (op basis van een belastingschaal van 40,8%).

Ben je enthousiast geworden over de Hyundai IONIQ Electric? Op www.zakelijkelektrischleasen.nl kun jouw Hyundai IONIQ Electric online configureren en direct jouw leasetermijnen berekenen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *