Elektrische auto opladen zonder laadpas

Je wilt je elektrische auto opladen, maar je hebt je laadpas niet bij je. Paniek! Iedere elektrische rijder klinkt deze situatie bekend in de oren. Het liefst wil je deze situatie te allen tijde voorkomen. In dit artikel geven wij een aantal tips wat je kunt doen om zonder laadpas alsnog de elektrische auto op te laden.

Tip 1: zorg voor meerdere laadpassen

Tip nummer 1 voor elektrische rijders: zorg ervoor dat je altijd meerdere laadpassen bij je hebt. Zo voorkom je situaties dat je met de elektrische auto weggesleept moet worden, omdat je niet kunt opladen. Steeds meer leveranciers brengen een laadpas uit. Tevens zijn er verschillende laadpassen waar je geen aanschafkosten voor hoeft te betalen.

Als zakelijke rijder heb je waarschijnlijk een laadpas van TravelCard of MultiTankcard. Naast je reguliere laadpas raden wij je aan om in ieder geval de laadpas van NewMotion, Vandebron en E-Flux te bestellen. Voor deze laadpassen hoef je geen aanschafkosten te betalen. Als je met de elektrische auto naar het buitenland gaat, raden wij je aan om de laadpas van Maingau en Telekom aan te schaffen.

Tip 2: Elektrische auto laden zonder laadpas met app, pinpas of creditcard

Heb je geen enkele laadpas bij je, dan is het alsnog mogelijk om de elektrische auto op te laden. Allereerst is het aan te raden om een aantal apps op je telefoon te hebben. Via de apps kun je direct de beschikbare oplaadpunten in Nederland bekijken, welke betaalmethoden zij hanteren en van welke leverancier het laadpunt is. Uit onze persoonlijke ervaringen raden wij de app van Smoov, Fastned, NewMotion, Chargemap, Maingau en ChargePoint.

Fastned app

Zonder een laadpas is het mogelijk om alsnog een laadsessie voor de elektrische auto te starten. Via de app van Fastned koppel je (kosteloos) eenmalig je laadpas, pinpas of creditcard. Daarna kun je heel gemakkelijk via de app van Fastned een laadsessie starten of stoppen.

Laadtarieven Fastned

Met een member account betaal je 0.59 eurocent per kWh en als gold member betaal je 0.35 eurocent per kWh.

Smoov app

De tweede app waarbij je de elektrische auto zonder laadpas kunt opladen is de app van Smoov. Via de smartphone kun je een laadsessie starten of stoppen. Je koppelt je laadpas aan de app, betaalt met je pinpas of creditcard. Houd er overigens rekening mee dat een betaalsessie via de app alleen mogelijk is als de laadpaal toegankelijk is voor Smoov. Door de realtime informatie kun je de beschikbare laadpunten terugvinden in de app.

Laadtarieven Smoov

De kosten voor een laadsessie via de Smoov app is afhankelijk van de leverancier waar je laadt. Via de app kun je heel gemakkelijk de laadtarieven van de beschikbare laadpalen bekijken.

NewMotion app

Via de app van NewMotion kun je ook een laadsessie starten of beëindigen. Voordat je deze alternatieve betaalmogelijkheid kunt gebruiken is het van belang om een account aan te maken en de laadpas van NewMotion te activeren.

Laadtarieven NewMotion

Net zoals bij Smoov zijn de laadkosten afhankelijk van de leverancier van de provider. In de app vind je een overzicht van de laadtarieven. Naast het reguliere laadtarief brengt NewMotion 0.35 eurocent (incl. BTW) per laadsessie in rekening.

Nuon app

Via de app van Nuon is ook het mogelijk om een elektrische auto zonder laadpas op te laden. Je hebt bij Nuon wel een creditcard nodig om een laadsessie te starten of stoppen.

Laadtarieven Nuon

De laadkosten van Nuon variëren tussen de 0.23 eurocent per kWh tot 0.35 eurocent per kWh. Voor het snelladen hanteert Nuon een laadtarief van 0.59 eurocent (exclusief de 0.35 eurocent die Nuon rekent als starttarief). De laadkosten zijn (net zoals de andere apps) deels afhankelijk van de leveranciers.

Elektrische auto opladen

Mocht je zonder laadpas komen te zitten, dan is er geen man overboord. Bij een aantal laadpalen heb je geen laadpas nodig, maar kun je inmiddels betalen met je pinpas of creditcard. Toch maakt een laadpas het opladen een stuk gemakkelijker. Mocht je nog andere tips hebben, laat het ons gerust weten en laat een reactie achter in de comments.

2 reacties

  1. Frits Elektra op zegt:

    Tot hoever moet service gaan!? Wanneer je wil rijden kost dit geld.

    Gratis opladen staat in feite gelijk aan gratis benzine, diesel of…?

    Kortom dit is geen service maar een cadeau. Service is dat er de mogelijkheid is om te kunnen laden. (Nu nog wel) tussen nu en 1,5 / 2 jaar, moet het logisch zijn dat er een laadmogelijkheid is.

    Overigens is een laadplek geen parkeerplek, vaak wel een parkeerplek geweest die ter beschikking is gesteld om (tijdelijk) te kunnen laden.

  2. Ron Veer op zegt:

    De Nissan dealer die mijn Leaf heeft geleverd, biedt op zijn terrein de mogelijkheid om zonder pas maar ook zonder kosten te laden. Ik weet niet of dit voor andere dealer bedrijven ook geldt, maar vind het wel een stukje extra service.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *