Bijtelling 2019: de belangrijkste veranderingen voor de leaserijder

Het einde van het jaar nadert, dat betekent ook dat het niet lang meer duurt voordat het jaar 2019 aanbreekt. Onlangs heeft de Tweede Kamer het Belastingplan 2019 officieel goedgekeurd. In het Belastingplan 2019 veranderen de regels als het gaat om bijtelling voor volledig elektrische auto’s. De zogeheten ‘Tesla-taks’ gaat dus officieel door. In dit artikel vertellen wij precies wat je in 2019 aan bijtelling voor elektrische auto’s gaat betalen en kun je meteen de bijtelling voor 2019 uitrekenen.

Bijtelling voor elektrische auto’s in 2019

De Tweede Kamer heeft de bijtellingsregels voor elektrische auto’s in 2019 definitief vastgesteld. In 2019 veranderen de regels als het gaat om bijtelling voor 100% elektrische auto’s. In 2019 betaal je namelijk 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro (fiscale waarde) en over het resterende bedrag ga je een bijtelling van 22% betalen.

Bijtelling voor elektrische auto’s in 2019 berekenen

Heb je interesse in het leasen van een Jaguar I-Pace, Tesla Model S of een Tesla Model X? Dan is 2018 hét moment om de overstap naar een elektrische auto te maken. Ben je benieuwd wat je voor je elektrische auto in 2019 aan bijtelling gaat betalen?

Voorbeeld 4% bijtelling Tesla Model S in 2018:

Als je bijvoorbeeld een Tesla Model S (fiscale waarde 90.000 euro) in 2018 gaat leasen, betaal je slechts 156 euro per maand. Dit vanwege het feit dat je slechts 4% bijtelling betaalt over de volledige fiscale waarde gedurende de looptijd van het leasecontract.

Voorbeeld 4% bijtelling Tesla model S in 2019:

Ter vergelijking, als je dezelfde Tesla Model S met een fiscale waarde van 90.000 euro in 2019 wilt gaan leasen, dan betaal je 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22% over het resterende bedrag. Dit komt neer op een nettobijtelling van ongeveer 446 euro (belastingschaal 51.95%).

Elektrische auto leasen in 2018

Heb je interesse in het leasen van een Tesla Model S, Tesla Model X of een Jaguar I-Pace? Dan is 2018 hét moment om een van deze elektrische auto’s te gaan leasen. Profiteer van de 4% bijtelling over de volledige fiscale waarde gedurende de looptijd van het leasecontract.

2 reacties

  1. Gerco op zegt:

    Ik vind de fabrikanten maar beperkt gebruik maken van de technologische mogelijkheden die ze hebben. De Nederlandse wetgeving laat het vrij wat je na aflevering doet met de auto. De uitstoot en cataloguswaarde bij aflevering zijn leidend voor de bijtelling. Ik kan mij voorstellen dat Tesla, Audi, MB, Jaguar en meer de auto’s in NL aanbieden en kunnen afleveren met een (softwarematig) kleine batterij.. Na aflevering kan er dan een (softwarematige) grotere batterij worden gemonteerd tegen betaling uiteraard. Dit is volgens de wet een na aflevering aangebrachte optie of accessoire en telt dus niet mee in de bijtelling. Voorbeeld: Tesla model S 25D voor een prijs van 49.999 euro. De upgrade naar 75D kost na aflevering 45.000. Bijtelling is dan 4% over 49.999.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.