70% van de zakelijke rijder maakt minder privékilometers bij variabele bijtelling

70% van de zakelijke rijders geeft aan dat hij of zij minder privékilometers zal maken als er een variabele bijtelling wordt geïntroduceerd. Dit blijkt uit de VZR-pilot in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Mobiliteitsalliantie.

Variabele bijtelling

Eigenlijk zeggen de woorden ‘variabele bijtelling’ het al. De bijtelling wordt berekend op basis van de gereden kilometers in plaats van een vast bedrag per maand. Het idee erachter is om te betalen naar het gebruik van de auto. Het kabinet wil samen met de Mobiliteitsalliantie ervaringen opdoen met alternatieve vormen van vervoer en betaling. De pilot bestond uit twee fases: een fysieke proef onder 112 zakelijke rijders en om deze resultaten te valideren, is deze getoetst onder 1.800 respondenten die bijtelling betalen.

15% minder privékilometers

Als zakelijke rijder betaal je maandelijks belasting voor het privégebruik van de leaseauto. In 2021 betaal je 22% bijtelling voor een brandstofauto en 12% bijtelling voor een volledig elektrische auto. In deze pilot is deze bijtelling losgelaten en vervangen voor een variabel bedrag dat gebaseerd is op de gereden privékilometers. Mits de zakelijke rijder hierdoor kan besparen, overweegt 70% minder privékilometers te maken. Uit de pilot is gebleken dat er gemiddeld 15% minder privékilometers worden gereden.

15% minder privékilometers betekent met 1,5 miljoen zakelijke rijders een besparing van 1,2 miljard kilometer per jaar. Omgerekend betekent dit een netto besparing van 67 miljoen kilogram CO2. De zakelijke rijder verwacht minder ritten te maken en anderzijds vaker met de fiets of met het OV te gaan.

83% van de zakelijke rijders die momenteel geen bijtelling betalen, omdat ze op jaarbasis minder dan 500 kilometer per jaar rijden, is positief over een bijtelling per gereden privékilometer. Mocht de variabele bijtelling worden ingevoerd, dan is een ritregistratiesysteem onvermijdelijk om de gereden privékilometers bij te houden.

Volgens VZR zijn er twee scenario’s voor het doorvoeren van de variabele bijtelling. Bij scenario 1 zouden alle zakelijke rijders overstappen op een systeem van variabele bijtelling. In het tweede scenario stappen alleen de zakelijke rijders over die nu gebruikmaken van 500 kilometer regeling en nu dus geen bijtelling betaalt. VZR geeft aan dat zij het tweede scenario meer kans geven.

Wij zijn heel benieuwd naar de ontwikkelingen en houden je uiteraard op de hoogte of de variabele bijtelling in de toekomst wordt doorgevoerd!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.