Dagboek van een EV-rijder | Dennis Pettinga

Elektrisch rijden. Het is even wennen. De gewoontes die je je jarenlang eigen hebt gemaakt, moeten ineens overboord. Niet meer tanken bij een tankstation maar stekkeren, niet meer schakelen en geen motorgeluid meer. Het hoort er allemaal bij. Dennis Pettinga, werkzaam bij marketingbureau Daar Online Media in Groningen, maakte voor een weekend de overstap. Hoe hem dat is bevallen lees je hier.

Toen je in de Renault ZOE stapte, wat viel je als eerste op?

De auto is van buiten vrij compact, maar voelt van binnen licht en ruim. Dat heeft te maken met een combinatie van de kleurstelling van het interieur en de hoogte van de auto. Ook achterin is de auto ruim. Ik rijd zelf in een Peugeot 308 en die is bijna net zo ruim voor passagiers achterin. De kofferbak is niet heel groot en wordt gebruikt als opbergvak voor de laadkabel. Dat houdt dus niet echt over. Verder is het een heel normale auto, geen bijzonderheden of poespas.

Hoe beviel het rijden?

Ik heb ook een keer proefgereden in een Tesla, en ondanks dat deze auto compleet niet vergelijken is met de Renault ZOE, hebben ze wel één ding gemeen: Comfort. Elektrisch rijden is ontspannend, rustig en stil. Bovendien trekt een elektrische auto altijd lekker vlot op.

Wat viel je tegen?

Het verbruik van de auto is erg afhankelijk van je rijstijl. Boven de 120 km/h lijkt de auto bijna dubbel zo snel leeg te lopen. Hierdoor krijg je behoorlijk snel last van range anxiety. Bovendien viel het me tegen dat de geclaimde 400 kilometer range, in het beste scenario op ongeveer 250 kilometer uitkomt. Je merkt dat elektrisch rijden nog niet helemaal volwassen is. Voor iemand die dagelijks 200 kilometer moet rijden, is een elektrische auto eigenlijk nog geen optie. Dat is jammer, want het rijden an sich vind ik ontzettend fijn.

Wat me ook tegen viel wat het ontbreken van een standaard huis-tuin-en-keuken stekker. Hierdoor is het noodzakelijk om een laadpaal aan te schaffen en wordt thuisladen een grotere drempel. Ook kon ik in mijn nabije omgeving geen laadpaal vinden, waardoor ik zes kilometer verderop moest laden. Misschien goed voor de lijn, maar niet optimaal.

Toch wegen de nadelen voor mij nog zwaarder dan de voordelen

Hoe heb je het gehele weekend elektrisch rijden ervaren?

Als je aan het rijden bent, is de elektrische auto een goed alternatief voor een auto met een verbrandingsmotor. Toch wegen de nadelen voor mij nog zwaarder dan de voordelen. Als de gemiddelde range van elektrische auto’s met zo’n 150 kilometer toeneemt, dan zal ik het zeker gaan overwegen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.