Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?

De elektrische auto wint snel aan populariteit. Range anxiety lijkt een minder groot probleem dan voorgaande jaren en steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat ze iets moeten doen om hun eigen ‘carbon footprint’ te verminderen. Toch is er nog wel een groot verschil tussen willen en kunnen. Het initiële prijskaartje van een elektrische auto schrikt namelijk best af, zowel zakelijk als privé. Volgens ons niet nodig, want reken je door dan kom je tot de conclusie dat elektrisch rijden financieel best concurrerend kan zijn. In dit artikel leggen we het uit!

Aanschaf & leaseprijs

Een elektrische auto is duur. Althans wel als je het afzet tegen een conventionele auto met een verbrandingsmotor. Ga je met €35.000 naar een Renault dealer, dan kun je kiezen voor een goed uitgeruste Megane GT-line met alles erop en eraan of een best kale Renault ZOE life. Puur op aanschafprijs alleen hoef je dus geen elektrische auto te kopen. Leasen kun je dan overigens ook wel overslaan, ook de leaseprijzen voor een elektrische auto zijn vaak hoger van die van een vergelijkbare benzine of diesel.

Reparatie en onderhoud

Het is duidelijk dat het sterke punt van een elektrische auto niet de aanschafprijs is. Reparatie en onderhoud zijn dat wel. Een elektrische auto heeft relatief weinig draaiende delen en zodoende weinig onderhoud nodig. Tesla bijvoorbeeld, adviseert eens per jaar een inspectie en vervangt alleen ruitenwisserbladen en de batterij van de sleutel; indien nodig.

Ook remmen zijn bij elektrische auto’s veel minder onderhevig aan slijtage. Door slimme technieken als regeneratief remmen, hoeven de remblokken en schijven eigenlijk alleen maar vervangen te worden als ze te oud zijn, niet omdat ze versleten zijn.

De betrouwbaarheid van elektrische auto’s lijkt ook uitstekend. Elektrische auto’s zijn nog niet heel lang op de weg, maar uit cijfers van hybride auto’s die uitgerust zijn met accupakketten blijkt dat de batterijen ook na acht jaar en 200.000 kilometer nog prima functioneren. Slijtage aan de versnellingsbak is er niet of nauwelijks. Een elektrische auto heeft immers maar één versnelling.

Over het algemeen gaat men ervan uit dat een elektrische auto 40% van de totale onderhoudskosten vergt ten opzichte van een benzine- of dieselauto. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) heeft berekend dat een middenklasse auto ongeveer €110,- per maand aan onderhoud nodig heeft. Op basis van deze cijfers, zal je voor een elektrische auto ongeveer €44,- per maand aan onderhoudsbudget vrij moeten maken.

Rijd je in een elektrische auto, dan bespaar je ongeveer €790,- op jaarbasis. Reken je dit door naar de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse auto tot deze naar de sloop gaat, dan heb je met een elektrische auto na 18 jaar zo’n €14.000 euro bespaard op onderhoud.

Oplaadkosten

Een tweesnijdend zwaard, de kosten van het opladen van een elektrische auto. Je kan het namelijk heel kosten efficiënt aanpakken, maar ook totaal niet. Sterker nog, zonder dat je het doorhebt kan de auto opladen per kilometer duurder worden dan een benzine- of dieselauto. Hieronder de twee scenario’s 

Kosten inefficiënt laden

Stel je voor; je laadt elke dag onderweg bij FastNed een kwartiertje bij. Lekker even de benen strekken en je auto kan weer ruim 100 kilometer verder. Op het werk aangekomen kun je niet laden en dus pak je op de terugweg ook nog een kwartiertje FastNed. Ook thuis laad je niet aan je eigen laadpaal, maar zo nu en dan laad je wel een uurtje bij een publiekelijk laadpunt bij de supermarkt. Dit herhaal je wekelijks.

Het gevolg van deze aanpak is dat je per kilometer vaak net zo duur of zelfs duurder uit bent dan een benzine- of dieselauto, omdat de starttarieven bij publieke laadpalen vaak behoorlijk duur zijn.

Kosten efficiënt laden

Thuis heb je een laadpaal aangeschaft. Deze paal gebruik je ’s nachts om je auto op te laden of in het weekend. Optioneel gebruik je jouw eigen opgewekte groene stroom middels zonnepanelen.  Je laadt zo min mogelijk bij via publieke laadpalen en op je werk steek je de stekker in één van de aanwezige laadpalen, die volledig op zelf opgewekte zonnestroom draait.

Deze aanpak reduceert de kosten van het laden aanzienlijk, omdat je geen starttarief hoeft te betalen. Laad je alleen bij met groene stroom? Dan bespaar je niet alleen veel geld, maar ook veel CO₂ uitstoot!

Zakelijk elektrisch rijden

Heb jij een leaseauto, of mag je een leaseauto uitkiezen? Dan kun je snel besparen op autokosten als je een elektrische auto kiest.

Veel leasemaatschappijen stunten graag met prijzen van elektrische auto’s, helemaal nu elektrisch rijden steeds populairder wordt. Via Mobility Service Nederland  kun je bijvoorbeeld al een Renault ZOE leasen voor €399,-.

Maak je gebruik van de actie, en je leaset deze ZOE, dan hoef je van de overheid maar 4% bij te tellen bij privé gebruik. Dit is ongeveer €50,- bijtelling per maand. In totaal ben je voor de ZOE €449,- per maand kwijt.

Een Renault Megane kun je leasen voor ongeveer hetzelfde maandbedrag. Hier moet je echter wel rekening houden met een fiscale bijtelling van 22%. Dit resulteert in een netto bijtelling van ongeveer €300,-. In totaal is dit €699,- per maand.

Veel mensen die deze berekening hebben gemaakt, komen tot de conclusie dat elektrisch rijden best voordelig kan zijn. Het is bijvoorbeeld al goed mogelijk om voor een totaalbedrag van iets meer dan duizend euro, zowel zakelijk als privé in een Tesla Model S te rijden!

Conclusie

Rijd je zakelijk, dan is het goed mogelijk om met hetzelfde geld een gelijkwaardige elektrische auto te rijden. De combinatie van minder kosten op onderhoud, slim laden en weinig bijtelling, maken de EV nu al een slimme keuze.

Voor de consument is de aanschafprijs nog een heikel punt. Kun je de hoge aanschafprijs echter ophoesten en heb je de faciliteiten om zelf te laden? Dan kun je na een aantal jaren al goedkoper uit zijn ten opzichte van een benzine auto. Bovendien zal de restwaarde van een goede elektrische auto in een aankomende jaren alleen maar beter worden als de vraag naar EV’s toeneemt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *