Vier redenen waarom de Renault ZOE dit jaar een succes gaat worden

Vier redenen waarom de Renault ZOE een succes gaat worden

De Renault ZOE begon zijn leven in 2012 als een elektrische stadsauto en was in het prille begin voornamelijk in geboorteland Frankrijk populair. In 2015 was de auto de best verkopende elektrische auto in Europa. Een mooie titel voor één van de mooier vormgegeven elektrische auto’s. Concurreren met het broertje op brandstof, de Clio, kon de ZOE echter nog niet. Niet qua verkopen, niet qua prijs en niet qua actieradius. In 2017 zou dat echter zomaar kunnen veranderen. En hier is waarom:

Vormgeving

De elektrische auto staat door de jaren heen niet echt bekend vanwege een populair, gangbaar design. Om het grote publiek aan te spreken, zou je ook een aansprekend design aan de nieuwe technologie moeten koppelen. Tesla doet dat goed. Een prachtige auto met vooruitstrevende techniek. De Renault ZOE stoelt op dezelfde principes. Een fris ogende auto die er in het eerste opzicht niet uitspringt als elektrische auto. Zo spreek je niet alleen de early-adopters aan, maar een veel breder publiek die de uitstraling van een auto belangrijk vindt. De populariteit van het model de afgelopen jaren laat dit zien.

Prijs

Wil je een elektrische auto kopen of leasen, dan moet je diep in de buidel tasten. €30.000 voor een relatief kale auto is heel normaal. Zelfs voor een Volkswagen E-up moet je al €25.000 over hebben. Geen enkel probleem als je elektrisch rijden een warm hart toedraagt en hier specifiek voor kiest. Ben je in de markt voor een nieuwe auto (lease of koop), puur op basis van prijs, dan zijn er weinig mensen die kiezen voor een Volkswagen E-Up, die ruim €10.000 duurder is dan de Up op benzine. Slim is Renault met haar aanpak voor de prijs van de ZOE. Om de dure techniek voor meer mensen bereikbaar te maken, kun je ervoor kiezen de accupakketten erbij te huren. Vanwege de vrijstelling van wegenbelasting en de lage bijtelling, is deze huur (vanafprijs €49 per maand) prima op te hoesten. De prijs van de ZOE (€24.680 voor de 400 km NEDC range) is hierdoor een lagere drempel ten opzichte van andere auto’s in dezelfde klasse.

Renault ZOE leasen

Actieradius

Het meest besproken onderwerp van de elektrische auto de afgelopen jaren; de actieradius. Heb je een elektrische auto, dan leef je van laadpaal naar laadpaal en is het hopen dat de PHEV’s van deze wereld niet ingeplugd zijn. Is dit wel het geval, dan moet je overstappen op de benenwagen, of stroom van het gewone stroomnet af snoepen. Is de auto na een aantal uur eindelijk opgeladen, dan leest het dashboard vaak niet veel meer dan een range van ongeveer 100 kilometer. Geen ideale situatie, dat moge duidelijk zijn. De update van de Zoe van afgelopen najaar maakt dit allemaal een stukje minder vervelend. De geüpgradede actieradius van in ieder geval 300 kilometer, zorgt ervoor dat je verder komt en niet altijd aan de laadpaal hoeft.

Fiscale voordelen

Minder uitstoot, minder schadelijk voor het milieu en minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. Met deze uitgangspunten in het achterhoofd, heeft de overheid besloten ook in 2017 de elektrische auto fiscaal uit de wind te houden. Voor de Renault ZOE in de lease hoeft slechts 4% bijgeteld te worden en privé is de auto vrijgesteld van wegenbelasting. Plug-in hybrides vallen niet meer onder een gunstig bijtellingstarief en zullen nieuw dus bijna niet meer geleased gaan worden. De optelsom van de factoren maakt 2017 waarschijnlijk een uitstekend jaar voor de Renault ZOE. En het mooie? Ook andere merken gaan dit jaar mooie, concurrerend geprijsde elektrische auto’s met een goede actieradius introduceren.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *