Hoe ziet de toekomst van Renault eruit?

Renault is de afgelopen tijd veel in het nieuws geweest. Vanwege de coronacrisis en de ecologische transitie heeft het automerk drastische maatregelen getroffen. Inmiddels heeft Renault het besparingsplan officieel bekendgemaakt. Er wordt flink gesneden in zowel het personeel als in de productie. Daarnaast schijnt Renault een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Het automerk wil zich vanaf nu en in de toekomst focussen op elektrische auto’s, bestelwagens en innovatie.

Getroffen maatregelen vanuit Renault

Net zoals vele andere automerken heeft het coronavirus bij Renault ook een behoorlijke impact. Het automerk verkeert momenteel in zwaar weer. Er deden al eerder geruchten de ronde, maar vandaag heeft het automerk het officieel aangekondigd. Renault gaat flink kosten besparen in de komende jaren.

Gesloten fabrieken

De verkoopcijfers zijn gedaald, fabrieken moesten noodgedwongen hun deuren sluiten. En dat allemaal terwijl Renault al voor de coronacrisis de omzet zag dalen. In de komende periode wordt er overwogen om nog twee fabrieken te sluiten. In het Franse Flins waar de elektrische Zoe wordt geproduceerd en in Dieppe, waar de Alpine zijn roots heeft liggen. Indien het automerk alsnog besluit om deze twee fabrieken te sluiten, dan zal dit een behoorlijke impact hebben op de verkoopcijfers van deze auto’s. De Renault Zoe is met name erg populair onder de zakelijke rijder.

Kosten besparen

Renault heeft onlangs aangekondigd in totaal 15.000 banen te schrappen. Waarvan 4.500 banen in Frankrijk. Dit is niet de eerste bezuiniging en ook zeker niet de laatste.

Renault wil binnen drie jaar meer dan twee miljard euro aan kosten besparen. Enerzijds wil het automerk dit bewerkstelligen door banen te schrappen, anderzijds worden de processen vereenvoudigd en zijn er minder variaties in de modellen mogelijk. Het schrappen van banen wil Renault op een zo’n creatief mogelijke manier opvangen door mensen onder andere om te scholen of naar andere afdelingen te verplaatsen. De besparingen zijn noodzakelijk om concurrerend te blijven, aldus de Renault Groep.

Productiecapaciteit wordt verlaagd

Bovendien wordt ook de productiecapaciteit in de fabrieken van Renault met een vijfde verlaagd. De productiecapaciteit wereldwijd wordt teruggebracht van 4 naar 3,3 miljoen auto’s per jaar. Tevens wordt er 800 miljoen euro bezuinigd op de Ontwikkelingsafdeling en 700 miljoen euro Marketingafdeling.

Samenwerking tussen Renault, Nissan en Mitsubishi

Renault, Nissan en Mitsubishi gaan hun krachten bundelen en hebben een gezamenlijke strategie opgesteld om samen sterker uit deze crisis te komen. De automerken gaan bouwplatforms delen en zetten in op gezamenlijke inkoop. Alledrie zetten zij hun krachten in hun eigen regio in, zodat ze niet in elkaars vaarwater terecht komen. Nissan richt zich op China, Noord-Amerika en Japan. Renault focust zich op Europa, Rusland, Zuid-Amerika en Noord-Afrika. Tot slot richt Mitsubishi zich op Zuidoost-Azië, Australië en Nieuw-Zeeland.

Met deze samenwerking wil het concurrentievermogen, efficiency en winstgevendheid verbeteren.

Toekomst EV’s van Renault

Naast de bezuinigingen timmert Renault ook hard aan de weg als het gaat om elektrische auto’s. Renault ziet de toekomst rooskleurig in als het gaat om de ontwikkeling van elektrische auto’s. Renault wil doelbewust focussen op elektrisch en autonoom rijden. Inmiddels heeft het automerk verschillende elektrische auto’s uitgebracht. Denk bijvoorbeeld aan de populaire Renault Zoe.

Renault geeft aan dat zij in deze periode de voorkeur geven aan het produceren van elektrische bedrijfswagens in Frankrijk. De elektrische bedrijfswagens moeten geproduceerd worden in Frankrijk om staatsteun te krijgen van de Franse regering. Frankrijk heeft namelijk 8 miljard euro gereserveerd voor de auto-industrie. Voorwaarde voor deze steun is de focus van de auto-industrie op het elektrisch rijden.

In Frankrijk gaat Renault de EV visie verder uitrollen en aan de slag met strategische business eenheden. De toekomst van Renault bestaat uit onder andere: elektrische auto’s, lichte bestelwagens en innovatieve technologie. Het doel van Renault is om in de komende jaren een serieuze speler te worden in de automotive.

Hoe ziet de toekomst van Renault eruit?

Het is momenteel de vraag hoe de verkoopcijfers zich met deze maatregelen verder gaan ontwikkelen. Vorige week gaf minister van Economische Zaken Bruno Le Maire nog aan dat hij een ondergang van Renault niet uitsluit. Is het al te laat voor Renault of valt het automerk nog te redden?

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *