Leaseauto getest | Volkswagen Arteon

Audi A5 + Volkswagen Passat = Volkswagen Arteon. Zo zou je de nieuwe Volkswagen kunnen typeren. Het feit dat de Arteon een klein beetje een identiteitscrisis heeft, doet overigens niets af aan het feit dat de auto een fraaie verschijning is die uitstekend rijdt. Bovendien is de auto ontzettend ruim, zowel voor de passagiers achterin als voor de boodschappen en de laptoptas in de kofferbak.

Welke doelgroep?

‘De nieuwe Arteon weet met z’n bijzondere design iedereen te verrassen’, zo introduceert Volkswagen het nieuwe model op de eigen website. Verrassen is zeker gelukt. De auto is een plaatje om te zien en breekt bovendien met de wat behouden lijnen van de meeste Volkswagens. De nieuwe grill alleen al, is voorzien van meer ‘speelse’ lijnen dan een complete VW Golf.

De vraag is echter of een verrassing genoeg is om de leaserijder te overtuigen over te stappen van een Audi A5 of een BMW 4-serie, naar in essentie een luxe Passat. Hetzelfde probleem deed zich al voor met de Passat CC. Een prachtige Volkswagen die in de VW-range echt iets unieks biedt. In Nederland, het land van stations, is dit echter nooit een groot succes geworden. Om de Arteon niet de nieuwe Passat CC te laten zijn, heeft Volkswagen getracht de marktpositie iets te verschuiven naar het luxere segment. De vraag is of een leaserijder de overstap wil maken van een premium merk naar een Volkswagen.

Kwaliteit

Het nieuwe dashboard van Volkswagen blijft ongeëvenaard. Het voorgaande multimediasysteem was al de beste uit de industrie en het nieuwe systeem met enkel hardware buttons, doet hier nog een schepje bovenop.  De materiaalkeuze in de Arteon doet ook zeker niet onder voor de A5 of de 4-Serie. Alles is soft-touch en bestuurder-georiënteerd. Kijk je naar het interieur dan kan de Volkswagen dus prima meekomen met de concurrentie.

De Arteon is lang. Een Insignia of een Mondeo verbleekt bij de ruimte die de Arteon biedt. Voor passagiers achterin is de Arteon absoluut geen straf. In de dagelijkse praktijk zal je de vertrouwde station prima kunnen inwisselen voor de Arteon, zonder dat je offers hoeft te brengen voor wat betreft ruimte. De lange neus en de lastige zichtbaarheid om de auto heen leiden gelukkig tot weinig problemen door alle (parkeer)hulpsystemen die het model biedt

Rij-eigenschappen

De 2 liter TDI in ons testmodel is rap, maar niet meer dan dat. Wel maakt het dieselblok de auto wat aan de zware kant. Kom je wat vlot op een drempel af, dan gaat de Arteon best diep door de hoeven, ook als je de sportmodus hebt aangezet.

Overigens is er over de rij-eigenschappen verder helemaal niks op te merken. De auto rijdt gewoon goed. In sportmodus stuurt de auto erg strak. Sterker nog; de Arteon voelt een beetje als aan als een Audi. Een compliment. 

Prijs

22% bijtelling over een vanafprijs van net geen €50.000 is veel. Kleed je de auto een beetje aan, dan zal de belastingdienst al gauw ruim €500 euro van je loon inhouden. Voor dat geld heb je echter wel iets bijzonders, en waarschijnlijk ook iets unieks. Want de grootste doelgroep voor de Arteon bevindt zich niet in Nederland. Twijfel je over het premiumgevoel van het model dan zal een proefrit alle twijfel wegnemen. Heb je geen moeite met een VW-logo in de grill, maar kijk je alleen naar de auto zelf, dan is de Arteon zeker de moeite waard.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *