Leaseauto getest | Renault Koleos

Via Renault Nederland mochten wij een week de nieuwe Renault Koleos uitproberen. Verschillende collega’s onderwierpen de Renault aan extreme omstandigheden: namelijk hun gezin. De Renault Koleos ziet er door zijn robuuste en imposante uiterlijk namelijk uit als de gezinsauto bij uitstek. De Renault Koleos is leverbaar in twee verschillende edities: de Renault Koleos Intens (vanafprijs 42.790) en de Renault Koleos Initiale Paris (vanafprijs 53.290), beide met een dieselmotor. Wij testten de laatstgenoemde versie, die met nog wat extra opties een prijs heeft van 54.540 euro.

Eerste indruk Renault Koleos

Renault Koleos leaseauto

De eerste indruk is dat het een forse, stoere, dikke auto is. Hij oogt daarbij ruimer dan dat hij is. Een van de eerste dingen die je doet als je instapt, is meestal het verstellen van de stoelen (zeker als je collega van bijna twee meter de auto het weekend daarvoor mee had). Het verstellen van de stoelen gaat soepel en eenvoudig met behulp van een aantal verschillende knoppen. De stoelen zitten goed.

Daarna koppel je de telefoon om handsfree te kunnen bellen onderweg. Ook het koppelen van de telefoon ging soepel. Wel viel op dat het R-Link systeem wat langzaam werkt: na het indrukken van de knoppen zit er een kleine vertraging in. Vervelend voor ongeduldige mensen zoals ik, die de knop dan nogmaals gaan indrukken, en dan per ongeluk iemand bellen die ze helemaal niet willen bellen. Qua multimediascherm kunnen we zeggen dat alles naar behoren werkt, maar we hebben tegelijkertijd ook modernere systemen gezien. Sowieso voelen verschillende knoppen wat gedateerd: zo moest ik bijvoorbeeld erg zoeken om het volume van de radio zachter te zetten. Je verwacht hier zoals in vrijwel iedere auto een draaiknop, maar hier staat er een + en een -.

Renault Koleos multimediascherm

De navigatie werkt wel weer erg snel: het intoetsen van de bestemming gaat heel natuurlijk en vlot.

Met de Renault Koleos onderweg

Met behulp van de startknop starten we de auto. Het was even zoeken naar het knopje stuurverwarming, maar dat is heerlijk! Ook beschikt de auto over stoelverwarming en voor hete zomermaanden zelfs stoelventilatie. Wat ik persoonlijk raar vind, is dat de stuurverwarming aan blijft staan als je de auto opnieuw start, maar de stoelverwarming moet je bij iedere keer starten weer opnieuw aanzetten. Niet erg consequent gedaan.

Met stuur- en stoelverwarming aan (het is tenslotte eind november) gaan we dan op weg. De wegligging van de Renault Koleos is erg goed. De auto rijdt gewoon heel erg solide en erg fijn. Je zit lekker ruim en hoog (ik heb mijn roeping als vrachtwagenchauffeur gemist…) en hebt een mooi overzicht op de weg. Ook is de auto snel genoeg om mooi vlot te kunnen invoegen en inhalen op de snelweg (ondanks zijn 1635! kg). Onderweg hoor je wel wat windgeruis (wellicht komt dit door het panoramadak). In de bochten helt de auto wel iets over, maar dat hebben de meeste auto’s in dit segment.

De Renault Koleos als familieauto

Renault Koleos kofferruimte

Zoals eerder gezegd hebben we de auto onderworpen aan extreme omstandigheden: namelijk het gezin! De kinderwagen past prima achterin, maar de kofferbak is daarna wel vol. Door de vlakke laadvloer, had deze ruimte nog iets beter benut kunnen worden. Ben je eenmaal ‘uit’ de kinderwagens, dan is de ruimte meer dan voldoende. Met twee kinderen in kinderzitjes op de achterbank, hebben ook zij nog voldoende ruimte achterin. Wat wel vervelend is, is dat de gordelhouders naar binnen gaan als je de gordel erin wilt drukken. Met als resultaat dat de 5-jarige en de 7-jarige in de Renault Koleos niet zelf hun gordels kunnen dichtklikken, waardoor ik midden op een drukke weg dat moet gaan doen (en wat uiteraard ook niet meteen lukt).

Renault Koleos van binnen

De Renault Koleos als leaseauto: fiscale bijtelling

Heb je interesse in het leasen van de Renault Koleos? Wij vinden de door ons geteste auto met een prijs van 54.540 euro wel fors geprijsd. Je merkt dit als zakelijke rijder met name maandelijks in jouw portemonnee. De netto bijtelling van het door ons geteste model bedraagt (uitgaande van een belastingschaal van 40,8%) ongeveer 408 euro per maand. Ga je voor het instapmodel (vanafprijs 42.790 euro), dan kom je op ongeveer 320 euro per maand. Qua duurzaamheid is de Renault Koleos geen goede keuze: met energielabel G is dit niet een hele zuinige auto: dus je zult de auto niet van iedere werkgever mogen gaan leasen.

Overweeg jij de Renault Koleos te gaan leasen? In ieder geval krijg je een hele fijne auto voor je geld. Eventuele concurrenten die wij nog zien zijn de Nissan X-Trail, de Opel Grandland X, de Volkswagen Tiguan XL en wellicht zelfs de Peugeot 5008. Uit eigen stal van Renault zou je nog kunnen kijken naar de Renault Kadjar.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *