Leaseauto getest | Kia Niro

Kia heeft met de Kia Niro een primeur, de Kia Niro is de allereerste hybride crossover. In het derde kwartaal verschijnt een plug-in hybride variant van de Kia Niro, het is de bedoeling dat in 2018 een volledig elektrische Kia Niro volgt. Helaas is over de actieradius van de volledig elektrische Kia Niro op dit moment nog niets bekend. Omdat de Kia Niro gebruik gaat maken van dezelfde techniek als de Hyundai Ioniq Electric (met een actieradius van 280km), ligt het in de lijn der verwachting dat de Kia Niro ook een dergelijke actieradius krijgt.

Maar, genoeg over de EV-toekomstplannen van de Kia Niro, wij hadden via importeur Kia Nederland het huidige model als demo staan, dus deze hebben wij uitvoerig getest! Onze collega Johan had een kinderfeest en was op zoek naar een ruime auto, dus 1 en 1 was al snel 2 en hij nam de Kia Niro mee op pad!

Onze eerste indruk

De eerste indruk van deze auto is dat het een mooie, ruime gezinsauto is. Achterin heb je ook veel beenruimte en de auto heeft een mooie hoge zit.

Hoe is de auto getest?

Zoals eerder gemeld, is de auto naast de reguliere test gebruikt voor een kinderfeest. Een hele mooie gelegenheid om deze hybride crossover te testen wat betreft ruimte en comfort! De auto is gebruikt met maar liefst 4 kinderen van ongeveer 10 jaar aan boord. Een ideale proef op de som dus!

Hoe is de Kia Niro ons bevallen?

De Kia Niro is ontzettend goed bevallen! Met name omdat er erg veel ruimte in zit. Voor mij dus een ideale auto om langere tijd en een langere afstand in te rijden.

Wat zijn positieve punten?

De meest positieve punten aan de Kia Niro, zijn de:

  • Hoge zit. Je zit lekker hoog en hebt goed overzicht op de weg.
  • Ventilatie in de stoelen. Het door ons geteste model had ventilatie in de stoelen. Dat is lekker koel bij warm weer.
  • De DCT-automaat. Alle Kia Niro’s zijn standaard uitgerust met automaat. De automaat vond ik erg fijn rijden.
  • Ruimte. Het is gewoon een ontzettend ruime auto.
  • Zuinig. De auto is erg zuinig. Volgens de ANWB laat de auto hiermee haar concurrenten in dit segment achter zich.

Wat zijn negatieve punten?

De wat minder positieve punten die we hebben ervaren aan de Kia Niro, zijn:

  • Bij het starten van de auto gaat de stoel automatisch terug naar de stand van de voorganger. Als deze kortere benen heeft (wat in mijn geval met 1.90m bijna altijd zo is), dan kom je gelijk erg krap te zitten. Als de auto in jouw eigen bezit is, heb je dat probleem natuurlijk minder, maar in het geval van een demo-auto vond ik dit vervelend.
  • De Kia Niro heeft relatief weinig kofferbakruimte in vergelijking met de ruimte binnenin.
  • Het door ons geteste model had wat sneller mogen optrekken.

Wat voor leasecijfer geef je deze auto?

Ik geef deze auto een hele dikke 7. Het is voor mij geen droomauto, maar ik kan mij erg goed voorstellen dat mensen met kinderen wel voor deze auto kiezen.

De vanafprijs voor de Kia Niro 1.6 Hybrid met Comfortline (o.a. voorzien van automaat, rijbaanassistentie, Bluetooth, Cruise Control, LED-verlichting, etc) komt neer op ongeveer 26.960 euro (fiscale waarde 25.995 euro). Ga je voor het meest luxe pakket, de door ons getest ExecutiveLine (o.a. met 18″ lichtmetalen velgen, 8″ navigatiesysteem, Xenon-verlichting, dodehoekdetectie, geventileerde voorstoelen, draadloze smartphone oplader, verwarmbare achterbank, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, luxe instaplijsten), dan bedraagt de vanafprijs 34.060 euro (fiscale waarde 33.095 euro). Voor 2017 geldt een netto bijtelling van 22%.

Bijtelling Kia Niro

De netto bijtelling van de Kia Niro Comfortline (uitgaande van een belastingschijf van 40,8%) komt neer op:

25.995 x 22% bijtelling = 5718,9 euro bijtelling op jaarbasis
5,718,9 x 40,8% = 2333,31 euro netto bijtelling per jaar
2333,31 / 12 = 194,44 netto bijtelling per maand

Kijk je naar de Kia Niro ExecutiveLine, dan komt de netto bijtelling neer op een kleine 250 euro netto bijtelling per maand. Hiermee krijg je erg veel ruimte en erg veel opties voor je geld.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *