Een omgebouwde Tesla op waterstof, de Hesla, getest!

De afgelopen week hadden wij deze opvallende Hesla bij ons op bezoek. De Hesla is een omgebouwde Tesla, op waterstof. Max Holthausen, engineer Holthausen Clean Technology, kwam met het idee om zijn eigen Tesla om te bouwen tot een Tesla op waterstof. Volgens hem was dit best voor de hand liggend: het familiebedrijf waar hij werkt is gespecialiseerd in duurzaam gas en waterstof. Zelf is hij een enorme autogek, dus besloot hij om bij wijze van test zijn eigen Tesla om te bouwen tot een Hesla. In deze video laten wij zien hoe zo’n Hesla eruit ziet en hoe de Hesla rijdt. 

Video: Hesla op waterstof getest

De waterstoftank van de Hesla

Achterin de auto zie je de waterstoftank liggen, gemaakt van aluminium en carbon, die 750 bar waterstof kan opslaan. De tank geeft waterstof aan de brandstofcel, en die zorgt ervoor dat er stroom opgewekt wordt. Met deze stroom wordt de auto bijgeladen tijdens het rijden. Hiermee is de actieradius van de Hesla verdubbeld naar ruim 1000 kilometer op een volle tank.

De waterstofinstallatie met de brandstofcel zit voorin. Hiermee wordt de batterij van de Hesla opgeladen, totdat de waterstofcel aan de achterzijde helemaal leeg is. Daarna moet je de waterstoftank weer voltanken. Het tanken van de Hesla duurt slechts 3 minuten en daarmee kun je weer 500 – 600 kilometer verder.

Rijervaring met de Hesla

Als autoliefhebbers zijn we natuurlijk meer dan benieuwd: hoe rijdt dat nou, zo’n Hesla? De Hesla rijdt en ziet eruit zoals een Tesla. Qua rij-eigenschappen wijkt hij wel iets af, je voelt de extra kilo’s in de neus, met name bij het kortere bochten werk en bij het accelereren merk je dat de traction control iets minder verfijnd is.

Waterstofauto’s & waterstoftank infrastructuur in Nederland

Duurzaam rijden op waterstof staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Er rijden op dit moment circa 40 tot 50 waterstofauto’s rond in Nederland. Voor deze Hesla is er wereldwijde belangstelling. Als fan van de toekomst zijn, wij benieuwd wat de toekomst ons brengen gaat en kijken uit naar de nieuwere modellen waterstofauto’s, zoals de Hyundai NEXO die na de zomer in Nederland verkrijgbaar is. 

De waterstoftankinfrastructuur in Nederland is nog wel beperkt, op dit moment zijn er slechts drie tankstations in Nederland: in Helmond, Rhoon en Arnhem. Wel wordt dit aantal in de komende jaren uitgebreid. Holthausen heeft recent de opdracht gekregen om twee tankstations te gaan realiseren, eentje in Amsterdam en eentje in Groningen. De waterstof zal volledig duurzaam worden geproduceerd uit zonne- en windenergie.

Waterstofauto leasen?

Bij een goede laadinfrastructuur in Nederland wordt het ook voor de zakelijke rijder (4% bijtelling, duurzaam, goede actieradius, korte tanktijd, geen wegenbelasting tot 2020) steeds interessanter om de overstap naar elektrisch rijden op waterstof te maken! 

Ben je nieuwsgierig naar het huidige aanbod in elektrische auto’s? Neem dan een kijkje op zakelijkelektrischleasen.nl.

2 reacties

  1. Cor Scholte op zegt:

    Wij van Roc Friese Poort bouwen in samenwerking met Holthausen en Frisian motors een range extender m.b.v. Een brandstofcel gevoed door waterstof. Tevens bouwen we ee barbeqeu opwaterstof. Dit allemaal voor het centrum duurzaam van het ROC.
    Het project wordt gerealiseerd door onze techneuten van de toekomst: de Mechatronicus. Deze leerlingen zijn 18-19 jaar en raken dus op deze wijze vertrouwd met deze energievorm en nieuwe manier van onderwijs; Hybride leren. 😀

  2. Alie Seubers op zegt:

    Hallo,

    Ik vind het geweldig en daarom heb de werkzaamheden van Firma Holthausen genoemd in mijn nieuwe boek.
    Vanaf 15-6-2018 is mijn nieuwe boek ‘Stilte onder water’ verkrijgbaar

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *