Elektrisch rijden…op waterstof! Wat is het en hoe werkt het?

Deze gastcolumn is geschreven door Arthur Dammers van Tripsolute, een adviesbureau voor Ruimte, Water en Mobiliteit. Aan de hand van de door hen gereden ’24 uur Waterstof Challenge’ laat hij zien wat de actuele stand van zaken is met betrekking tot het rijden op waterstof. 

Stand van zaken rijden op waterstof in Nederland

Allereerst geef ik je graag even een update van de stand van zaken van het elektrisch rijden op waterstof in Nederland. Die staat nog in de kinderschoenen, maar is wel ‘hot’, kijk maar naar de omgebouwde Tesla (‘de Hesla’) die de Holthausen Groep uit Hoogezand heeft ontwikkeld en waar wereldwijde belangstelling voor is. Op dit moment zijn er nog niet zoveel auto’s op waterstof in Nederland. Eind vorig jaar waren er ongeveer 40 waterstofauto’s in Nederland. Er zijn op dit moment twee merken die een waterstofauto op de markt hebben gebracht: Toyota heeft de Mirai en Hyundai heeft de ix35 FCEV. Na de zomer komt Hyundai met de NEXO.

Elektrisch rijden….op waterstof! Zo werkt dat

Rijden in een waterstofauto is ook elektrisch rijden, maar dan net even anders. Er is geen sprake van een batterijpakket dat opgeladen moet wordne, maar er is sprake van een brandstofcel die waterstof omzet in water en elektriciteit. Die elektriciteit zorgt dus voor de aandrijving van de auto. Rijden op waterstof is hartstikke duurzaam: de enige uitstoot is die van water. Lease je een auto op waterstof, dan val je dus ook in de laagste bijtellingsklasse van 4%.

Actieradius & laadinfrastructuur

Op een volle tank kunnen de eerder genoemde waterstofauto’s meer dan 500km rijden. Groot voordeel ten opzichte van het opladen van een elektrische auto is dat je bij een waterstoftankstation je lege tank weer kunt vullen in slechts drie tot vijf minuten. Minpunt is dat de ‘waterstoftankinfrastructuur’ in Nederland nog zeer beperkt is: op dit moment zijn er drie tankstations: in Helmond, Rhoon en Arnhem. Deze eerste twee zijn volwaardige tankstations, voor die in Arnhem geldt dat je alleen op 350 bar kunt tanken (dat is een halve tank). Er wordt gewerkt aan een landelijk dekkend netwerk.

24 uur Waterstof Challenge: wat is dat?

Met mijn collega’s van Tripsolute, naast ondergetekende Arjen Horstman, Tommie Kooi en Marieke Tschur, hebben wij op vrijdag 6 april 2018 deelgenomen aan de 24 uur Waterstof Challenge 2018. Allereerst even een korte uitleg over de 24 uur Waterstof Challenge: de bedoeling van deze challenge was om in 24 uur tijd zoveel mogelijk kilometers af te leggen en er achter te komen hoe de infrastructuur op het gebied van waterstoftanken er Europees gezien voor staat en tegen welke obstakels je als gebruiker van een waterstofauto aanloopt.

Punten voor de challenge werden behaald door zoveel mogelijk landen en tankstations te bezoeken. Er konden extra punten verdiend worden door van vooraf aangegeven landmarks een selfie te maken met daarop het team en de auto. Team Tripsolute reed tijdens deze challenge in een Hyundai IX35 FCELL welke beschikbaar werd gesteld door de Gemeente Groningen.

Start Waterstof Challenge

Om 14:00 werd er gestart volgens de LeMans startprocedure. Eenmaal vertrokken reed ons team vanuit Waddinxveen meteen richting Rhoon om daar voor de eerste tankstop te gaan. Vanuit daar zetten wij onze reis voort richting Antwerpen. Er waren extra punten te verdienen door een foto te maken van het team bij Centraal Station Antwerpen. Nadat dit met wat pijn en moeite was gelukt door diverse wegafsluitingen, ging de reis richting Brussel-Zaventem om daar bij het enige waterstoftankstation van België te tanken. Bij aankomst stond een ander team aan de pomp, maar kregen ze het niet voor elkaar om de auto getankt te krijgen door een storing. Daarop besloten wij om niet richting Frankrijk te rijden, maar om het dichtstbijzijnde tankstation in Duitsland (Köln/Bonn) te bezoeken.

Actieradiusstress? Niet nodig!

De route naar Köln/Bonn zou een spannend stuk kunnen worden, omdat we nog 225 km konden rijden en de afstand 215 km is. Gelukkig bleek dat de actieradius aan het begin wel wat snel terug loopt, maar dat dit later weer wordt goedgemaakt en dat de weergegeven actieradius in het display dus heel nauwkeurig is. Je rijgedrag heeft natuurlijk wel wat invloed op de actieradius, maar de in het display aangegeven actieradius is erg betrouwbaar, misschien nog wel betrouwbaarder dan dat je gewend bent met een benzine- of dieselauto.

Nadat we bij onze minimale tankstop (nog geen vijf minuten) in Köln even snel wat te eten en drinken hadden gehaald, besloten we om richting Frankfurt te rijden en daar voor extra punten gingen door een foto te maken van de Main Tower.

Via Duitsland naar Zwitserland en weer terug...

Via een tankstop in Geisingen, vervolgden we onze reis richting het meer van Zürich. Hier hebben we een foto genomen en onze reis vervolgd in de richting van Basel. Ook hier weer hebben wij een korte tussenstop gemaakt voor het maken van een foto. We besloten om via Frankfurt terug te rijden en niet via Frankrijk, omdat daar helaas nog zeer weinig mogelijkheden zijn om waterstof te tanken (met uitzondering van Parijs waar wel 2 tankstations zitten).

De bedoeling was om te tanken in Freiburg, maar helaas zagen wij om 04.15 op de H2 live App dat het tankstation pas vanaf 08h00 geopend zou zijn, dus zonde van de tijd om te blijven wachten. We besloten daarom om circa 200km door te rijden naar Pforzheim en daar te tanken. Wat mooi was om te zien is dat waterstof (zoals ook in Pforzheim) gewoon te tanken is onder dezelfde luifel als de oude brandstoffen. Dus naast benzine, diesel of LPG zit er ook gewoon een waterstof tankpunt.

Tanken is zeer eenvoudig

Het tanken werkt ook bijna hetzelfde als bij LPG! Betaalpas invoeren, pincode intoetsen, product en pomp kiezen, slang uit de houder nemen, aansluiten op de auto, hendel indrukken en op start drukken. En binnen 5 minuten zit je tank weer vol en kan je weer 400km verder!

Omdat we nog wat tijd over hadden en de punten goed konden gebruiken hebben we nog een extra tankstop gemaakt in Hirschberg en vanaf daar ging het in een rap tempo richting Münster om daar voor de laatste keer te tanken!! Voor nog een paar extra punten hebben we een foto gemaakt bij de A1 Truckstop in Deventer (wat overigens een perfecte locatie zou zijn voor een waterstoftankstation voor personen auto’s (700bar) en vracht/bus verkeerd (350bar)!)

2000 kilometer rijden op waterstof in slechts 24 uur

Eén van de onderdelen voor het behalen van extra punten tijdens deze challenge was het hoogste punt met een FCEV en omdat we toen al wisten dat we dat niet zouden winnen, besloten we om dan maar het laagste punt van Nederland op te zoeken in (Zuidplaspolder bij Nieuwerkerk ad IJssel) Uiteindelijk kwamen we zaterdagmiddag om 13.15 over de finish in Waddinxveen. We waren moe na een nacht zonder slaap, maar het was een fantastische ervaring om zonder problemen 2000km in een waterstofauto te rijden!

Laadinfrastructuur in Duitsland? Best goed!

Onze conclusie is dat de ‘waterstoftankinfrastructuur’ er in Duitsland al best goed voor staat en dat je zonder problemen naar Zwitserland kunt rijden. Op het gebied van infrastructuur is in andere landen (zoals Nederland) nog een inhaalslag te maken. Het tanken van waterstof gaat net zo eenvoudig als het tanken van de conventionele brandstoffen en duurt ook ongeveer even lang.

We zijn benieuwd wat de toekomst ons brengen gaat en kijken uit naar de nieuwere modellen waterstofauto’s (Zoals de Hyundai NEXO) die na de zomer in Nederland verkrijgbaar zijn. Bij een goede laadinfrastructuur in Nederland wordt het ook voor de zakelijke rijder (4% bijtelling, duurzaam, goede actieradius, korte tanktijd, geen wegenbelasting tot 2020) steeds interessanter om de overstap te maken!

3 reacties

  1. Gert-Jan op zegt:

    Elektrisch rijden op H2 (waterstof):
    Ik ben onder de indruk van de reeds goede H2-infrastructuur in Duitsland. We hebben in Nederland (en de rest van Europa) nog een weg te gaan, maar er worden al goede stappen gezet!
    H2 heeft volgens mij ècht de toekomst: een mooi medium voor hoogwaardige en schone energieopslag (denk aan windmolenparken op zee en vergelijkbare opties). Ik blijf graag op de hoogte!

  2. Bert van Dijk, tevreden Opel Ampera-e rijder op zegt:

    Hesla, klinkt goed!
    Net een Opel Ampera-e via Mobilityservice geleasd. Dat bevalt uitstekend, ook qua actieradius.

    Maar voor over 5 jaar meldt ik me graag aan voor een proefrit in een Hesla, te leasen bij jullie 😉
    Hopelijk is de infrastructuur dan klaar voor waterstof rijden.

    • Hilda Boerma op zegt:

      Hallo Bert,
      Bedankt voor je enthousiaste reactie, zo horen we het graag!
      We houden de ontwikkelen met betrekking tot elektrische rijden op waterstof & de bijbehorende infrastructuur goed in de gaten, 2023 is nog ver weg dus wie weet wat er dan mogelijk is 😉
      Hartelijke groet,
      Hilda

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *