rEVolution 2018: in 2025 is iedere nieuwverkochte auto elektrisch

Op dinsdag 13 maart 2018 vond het congres rEVolution18 plaats, een door EV-Box georganiseerd congres over de toekomst van elektrische mobiliteit. Wat is er nu voor nodig om elektrische mobiliteit verder versneld te laten doorbreken? Rondom dit thema kwamen verschillende trendwatchers, analisten en ervaringsdeskundigen aan het woord. In dit artikel delen we de visie van Tony Seba, trendwatcher en auteur van het boek ‘Clean disruption in Energy & Transportation’, over mobiliteit in de komende vijf tot tien jaar.

Exponentiële groei

Allereerst even een stukje over exponentiële groei. Het duurt in eerste instantie vrij lang en je ziet het lange tijd bijna niet aankomen (van 1 naar 2, van 2 naar 4, van 4 naar 8, van 8 naar 16), maar als het er eenmaal is, dan gaat het ook razendsnel (van 1024 naar 2048, van 2048 naar 4096, van 4096 naar 8192, van 8192 naar 16384). Steeds meer veranderingen gaan op dit moment exponentieel.

Vraag je een analist om iets te voorspellen, dan kijkt hij naar historische data en naar wat andere analisten zeggen en komt hij met een lineaire curve. Echter volgen veranderingen elkaar tegenwoordig zo snel op en ontwikkelen ze zich zo razendsnel, dat het exponentieel verloopt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de introductie van de smartphone.

Disruptie

Een ander kenmerk van veel veranderingen is, dat ze disruptief, oftewel ontwrichtend, zijn. Nieuwe producten of nieuwe services zetten een traditionele markt, branche of product volledig op zijn kop zet. Denk aan Spotify en de verkoop van cd’s. Disruptie is overigens van alle tijden, denk aan de auto die in plaats van de paardenkoets kwam. Gewoonlijk zijn het overigens de zogenaamde ‘experts’, de ‘insiders’ en de analisten die ontwrichtende kansen missen.

De smartphone brak door in 2007. Hoe kwam het nou dat de smartphone nou juist in dat jaar opkwam? Omdat de technologieën die de smartphone mogelijk maakten op dat moment samen kwamen. Bijvoorbeeld Uber is geen technologische innovatie op zich. Uber is mogelijk dankzij het slim combineren van andere technologieën die op dat moment beschikbaar waren, zoals de cloud, GPS, smartphonebezit, etc.

Elektrische auto’s: alle nieuwverkochte auto’s in 2025 elektrisch?

Bovenstaande gezegd hebbende, gaan we terug naar het thema van rEVolution18, elektrische auto’s. Om er maar even een statement in te gooien, volgens Tony Seba zullen in 2025 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Dus niet in 2030, niet in 2040, maar al in 2025!

Waarom in 2025?

Tony neemt aan dat de batterijprijzen met circa 16% gaan dalen in de komend jaren. De investeringen in megabatterijfabrieken stijgen ontzettend. Goedkopere en betere batterijen maken de EV-disruptie mogelijk. Daarnaast zijn elektrische auto’s superieur aan reguliere auto’s:

  1. De elektrische motor is 5x meer efficient;
  2. Elektrische auto’s zijn 10x goedkoper om op te laden;
  3. Elektrische auto’s zijn veel goedkoper in onderhoud (gewone auto heeft 2000+ bewegende onderdelen, een EV heeft circa 18 bewegende onderdelen);
  4. Een elektrische auto gaat veel langer mee dan een gewone auto (5 – 7 keer langer);
  5. Elektrische auto’s zijn veel krachtiger dan gewone auto’s (acceleratie);
  6. De prijs van elektrische auto’s gaat afnemen (Waarom zou je een Porsche kopen als je voor veel minder geld een auto met betere prestaties kunt kopen?);
  7. Tenslotte kun je elektrische auto’s gebruiken als batterijcapaciteit: je kunt je huis opladen met je EV en je EV opladen met je huis. Je maakt efficiënt gebruik van de pieken en dalen.

Autonoom rijdende auto’s

Daarnaast zullen autonoom rijdende (elektrische) auto’s onze markt op zijn kop gaan zetten. Waymo, een spin-off van Google, rijdt al level-4 autonoom. Niet over een paar jaar, maar hij rijdt nu al rond in Arizona. En in de simulatie rijdt hij al 8 miljoen mijl, per dag. Het is nu wachten op een goed operating systeem dat level-4 / level-5 van autonoom rijden aankan. Wanneer dat platform er is, zullen veel ‘objecten met wielen’ hier gebruik van kunnen maken.

Maar zijn consumenten wel klaar voor een autonoom rijdende auto? Kijk maar eens naar het verkeer in grote steden in bijvoorbeeld Brazilië of China, daar zit men er zeker op te wachten! Hele steden worden in beslag genomen door auto’s, terwijl de gemiddelde auto 96% van de tijd geparkeerd stilstaat. Met slechts 4% gebruik van zo’n asset is het volgens trendwatcher Tony Seba wachten op een disruptie.

Van bezit naar gebruik

Laten we voor het gemak aannemen dat in 2021 autonoom rijdende auto’s mogelijk zijn. Dankzij de opkomst van car-sharing achtige initiatieven (die er nu al zijn), kun je dan on demand een autonoom rijdende auto oproepen. Ga je dan nog 50k uitgeven voor een nieuwe auto die altijd stilstaat, of ga je on demand 1k per jaar betalen voor een auto die altijd tot jouw beschikking staat en geen plek inneemt op jouw oprit? Stel dat dit gaat gebeuren, dan zijn er dus ook veel minder auto’s nodig op de wereld. Auto’s staan dan immers niet meer geparkeerd stil, maar zullen continu rondrijden.

Als Tony gelijk krijgt, betekent dit nogal wat voor onze toekomst. Steden zullen herontworpen moeten worden, huishoudens hebben meer te besteden en mobiliteit wordt toegankelijk voor iedereen die tot dusver geen toegang had tot een auto. Wil je meer weten over de visie van Tony Seba? Op zijn website kun je gratis de publicatie ‘Rethinking Transportation 2020 – 2030’ downloaden.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *