Vijf trends voor zakelijk rijden in 2021

De trends voor de zakelijke rijder in 2021 staan vooral in het teken van elektrisch rijden. De elektrische auto wordt alsmaar populairder. Naast de lage bijtelling vindt de zakelijke rijder het duurzame karakter van een elektrische auto ook steeds belangrijker. In dit artikel gaan we in op de vijf belangrijkste trends voor de zakelijke rijder in 2021.

Trend 1: Bijtelling voor elektrische auto stijgt van 8% naar 12% in 2021

De elektrische auto is met name populair onder de zakelijke rijder vanwege de gunstige, lage bijtelling. De overheid stimuleert het elektrisch rijden door middel van een lage bijtelling. Momenteel betaal je 8% bijtelling (fiscale waarde tot 45.000 euro) voor een volledig elektrische auto. Per 1 januari wordt de bijtelling verhoogd naar 12% (fiscale waarde tot 40.000 euro). Deze regeling werpt zijn vruchten af, want inmiddels is de elektrische auto met een 137.349 tellend wagenpark goed vertegenwoordigd in Nederland.

Ondanks deze stimulans zien we ook dat de zakelijke rijder steeds vaker om een andere reden voor een elektrische auto kiest. Het duurzame karakter gaat bijvoorbeeld een steeds grotere rol spelen. In de komende jaren wordt de bijtelling steeds verder afgebouwd.

Trend 2: Aanbod elektrische auto’s breidt steeds verder uit

In de afgelopen jaren is het aanbod elektrische auto’s behoorlijk uitgebreid. De meeste automerken hebben al een aantal modellen op de markt uitgebracht of zijn bezig met de ontwikkeling hiervan. Dit jaar zijn er tevens een aantal veelbelovende modellen op de markt uitgebracht. Denk hierbij aan de Volkswagen ID.3 en Polestar 2. Voor volgend jaar staan er ook een aantal elektrische auto’s op de planning waar veel van verwacht wordt. De Skoda ENYAQ iV is hier een goed voorbeeld van. De elektrische auto’s worden steeds goedkoper, krijgen grotere accupakketten en de laadmogelijkheden worden ook steeds beter. Daarnaast is het aanbod auto’s met verschillende accupakketten ook groeiend! Elektrische auto’s hebben momenteel een marktaandeel van 16,3% in Nederland. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen.

Trend 3: verschil kosten elektrische auto met kosten brandstofvariant wordt kleiner

Als we de deskundigen moeten geloven dan is de aanschafwaarde van een elektrische auto (middenklasse) in 2025-2030 gelijk aan een benzineauto. Over het algemeen ligt de aanschafwaarde van een elektrische auto momenteel nog een stuk hoger dan een benzineauto. Echter ben je tegenwoordig met elektrisch leasen goedkoper uit dan met het leasen van een brandstofauto. Hierbij kijk je natuurlijk ook naar de total-cost-of-ownership (leaseprijs, bijtelling, BTW-kosten privégebruik, laadkosten etc.). In samenwerking met Tweakers zijn de kosten van een elektrische auto vergeleken met een brandstofauto.

Je ziet dat automerken volop bezig zijn met de ontwikkeling van accupakketten. Tesla heeft bijvoorbeeld laatst bekendgemaakt tijdens Battery Day 2020 dat een kostenbesparing in het productieproces resulteert in aanzienlijk voordeligere accupakketten.

Trend 4: Subsidies maakt elektrisch rijden aantrekkelijker

Indien je een elektrische auto gaat aanschaffen of leasen kun je in aanmerking komen voor allerlei subsidies waaronder de milieu-investeringsaftrek (MIA). Deze subsidies zijn opgenomen in de Milieu- en Energielijst 2020 en gepubliceerd op de website van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). In 2020 is de maximale MIA in totaal 13,5% voor een elektrische auto tot een maximum bedrag van 40.000 euro. Voor een elektrische bestelauto kun je 36% MIA subsidie claimen tot een maximale aanschafwaarde van 75.000 euro. 

Naar verwachting zal de subsidie van de elektrische auto, waterstofauto en elektrische bestelauto ook in de Milieulijst van 2021 zijn opgenomen.

Trend 5: De elektrische bestelauto is in opkomst

Een aantal grote gemeenten hebben het doel om in 2025 emissievrije zones voor stadslogistiek in te voeren. Je ziet de elektrische bestelauto ook steeds vaker rijden. Denk bijvoorbeeld aan de elektrische bestelauto’s van DHL. Een aantal jaren geleden was het aanbod redelijk beperkt. Naar verwachting komen er volgend jaar een aantal veelbelovende modellen op de markt. De elektrische bestelauto wordt betaalbaar, krijgt een actieradius van tenminste 300 kilometer en kan snelladen. 2021 wordt het jaar van de elektrische bestelauto!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *