Prinsjesdag 2018, wat betekent dit voor de zakelijke rijder?

Op dinsdag 18 september was het Prinsjesdag. Koning Willem-Alexander opende met de Troonrede voor 2018 en het Kabinet heeft de plannen voor 2019 aan de Tweede Kamer gepresenteerd. Wat voor effect heeft dit op de automobilist? In dit artikel geven wij een overzicht van de belangrijkste maatregelen, die voor jou als zakelijke rijder, van invloed zijn.

Bijtelling 2019

In 2019 geldt voor een diesel en benzine auto’s (net zoals de bijtellingsregels in 2018) een bijtelling van 22% over de volledige cataloguswaarde. Let op! Met uitzondering van volledig elektrische auto’s. In 2019 gaat het een en ander veranderen als het gaat om de bijtelling voor 100% elektrische auto’s in 2019. In 2019 betaal je namelijk 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22% over het resterende bedrag.

WLTP test gevolgen voor de BPM

De BPM (Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) wordt vastgesteld aan de hand van de CO2-uitstoot. Voorheen werd dit berekend met de NEDC-meetmethode. Deze meetmethode is per 1 september 2018 vervangen voor de WLTP-test. De nieuwe meetmethode geeft een realistischer beeld van de CO2-uitstoot en het verbruik. Deze nieuwe meetmethode is met ingang van 1 september 2018 verplicht voor alle nieuwe modellen. Een uitzondering op deze regel zijn de uitlopende series. Het jaar daaropvolgend moeten alle verkochte auto’s over een CO2-waarde beschikken, conform de WLTP-test.

Door de nieuwe WLTP-test moet ook de BPM-tabel worden aangepast. Of de zakelijke rijder daadwerkelijk meer moet gaan betalen is afhankelijk van de nieuwe BPM-tabel. Deze volgt na 1 januari 2019. In de overgangsfase wordt de BPM-tabel nog gebruikt.

Auto leasen in 2019

Op Prinsjesdag 2018 zijn er niet echt nieuwe dingen aan bod gekomen in de troonreden, maar toch is het goed om nogmaals te benadrukken dat er in 2019 toch het een en ander gaat veranderen voor de zakelijke rijder. De bijtellingsregels voor elektrische auto’s zijn aangepast en de BPM zal hoogstwaarschijnlijk licht gaan stijgen door de nieuwe WLTP-methode. Het is op dit moment wachten op de nieuwe BPM-tabel. Wij houden jullie uiteraard op de hoogte.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *