Klimaatakkoord: wat betekent dit voor de leaserijder?

Op donderdag 10 juli 2018, zijn na een periode van vier maanden onderhandelen de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Het gaat hierbij om een Klimaatakkoord op hoofdlijnen, het daadwerkelijke akkoord moet later dit jaar definitief worden gesloten. Het Nederlandse Klimaatakkoord is een gevolg van het Klimaatakkoord van Parijs (2015). Daarin werd door 195 landen wereldwijd, waaronder Nederland, afgesproken dat de opwarming van de aarde ruim onder de 2 graden moet komen en dat er een einde moet komen aan de stijging van de uitstoot van broeikasgassen.

Klimaatakkoord: mobiliteit

In dit artikel gaan we dieper in op mobiliteit. De sectortafel Mobiliteit heeft een aanpak gedefinieerd, waarbij de acties zich voornamelijk concentreren rond deze thema’s:

  • Elektrisch rijden. De sectortafel Mobiliteit stelt de overgang centraal van het gebruik van fossiele brandstoffen (benzine, diesel, aardgas) naar elektrisch aangedreven voer- en vaartuigen. Voor scooters, brommers en fietsen, personenauto’s, bestelbusjes en bussen kan dit nu al. Voor zwaar vrachtvervoer zijn nog innovaties nodig om ze met een batterij of brandstofcel gebruik te maken van duurzame elektriciteit.
  • Slimmere mobiliteit. Het optimaliseren van verkeersstromen en het beter benutten van vervoerscapaciteit over weg, water- en spoorwegen en het delen van voertuigen.
  • Gedragsaanpassing. Het is nodig dat mensen hun gedrag aanpassen, zoals zuiniger rijden, gebruik van andere vervoermiddelen (bijvoorbeeld de fiets en de trein i.p.v. de auto) en reizen op andere tijdstippen (bijvoorbeeld buiten de spits).

Maatregelen op het gebied van mobiliteit

De sectortafel Mobiliteit heeft de verschillende maatregelen die genomen kunnen worden rond de bovenstaande drie thema’s gegroepeerd in verschillende lagen. Per laag heeft zij het CO2-reductiepotentieel benoemd. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Laag 1: Infrastructuur.
    Mogelijke maatregel: duurzame overheidsinkopen en -aanbestedingen.
    Toelichting:Stringente offerte-eisen gericht op terugdringing van de CO2-voetafdruk van
    voertuigen en materieel en op de noodzaak van circulair grondstoffengebruik.
  • Laag 2: Vervoersmiddelen en diensten: verduurzaming van goederenstromen: vergroenen en optimaliseren.
    Mogelijke maatregel: Intensivering emissieloze stadslogistiek.
    Toelichting: In 2025 zero emissie zones in G30 voor bestel- en vrachtwagens.
  • Laag 3: Vervoersmiddelen en diensten: vergroening door duurzame energiedragers.
    Mogelijke maatregel: Elektrische personenauto’s in consumenten- en zakelijke markt.
    Toelichting: Maatregelenpakket van Formule E-team. Tot 2025 onrendabele top fiscaal compenseren. Diverse maatregelen denkbaar: BPM, MRB, bijtellingsvoordeel, reiskostenvergoeding, Milieu-Investeringsaftrek, BTW-vrijstelling, aanschafsubsidie, parkeerbeleid, milieuzones, etc.
  • Laag 3: Vervoersmiddelen en diensten: vergroening door duurzame energiedragers.
    Mogelijke maatregel: Elektrificering licht vervoer (scooters e.d.), bestelbusjes en trucks.
    Toelichting: Onder meer masterplan elektrische bestelbusjes voor versnelde vervanging van
    dieselbusjes.
  • Laag 3: Vervoersmiddelen en diensten: vergroening door duurzame energiedragers.
    Mogelijke maatregel: Elektrische Laadinfrastructuur.
    Toelichting: Maatregelenpakket Formule E-team: waaronder versnelling aanvraag- en realisatieproces laadinfrastructuur, financiële prikkels (bijv. verlaging energiebelasting laadpalen), integratie in Bouwbesluit en uitrol van smart charging.

Klimaatakkoord mobiliteit: hoe nu verder?

Helaas blijft het voorlopige Klimaatakkoord op dit moment beperkt tot een lijst met ‘mogelijke maatregelen’ op de middellange en lange termijn (2025, 2030, of zelfs 2050). Er zijn nog geen vertalingen naar hele concrete plannen of beslissingen, laat staan dat de financiering van de genoemde plannen rond is. Er is op dit moment nog niet duidelijk wat de gevolgen gaan worden voor de leaserijder, maar het mogelijk duidelijk zijn dat elektrische mobiliteit (nu al flink gestimuleerd door o.a. 4% fiscale bijtelling) waarschijnlijk verder gestimuleerd zal worden, zowel qua personenvervoer, maar ook qua aanbestedingsbeleid van de overheid.

Hoe nu verder? Minister Wiebes laat de plannen deze zomer doorrekenen door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB). Begin september gaat deze doorrekening met commentaar van het kabinet naar de Tweede Kamer. Vervolgens wordt het akkoord  met feedback teruggestuurd naar de onderhandelaars. Einde dit jaar worden de maatregelen dan verder uitgewerkt en wordt het Klimaatakkoord definitief ondertekend.

Copyright afbeelding: SER / Branko de Lang

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *