Klant aan het woord: TopX vertelt over tien jaar autolease

Onlangs zijn wij op bezoek geweest bij Margot Volten, oprichter en eigenaar van TopX. Samen met salesmanager Ilona Joosten vertelt zij ons alles over TopX, wat ze doen en waarom auto’s zo belangrijk voor hen zijn. TopX is een belangrijke schakel op ICT-gebied in Noord-Nederland. Samen met TopX hebben wij dit jaar iets leuks te vieren: wij bestaan namelijk dit jaar 10 jaar en TopX is al 10 jaar trouwe klant van Mobility Service Nederland.

Video: een kijkje achter de schermen bij TopX

Hoe ben je op het idee gekomen om TopX op te richten?

Voordat ik TopX oprichtte werkte ik als accountmanager bij Brunel. Als accountmanager hield ik mij vooral bezig met werving en selectie, recruitment en klantcontact. Met meer dan 17 jaar ervaring op ICT-gebied en mijn grote netwerk in de drie noordelijke provincies wilde ik graag voor mezelf beginnen. Ik vond dat het anders kon in de detachering: persoonlijker en korte lijnen. Als echte ondernemer kroop het bloed waar het niet gaan kon en in 2006 ben ik voor mezelf begonnen.

Margot: Samen met twee oud collega’s hadden we een idee en dat hebben we verder uitgewerkt. Wij hebben veel ervaring in de ICT-detachering en een groot netwerk in de regio. Een mooie mix om voor mezelf te beginnen en zo is TopX twaalf jaar geleden ontstaan. Inmiddels is TopX mijn eigen bedrijf en sinds vorig jaar is salesmanager Ilona Joosten erbij gekomen. Samen zijn wij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de organisatie.

Wat voor bedrijf is TopX en wat doen jullie? 

Wat voor ons heel herkenbaar is dat wij een nuchter en noordelijk bedrijf zijn. Er is bij ons geen hiërarchie, we hebben korte lijnen en wij zijn heel direct. Al onze medewerkers zijn ervaren mensen en de medewerkers voelen zich ook allemaal heel betrokken bij het bedrijf. Ik denk wel dat dat de belangrijkste kenmerken zijn. Daarnaast is zelfontwikkeling ook heel belangrijk bij ons. Alle medewerkers hebben een opleidingsbudget. We hebben regelmatig gesprekken waarin we ook de carrière gaan doorlopen. Wat ze willen, waar vraag naar is. Opleiding is voor onze mensen en voor ons ook heel belangrijk. Het is daarom belangrijk dat iedereen goede, gespecialiseerde en actuele ICT-kennis heeft. Onze opdrachtgevers merken ook dat wij fors investeren in onze mensen.

Waar staat TopX nu?

We zijn nu twaalf jaar verder en we hebben nu 28 medewerkers die voor ons in vaste dienst werken door de hele regio. Wij focussen ons op de drie noordelijke provincies en in de kop van Overijssel. Een bewuste keuze om op deze regio te focussen, omdat ons netwerk hier ligt. Dat is tevens een goede manier om nieuwe ICT-collega’s aan te trekken. Andere ICT-detacheerders werken vaak landelijk, terwijl de meeste mensen zo min mogelijk reisafstand naar hun werk willen. Ook onze opdrachtgevers geven de voorkeur aan interim-medewerkers die toch in de buurt wonen. Win-win dus.

Wat voor type opdrachtgevers hebben jullie en waarom kiezen zij voor jullie?

Onze klantengroep is heel divers, maar over het algemeen werken wij vooral voor de grotere organisaties. Denk daarbij aan het RDW, grote overheidsinstanties, de Gasunie, Postnl, DUO en gemeenten. We hebben ook klanten in het top van het MKB zoals TVM en Avebe. Klanten kiezen vooral voor TopX, omdat we mensen in huis hebben die kennis van zaken hebben. Maar ook om de persoonlijkheid. We zijn duidelijk, professioneel, komen onze afspraken altijd na en zijn op zijn tijd ook zeker in voor een grapje.

ICT-detachering is ongeveer 80/85 procent van het werk wat we doen, maar daarnaast bouwen we zelf ook software. Wij stimuleren het ondernemen in loondienst ook zeker. Ideeën zijn altijd welkom en dan gaan we kijken naar de mogelijkheden.

Margot: Zelf iets bedenken en vervolgens ontwikkelen is natuurlijk ook een stukje nieuwe technologie. Medewerkers doen ervaring op, dus op werkgebied hebben ze daar zeker wat aan. Voor ons is het weer een mooie kans voor nieuwe producten en voor het verbeteren van onze interne processen.

Waarom is mobiliteit voor jullie zo belangrijk?

Voor ons zijn onze leaseauto’s ontzettend belangrijk. Onze medewerkers werken allemaal op verschillende locaties, dus zonder auto komen ze simpelweg nergens. Het biedt ons overigens ook een stukje flexibiliteit en gemak. We hebben gekozen voor het leasen van ons wagenpark, met name voor de ontzorging. Het is gemakkelijk, mooi en als er iets aan de hand is, dan kunnen wij direct schakelen met de leasemaatschappij, Mobility Service Nederland. Zo kan ik me focussen op mijn business: ICT-detachering en hoef ik mij niet druk te maken over mobiliteit.

Wat ik heel fijn vind aan onze leasemaatschappij, waar we al tien jaar prettig mee samenwerken, is dat ik het ook echt uit handen kan geven. Ik kan de mobiliteit volledig uitbesteden en binnen mijn kaders wordt alles geregeld. Niet alle leasemaatschappijen werken zo namelijk.

Dit jaar een mooie mijlpaal, 10 jaar klant bij Mobility Service Nederland..

Leuk feitje: wij zijn de allereerste klant van leasemaatschappij Mobility Service Nederland. Ik weet nog heel goed dat ik tien jaar geleden een leaseauto nodig had en dat ik via via in contact kwam met de leasemaatschappij. De oprichter zei direct ‘ik ga het regelen’ en een week later had ik een leaseauto! Alles was helemaal geregeld, dat was perfect.

Margot: Nu, 10 jaar later, hebben wij nog steeds een hele fijne, persoonlijke samenwerking. Waar wij als TopX veel waarde aan hechten zijn korte lijntjes, persoonlijk contact en flexibiliteit. Dat zie je bij grotere leasemaatschappijen niet. Snel schakelen werkt het prettigst en daarin ontzorgt Mobility Service Nederland mij zeker. Wat er ook aan de hand is, de leasemaatschappij regelt het en ik heb er verder geen omkijken naar.

Wat vinden jullie belangrijk in een leasemaatschappij? 

Het persoonlijke contact, het snel schakelen en dat er naar je geluisterd wordt vind ik het allerbelangrijkste. Het grote voordeel van Mobility Service Nederland is dat als je bijvoorbeeld eens een keer iets anders wilt of er moet iets geregeld worden dan kan dat. Dat is weer dat stukje flexibiliteit wat ik heel prettig vind. Voor ons en onze medewerkers zijn de leaseauto’s heel belangrijk, want anders komen wij simpelweg nergens.

Margot: Ik heb nog een prachtig verhaal over een medewerker dat ik niet zo snel meer vergeet. Een paar jaar geleden ging een medewerker van ons trouwen. Hij had een trouwauto nodig, maar kon er geen enkele vinden. Toen kwam hij toevallig bij jullie en daar stond een mooie witte auto, perfect als trouwauto. Jullie boden direct aan om deze auto als trouwauto te gebruiken. Het enige wat het hem kostte was een appeltaartje. Je had het gezicht van de medewerker moeten zien, hij was zo blij! Dat soort verhalen, dat vind je niet bij grote leasemaatschappijen. Dat is pas echt dat extra stukje service.

Hoe kijken jullie aan tegen elektrische mobiliteit? 

Als ik kijk naar de toekomst, dan denk ik dat je over een aantal jaren heel veel elektrische auto’s gaat zien. Bijna alle merken zijn bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s en de Nederlandse overheid stimuleert zakelijke rijders natuurlijk om over te stappen dankzij de gunstige bijtelling. Onze medewerkers zijn enorm gecharmeerd van de Tesla’s. Allereerst omdat het een prachtige auto is, maar ook vanwege de lage bijtelling. Wie weet in de toekomst..

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *