Invloed van corona op de zakelijke leasemarkt

Sinds maart 2020 is thuiswerken het advies vanwege het coronavirus. Hierdoor maakt de zakelijke rijder gemiddeld gezien veel minder kilometers. Als leasemaatschappij zien wij ook dat de mobiliteitsbehoefte hierdoor verandert. Er is meer behoefte aan flexibiliteit. Het aantal zakelijke leaseauto’s is gedaald met twee procent, naar 724.000. Uit een recent onderzoek van Nieuwsuur is gebleken dat ruim 20 van de grootste werkgevers van Nederland verwachten dat hun leasewagenpark in de komende jaar verder afneemt. In dit artikel delen wij de belangrijkste uitkomsten.

Thuiswerken blijft de norm, ook na corona

De 23 grootste bedrijven in Nederland verwachten dat het thuiswerken na corona niet zal verdwijnen. Voor corona kwamen medewerkers ongeveer vier à vijf keer per week naar kantoor. Zij verwachten dat dit na corona ongeveer twee tot drie keer per week zal zijn. Een ander gevolg hiervan is dat de bedrijven tegen die tijd ook kantoorruimtes zullen schrappen.

Meer thuiswerken heeft natuurlijk ook gevolgen voor het gemiddelde jaarkilometrage van de zakelijke rijder. Bij de verzekeraar NN reden de 950 leaseauto’s gemiddeld 32.000 kilometer per jaar voor de coronacrisis. Zij verwachten dat het gemiddelde jaarkilometrage zal dalen naar 20.000 kilometer. Dit geldt ook voor KPN. Daar reden de auto’s gemiddeld 35.000 kilometer. Zij verwachten dat dit met een derde zal dalen. KPMG houdt rekening met een afname van 27.000 kilometer naar 23.000 kilometer. Ook andere bedrijven zoals ABN AMRO, ASML, ASR, de Volksbank, Essent, HP, Triodos en Unilever verwachten een daling van het te rijden` jaarkilometrage.

Bij veel bedrijven heb je pas recht op een leaseauto als je op jaarbasis een minimum aantal kilometers rijdt. Bij Achmea geldt bijvoorbeeld een jaarkilometrage van minimaal 15.000 kilometer. Hoe minder kilometers, hoe minder medewerkers recht hebben op een leaseauto. Alleen Volksbank durft een uitspraak te doen over het percentage. Zij verwachten een afname van twee tot vijf procent van hun wagenpark in de komende jaren.

In 2020 nam het aantal leaseauto’s in Nederland met 1,5 procent toe tot 1.145.000 voertuigen. Dit komt met name door de stijging van het aantal bestelwagens en private leaseauto’s. Het aantal zakelijke leaseauto’s nam namelijk met 2,1 procent af.

Dat het aantal zakelijke leaseauto’s de komende jaren afneemt, wordt tevens deels bevestigd door leasemarktonderzoeker Eric Vousten. Hij voert al ruim 12 jaar het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek uit onder ruim 500 bedrijven en 3.000 reizigers. Hij geeft overigens wel aan dat het onderzoek enigszins gedempt wordt door bedrijven die juist uitgaan van een toename.

Ook deelauto’s worden steeds interessanter. De Rabobank geeft aan hier al gebruik van te maken. Zij hebben deelauto’s in hun wagenpark voor medewerkers die minder dan 20.000 kilometer per jaar rijden. Veel bedrijven kijken nog eens kritisch naar hun mobiliteitsbeleid vanwege de coronacrisis. ‘Werken op afstand wordt voor ons de norm, gecombineerd met duurzame manieren van vervoer als er toch gereisd moet worden’, aldus ABN AMRO. Organisaties willen graag dat hun medewerkers uit drie opties kunnen kiezen: de auto, trein of de fiets.

Mobiliteitsbehoefte verandert in de komende jaren

De mobiliteitsbehoefte verandert en gaat in de komende jaren veranderen, dat is wel duidelijk. Mensen en bedrijven hebben meer behoefte een flexibiliteit. Denk daarbij aan een flexibel leasecontract, waarbij de organisatie op ieder willekeurig moment hun leasecontract kunnen opzeggen. Sommige leasemaatschappijen gaan nog een stap verder, en laten de berijder ook de looptijd en kilometrage zelf bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld al een Volkswagen ID.3 leasen voor 699 euro per maand. Het enige wat niet flexibel is, is de prijs.

Daarnaast blijft de populariteit van EV’s verder toenemen. De verkoop van elektrische auto’s steeg in het eerste kwartaal in 2021 met maar liefst 120%. Deze groei zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Steeds meer bedrijven zijn bezig met het verduurzamen van hun wagenpark. Daarnaast ligt de TCO (Total Cost of Ownership) van een elektrische auto in de meeste gevallen een stuk lager dan de kosten van een brandstofvariant.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.