Autolease in tijden van corona: hoe zorg je voor een toekomstbestendig wagenpark?

Wat zitten we met z’n allen in een onwerkelijke situatie. Al voelt het na een paar weken quarantaine alweer aan als een nieuwe realiteit, wat dat betreft is het aanpassingsvermogen van mensen groot.

In dit artikel gaan we in op mobiliteit in tijden van corona: nu hele branches stil liggen (40% van de wereldeconomie ligt op dit moment plat!) en veel mensen vanuit huis werken, zijn er immers veel leaseauto’s die helemaal niet of veel minder rijden.

Kies voor flexibiliteit: shortlease

Juist in deze tijden zie je hoe belangrijk flexibiliteit is. Wij adviseren dan ook altijd om te zorgen voor een flexibele schil rondom je wagenpark. Zorg bij een groter wagenpark altijd voor een goede mix tussen scherpe longleasecontracten en flexibele shortleasecontracten. Staar je dus niet alleen blind op de laagste maandlasten, maar kijk ook naar flexibiliteit zodat je bij tegenwind, of zoals nu een coronacrisis, eenvoudig kunt afschalen en leaseauto’s kunt inleveren zonder extra kosten.

Shortlease is hiervan het beste voorbeeld: de maandlasten zijn wat hoger en je hebt geen volledige vrije autokeuze (je moet het doen met het aanbod wat de leasemaatschappij heeft staan), maar daar staat dan wel weer tegenover dat je op ieder gewenst moment kosteloos de auto weer kunt inleveren. Hiermee kun je eenvoudig in tijden van crisis je maandlasten reduceren.

Verlengen van leasecontracten die binnenkort aflopen

Zijn er binnen jouw organisatie leasecontracten die binnenkort aflopen? In dat geval adviseren wij jou om voorlopig geen nieuwe leaseauto te bestellen. Ga in overleg met de leasemaatschappij of het leasecontract nog verlengd kan worden. Dat is op dit moment de allerbeste optie die er is. Dit scheelt in maandlasten (want het leasetarief gaat vanwege de verlengde periode immers omlaag) en je hebt op dit moment geen gedoe met een autowissel.

Bestel geen nieuwe leaseauto, maar kies voor een jonggebruikte voorraadauto

Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om het leasecontract te verlengen. Bijvoorbeeld vanwege het hoge kilometrage van de auto, of vanwege uitlopende bijtelling (die 7% of 14% was) voor de berijder. Toch adviseren we je ook om in dit geval geen nieuwe auto te bestellen, maar te kiezen voor ofwel een shortleaseauto (met bijbehorende flexibiliteit) ofwel voor een leasecontract voor een (jonggebruikte) auto die de leasemaatschappij op voorraad heeft staan.

Veel autofabrikanten hebben op dit moment hun productiefaciliteiten helemaal gesloten. We hebben al de eerste berichten ontvangen dat nieuwe auto’s als gevolg hiervan in aanschafprijs worden verhoogd. Tenslotte zijn veel grenzen gesloten. Dit maakt het leveren van een nieuwe auto op dit moment hoogst onzeker. Tenslotte zijn op dit moment de economische gevolgen onzeker.

De enige uitzondering die wij zien, zijn de bestellingen voor nieuwe elektrische auto’s. Ook de levering hiervan is onzeker, maar omdat het bijtellingstarief volgend jaar wordt verhoogd van 8% tot 45.000 euro naar 12% tot 40.000 euro, kan het juist verstandig zijn om deze auto nog wel dit jaar te bestellen.

Minder kilometers

Op dit moment zijn er veel leaseauto’s die stilstaan of veel minder kilometers rijden. Het is echter nog te vroeg om op dit moment alvast een hercalculatie van de kilometers te laten maken. Meer- en minder kilometers worden bekeken over een langere periode.

Is er echt sprake van het rijden van minder kilometers over een langere periode, overleg dan met je leasemaatschappij of een hercalculatie mogelijk is: waarbij jouw leasetarief zal dalen. De meeste leasemaatschappijen doen dit echter al pro-actief, door ieder kwartaal of halfjaar alle statistieken van het rijdende wagenpark door te nemen met de wagenparkbeheerder.

Om tijdelijk jouw maandlasten te verlagen, is het wellicht wel mogelijk om jouw brandstofvoorschot te verlagen.

Afkopen leasecontracten: geen goede periode

Nu Europa grotendeels op slot zit, er weinig mensen naar de autoshowrooms komen en er dus veel minder auto’s worden verkocht, is het nu geen goede periode om jouw leasecontract af te kopen en jouw leaseauto te verkopen. Bij de meeste leasemaatschappijen wordt de afkoop van de leaseauto berekend op basis van het verschil tussen de handelswaarde (dus het bedrag dat een autohandelaar biedt voor de leaseauto) en de boekwaarde (het bedrag wat de auto op dit moment nog waard is in de boeken, onder meer op basis van de afschrijving).

Je kunt je voorstellen, dat de handelswaarde van auto’s op dit moment erg laag is. Handelaren die ex-leaseauto’s opkopen kunnen deze auto’s maar moeizaam verkopen, omdat de showrooms al vol staan en export naar het buitenland nu geen mogelijkheid is. Ook voor de leasemaatschappij is het op dit moment lastig om jouw leaseauto bij een andere klant in te zetten.

Kortom, wil je graag van jouw langlopende leasecontract af, dan is dit moment vaak geen goed moment. Je kunt beter even wachten totdat de economie weer iets beter draait en dan een berekening laten maken.

Lukt het echt niet om de komende periode te gaan voldoen aan jouw leaseverplichtingen, neem dan pro-actief contact op met de leasemaatschappij om te informeren naar de mogelijkheden. Bekijk echter ook goed de mogelijkheden die de overheid al biedt: er zijn veel steunmaatregelen voor ondernemers.

1 reactie

  1. André Koppert op zegt:

    Hallo,
    Ik rij private lease en zal na 2 jaar dat ik gereden heb 8000 km minder hebben gereden vanwege corona dwz 12000 IPV 20000 km. volgens het kontakt vergoedt men geen minder km . Heeft een her calculatie aanvragen kans? Het betreft een vijfjarig kontakt. Het is wel niet uw business Maar graag uw mening. Rij particulier.
    Vriendelijke groeten
    André Koppert

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *