Nieuwe Nissan Micra potentiele leasetopper!

Er zijn maar weinig modellen die zo zijn veranderd door de jaren heen als de Nissan Micra. Zo klein en rond als het voorgaande model, zo scherp en verrassend ruim is het nieuwe design. De Nieuwe Micra is zelfs zo veranderd, dat de auto niet eens meer in hetzelfde segment valt! En juist dat maakt de auto opeens een zeer interessante lease optie.

Franse Micra

Wie goed kijkt, herkent een andere auto in de nieuwe Micra. En dat kan kloppen! Onderhuids is de Micra sterk aanverwant met de Renault Cio. De buitenspiegels komen zelfs rechtstreeks van de Renault-plank. Niet gek, want de Micra wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de Renault.

Strak exterieur, hoogwaardig interieur

Het exterieur van de Nissan past geheel binnen de nieuwe lijn van het Japanse merk. Met de nieuwe Qashqai, de nieuwe Leaf en deze Micra, mikt Nissan op een jonger publiek en schudt het merk de oubolligheid van zich af. De auto lijkt ontworpen met een geodriekhoek, zo scherp zijn de lijnen.

Ingestapt heb je geen enkel moment het idee dat je in een Nissan stapt die in Frankrijk gebouwd wordt. Het interieur is kwalitatief beter dan de Clio en alles voelt meer ‘premium’ aan. Het leer op het dashboard in de carrosseriekleur, maakt het interieur een fijne plek om te zijn. De ruimte die de Micra biedt is nagenoeg gelijk aan de fransman. Al is het voor de passagiers achterin nog weleens lastig om een lekkere zitpositie te vinden, vanwege de aflopende daklijn.

Volwassen kleine auto

Start je de auto, dan hoor je de Typische tCe motor van Renault. Met een hoog drie-cilinder geluid ontwaakt het ‘motortje’. De meest luxe Micra is uitgerust met een drie-cilinder turbomotor.  Dit maakt de auto zuinig en snel genoeg om met het dagelijkse verkeer mee te komen. De dieselmotor komt ook uit de schappen van Renault. De 1.5 dCi die we kennen uit de Clio is ook in de Micra gelepeld.

De rijeigenschappen van de Micra zijn meer op comfort ingericht dan die van de Clio. Hierdoor stuurt de Nissan minder scherp dan de Renault maar voelt de auto zich wel beter thuis op de snelweg. Ook is de Nissan beter geïsoleerd dan de fransman. Een pluspunt als je vaak op de snelweg te vinden bent. Schakelen gaat soepel en voelt goed. Al hadden we wel graag een zesde versnelling gehad. Omdat er maar 5 versnellingen beschikbaar zijn, moet de driecilinder benzine behoorlijk op toeren worden gehouden om 120-130 km/u te rijden.

De Micra die wij hebben getest is voorzien van een breed scala aan veiligheidsopties die bij veel concurrenten in dit segment niet eens beschikbaar zijn. Zo heeft de meest dure Micra (€22.890), lane departure warning, dodehoek detectie, achteruitrijcamera en collision warning. Wel jammer dat de Nissan dan weer geen adaptive cruise contol heeft. Ook kunnen er geen elektrische ramen achter worden geselecteerd. Een misser, helemaal als je het duurste optiepakket hebt geselecteerd.

Nissan Micra leasen?

Al met al is de Micra een zeer interessante optie voor leaserijders. De Nissan oogt frisser dan de Renault Clio, is verrassend gunstig geprijsd en heeft een ruime standaarduitrusting. Ook is de Japanner een fijnere auto voor op de snelweg, een belangrijk pluspunt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *