X

Zakelijke rijder vindt lage bijtelling steeds belangrijker

Kia e-Niro

De zakelijke rijder vindt de lage bijtelling steeds belangrijker en bedrijven willen graag verder verduurzamen. Dit blijkt het uit Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) van 2018. Ieder jaar houdt het NZO een onderzoek onder bedrijven en berijders om de zakelijke mobiliteit in Nederland in kaart te brengen. Opvallend is dat de populariteit van EV’s sterk naar voren komt. Wij verwachten dat dit in 2019 en verder in de toekomst alleen maar zal toenemen door het aanbod elektrische auto’s en de ontwikkeling in de laadinfrastructuur.

Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018

Ieder jaar omstreeks deze tijd wordt het NZO onder 764 bedrijven en 5.175 berijders uitgevoerd. Het NZO geeft meer inzicht rondom een aantal thema’s in de zakelijke mobiliteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het mobiliteitsbudget, het gebruik van de zakenauto en merkloyaliteit. Het NZO is in samenwerking met het vakblad Automobiel Management, Centraal Bureau Mobiliteit Informatie en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.

Elektrische auto’s populair

Uit het onderzoek is gebleken dat zakelijke rijders steeds meer geïnteresseerd zijn in het aanbod van EV’s. Ook de zakelijke rijder ziet dat het leasen van een volledig elektrische auto steeds aantrekkelijk wordt. De respondenten geven aan dat het milieu en de lage bijtelling een van de belangrijkste redenen zijn om voor een volledig elektrische auto te kiezen. Een volledig elektrische auto leasen, betekent namelijk een lage bijtelling. Vooral berijders met een (plug-in) hybride auto zien zichzelf in de toekomst overstappen naar een volledig elektrische auto.

Ook bedrijven zien de toekomst wat betreft de elektrische auto rooskleurig in en zijn bereid om het wagenpark verder te verduurzamen. 25% van de bedrijven geeft aan dat zij een belangrijke rol spelen op het gebied van verduurzaming. Dit kan op allerlei gebieden, maar het verduurzamen van mobiliteit is daar zeker een van. De stimulering vanuit de overheid is hierbij natuurlijk wel een belangrijke factor.

Leaseauto kiezen

Er zijn een aantal factoren die meespelen in het keuzeproces voor een leaseauto. De bijtelling is een van de belangrijkste redenen om wel of niet voor een bepaalde auto te kiezen. Daarnaast vinden zakelijke rijders belangrijk: de wegligging, veiligheid, comfort, bijtelling, aanschafwaarde, leasebedrag, gezinssituatie, hoge zit/instap en tot slot speelt het trekvermogen een rol bij het keuzeproces.

Toekomst elektrische auto’s

Op dit moment rijden er 30.079 elektrische auto’s in Nederland rond. Dit is 6.2% van het totaal aantal auto’s. Ter vergelijking, in juni 2018 waren er net zoveel elektrische auto’s als in heel 2017. De zakelijke rijder verwacht dat dit percentage in toekomst toeneemt naar minimaal 17%.

Opmerkelijk is dat uit het onderzoek blijkt dat in 2021 22% van alle zakenauto’s volledig elektrisch is. In 2025 is de verwachting dat dit percentage op 45% procent zit. Uiteraard is de duur van de overgangsfase afhankelijk van het aanbod en de actieradius van 100% elektrische auto’s.

Daarnaast verwacht 20% van de zakelijke rijders de leaseauto niet privé te gebruiken, waardoor zij geen bijtelling hoeven te betalen. Dit percentage is veel hoger dan de normale verwachting. Dit heeft te maken met het feit dat berijders overstappen van een leaseauto met een lage bijtelling naar een leaseauto met een hogere bijtelling.

Populaire elektrische leaseauto’s

De merkloyaliteit heeft ook deels te maken met het feit dat steeds meer automerken 100% elektrische auto’s uitbrengen. Zo profiteert de zakelijke rijder met zijn of haar leaseauto van een lage bijtelling. Tesla (79%) is met name populair onder de zakelijke rijder. Ook de interesse voor BMW (75%), Jaguar (72%), Audi (54%), Volvo (52%), Hyundai (45%) en Kia (42%). Inmiddels hebben de automerken een 100% elektrische auto uitgebracht of is dit van plan in de toekomst.

Elektrische auto leasen in 2018

Het leasen van een volledig elektrische auto betekent naast de lage bijtelling ook nog eens een bewuste keuze voor het milieu. Niet zo heel gek dat de interesse voor het leasen van een volledig elektrische auto toeneemt. Bovendien komen er in 2019 komen er een aantal interesse elektrische auto’s uit.

Categories: Algemeen
Tjillie Sikkema: In december 2017 is Tjillie begonnen als marketeer bij Mobility Service Nederland. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de PR & communicatie, (online) marketingcampagnes van onze verschillende labels, social media kanalen, e-mailmarketing en tot slot blogt en vlogt zij dagelijks voor Leaseblog.nl.
Related Post