Snelladen bij IONITY per 31 januari fors in prijs verhoogd

Het hard groeiende snellaadnetwerk IONITY – een joint venture van de BMW Group, Mercedes-Benz AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group – verhoogt per 1 februari de tarieven voor het opladen van een elektrische auto.

Op dit moment betalen elektrische rijders bij IONITY een vast tarief van 8 euro per oplaadbeurt, of je nu veel of weinig stroom laadt. Een volle accu kost dus altijd 8 euro. Per 31 januari verandert dit, want volgens eigen zeggen is nu de ‘welkomstfase’ voorbij.

Vast tarief van 0,79 cent per kWh

Vanaf 31 januari 2020 wordt er een prijs per kilowattuur gerekend van 0,79 cent. Hiermee is IONITY gelijk één van de duurdere snellaadnetwerken. Ter vergelijking: bij concurrent Fastned betaal je zonder abonnement 0,59 cent per kilowattuur en bij concurrent Allego betaal je 0,69 cent per kilowattuur.

Rekenvoorbeeld: Tesla model 3 van 10 – 80% opladen bij IONITY versus Tesla Supercharger

Laad je een Tesla model 3 Long Range (met een 72,5 kwh accu) op bij een IONITY snellaadpunt (van 10% tot 80%), dan zul je dus ongeveer 50 kWh stroom ‘bijtanken’. Dit komt qua prijs neer op bijna 40 euro (50 x 0,79 = 39,50) voor een snellaadsessie.

Na een snellaadsessie kun je met de genoemde Tesla model 3 in theorie weer 350 kilometer rijden, In de praktijk (natuurlijk afhankelijk van rijgedrag, temperatuur, belading van de auto, etc) zal dit ongeveer 280 tot 300 kilometer zijn.

Ben je in het bezit van een Tesla en kom je onderweg een ‘eigen’ Tesla supercharger tegen, dan blijft het interessanter om daar te gaan snelladen. Dit kost in Nederland 0,25 cent per kilowattuur. De kosten voor een ‘volle’ tank (50 kWh), komen daardoor uit op 12,50 euro (50 x 0,25 = 12,50).

Gratis (snel)laden? Het kan (na enig uitzoekwerk)

Rijd je in een andere elektrische auto dan Tesla en wil je hoge snellaadtarieven vermijden, dan is het altijd aan te bevelen om je vooraf te verdiepen in de verschillende (snel)laadoplossingen. Er zijn zelfs gratis (snel)laadstations, bijvoorbeeld bij de Lidl. Kijk eens op Going Electric onder het filter “Kostenlose Ladesäulen”, voor een compleet overzicht van gratis laadpunten in Europa.

Financieel aantrekkelijke laadpakketten voor ‘eigen rijders’

Bij IONITY is het via de ‘eigen merken’ mogelijk om een financieel aantrekkelijker laadpakket af te sluiten. Ben je in het bezit van een elektrische Audi, Mercedes, BMW, Porsche of Volkswagen, dan kun je de prijs dus direct weer enigszins drukken. Bestuurders van Hyundai en Ford kunnen binnenkort ook gebruik maken van een speciaal abonnement.

Ter illustratie: rijd je een Audi e-tron of een Porsche Taycan en maak je veel gebruik van de IONITY snelladers, dan kun je via Audi/Porsche een abonnement afsluiten voor 17,95 euro per maand. Jouw laadtarief verandert dan naar 0,33 cent per kilowattuur.

De andere merken, die niet officieel zijn aangesloten bij IONITY, kunnen wel gewoon gebruikmaken van de snelladers van IONITY, maar dan wel tegen een fors tarief. Dit is anders dan het geval bij concurrent Tesla. Tesla heeft haar snellaadnetwerk tot op heden nog niet opengesteld voor andere merken.

IONITY: het Europees snellaadnetwerk wordt steeds verder uitgebreid

IONITY, waar ken je dat ook alweer van? Het snellaadnetwerk IONITY is hard groeiende en heeft momenteel meer dan 200 laadstations, gezamenlijk voorzien van 860 snellaadpunten. Bij de meeste snelladers van IONITY kun je snelladen tot 350kW. Dat is meer dan dat de elektrische auto’s die nu op de markt zijn aankunnen.

Als elektrische rijder ben je IONITY wellicht al tegengekomen op de autobahn in Duitsland, waar de dekking op dit moment het grootst is.

In Nederland kun je de IONITY snelladers vinden op de volgende locaties:

  • langs de A1 bij Apeldoorn en Tolnegen,
  • langs de A15 bij Overbroek,
  • langs de A27 bij De Kroon,
  • langs de A12 bij Bodegraven
  • langs de A67 bij Sevenum

Verder zijn er diverse stations in aanbouw (langs de A16 bij Sandeligen en de A27 bij Oosterhout).

Ook heeft IONITY snelladers in Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Engeland, Ierland, België, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Slovenië, Kroatië en Tsjechië en wordt er hard doorgebouwd aan de uitbreiding van het netwerk.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *