Prinsjesdag 2017: wat betekent dit voor de zakelijke rijder?

Nu Prinsjesdag 2017 weer achter de rug is, een mooi moment om te bekijken wat de invloed is van de miljoenennota 2017 op de leaserijder. Is er sprake van veranderingen in de BPM, bijtelling en motorrijtuigenbelasting? Wat zijn plannen op het gebied van bijvoorbeeld duurzame mobiliteit?

We kunnen alvast verklappen dat alle huidige regelingen ook in 2018 ongewijzigd blijven. Dit komt onder andere door de demissionaire status van het kabinet. Daarnaast zitten wij nog maar in het eerste jaar van de uitvoering van de plannen uit de Autobrief II, waarin de autobelastingen van 2017 tot 2020 staan beschreven. Deze worden natuurlijk niet zomaar omgegooid in het eerste jaar.

BPM

In 2018 wijzigt de BPM, conform de opgestelde Autobrief II. Er is dan sprake van een andere berekening van de verschillende tariefschijven:

  • Eerste tariefschijf: vanaf 73 g/km CO2 (dit is nu 76 g/km)
  • Tweede tariefschijf: vanaf 98 g/km (dit is nu 102 g/km)
  • Derde tariefschijf: vanaf 144 g/km (dit is nu 150 g/km)
  • Vierde tariefschijf: vanaf 162 g/km (dit is nu 168 g/km)
  • Vijfde tariefschijf: boven 162 g/km (dit is nu 168 g/km)

Op dit moment worden auto’s met een nieuwe typegoedkeuring getest met de nieuwe WLTP-methode (de ‘Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure’). In 2018 wordt bij wijze van overgang echter nog de omgerekende NEDC-waarde van de CO2-uitstoot gebruikt.

De BPM-tarieven worden per 2018 wel verlaagd. Dit komt omdat de nieuwe bijtellingstarieven tot een hogere belastingopbrengst voor de staat leiden, die dankzij een verlaging van de BPM aan de autorijder wordt teruggegeven.

De toeslag voor diesels geldt vanaf 2018 vanaf 63 g/km (dit was 65 g/km). Het tarief hiervoor blijft gelijk.

Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. Dit blijft van kracht.

Voor de zakelijke rijder is het vooral van belang om te weten wat het effect van BPM is op de consumentenprijs (fiscale waarde). Op basis hiervan wordt namelijk de bijtelling berekend.

Bijtelling

De huidige bijtelling blijft zoals deze is. Dat betekent 4% bijtelling voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/kilometer (volledig elektrische auto’s) en 22% voor alle overige auto’s (dus ook plug-in hybrides). Pas in 2019 geldt de 4% bijtelling alleen over de eerste 50.000 euro.

Lees hier alles over bijtelling

Motorrijtuigenbelasting

Volledig elektrische auto’s betalen tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting.

Plug-in hybrides betalen tot en met 2020 het halftarief van de wegenbelasting.

Toekomstplannen

In februari 2018 wordt de Autobrief II voor de eerste keer geëvalueerd. Aan de hand daarvan kan het kabinet besluiten om wijzigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het bijtellingspercentage bij te stellen. We houden je op Leaseblog natuurlijk op de hoogte!

Op Prinsjesdag 2017 heeft de overheid de wens uitgesproken om in de toekomst te investeren in duurzame en slimme mobiliteit. Dit is echter nog niet concreet gemaakt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.